امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    

درگذشت بانویی که میلیون‌ها کودک را از نقص عضو نجات داد

1فرانسس کلسی، زنی کانادایی که با به راه انداختن کارزاری علیه شرکت‌های دارویی میلیون‌ها کودک را در سراسر جهان از خطر نقص عضو نجات داد، در ۱۰۱ سالگی از دنیا رفت.فرانسس کلسی، پزشک کانادایی که تمام کوشش خود را در دهه ۱۹۶۰ برای خارج کردن داروی مسکن تالیدومید از بازار داروی آمریکا به کار برد و سرانجام در نبرد با شرکت‌های دارویی از میدان پیروز بیرون آمد، در اونتاریو کانادا درگذشت

***

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، فرانسس کلسی، پزشک کانادایی که تمام کوشش خود را در دهه ۱۹۶۰ برای خارج کردن داروی مسکن تالیدومید از بازار داروی آمریکا به کار برد و سرانجام در نبرد با شرکت‌های دارویی از میدان پیروز بیرون آمد، در اونتاریو کانادا درگذشت. وی هنگام مرگ ۱۰۱ سال داشت.

به گزارش گاردین، خانم کلسی صبح جمعه در خانه دخترش در شهر لندن ایالت اونتاریو کانادا درگذشت. مرگ وی درست ۲۴ ساعت پس از دریافت یک نشان رسمی از دولت کانادا اتفاق افتاد.

فرانسس اولدهام کلسی در اوایل دهه ۱۹۶۰ یکی از مدیران پزشکی اداره غذا و داروی ایالات متحده آمریکا بود که نگرانی‌هایی در مورد دارویی به نام تالیدومید که به عنوان داروی مسکن و درمان گیجی و حال‌به‌هم‌خوردگی صبحگاهی خانم‌های باردار تجویز می‌شد، بروز کرد.

11
این دارو از دهه ۱۹۵۰ در اروپا، استرالیا، کانادا و ژاپن تجویز می‌شد و از آن زمان هزاران کودک در آن کشورها با نقص عضو و دست و پای کوتاه و در مواردی فاقد دست و پا متولد شده بودند.
در آن زمان خانم کلسی با وجود فشار شرکت‌های دارویی سازنده داروی تالیدومید از دادن اجازه ورود این دارو به بازار آمریکا جلوگیری کرد. این مقابله به مبارزه‌ای حقوقی در دادگاه بدل شد که سال‌ها به طول انجامید و سرانجام با پیروزی خانم کلسی و همکارانش تجویز داروی تالیدومید برای بانوان باردار در سراسر دنیا ممنوع شد و به این ترتیب، میلیون‌ها کودک هنوز متولد نشده، نجات پیدا کردند.

111
در سال ۲۰۱۰ دولت بریتانیا رسماً از قربانیان تالیدومید عذرخواهی و موافقت کرد که ۲۰ میلیون پوند (معادل ۳۱ میلیون دلار) به این قربانیان پرداخت کند. دادخواهی مشابهی نزد دولت و دادگستری استرالیا و نیوزیلند مطرح شده و شرکت انگلیسی دیاگو اسکاتلند که پخش کننده این دارو بوده به پرداخت ۸۹ میلیون دلار استرالیا غرامت به قربانیان محکوم شده است.
در آلمان نیز پرونده‌ای حقوقی در مورد تالیدومید علیه گروه تولید داروی گروننتال که در سال ۲۰۱۲ در بیانیه‌ای عذرخواهی کرده اما هنوز غرامتی نپرداخته، در جریان است.

ساسان گلفرـ ۱۸ مرداد ۱۳۹۴

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی