امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

متلک: آزار جنسی یا وسیله جذب جنس مخالف؟

matalakمتلک می تواند از طرف هر جنس به جنس مخالف یا هم جنس گفته شود. این مطلب اما به متلک مردان به زنان٬ که شایع ترین و خشونت آمیزترین نوع متلک است٬ می پردازد. این نوع متلک دونوع کاملا مجزا دارد با دو خاستگاه و کارکرد متفاوت، و تنها تشابه این دو نوع این است که هردو «متلک» نامگذاری شده اند…

************

متلک: آزار جنسی یا وسیله جذب جنس مخالف؟

متلک میتواند از طرف هر جنس به جنس مخالف یا هم جنس گفته شود. این مطلب اما به متلک مردان به زنان٬ که شایع ترین و خشونت امیزترین نوع متلک است٬ می پردازد. این نوع متلک دونوع کاملا مجزا دارد با دو خاستگاه و کارکرد متفاوت، و تنها تشابه این دو نوع این است که هردو “متلک” نامگذاری شده اند.
نوع اول متلک «نهاد» است و جایگزین کم کاری و غیبت نهادهای دیگر است در رابطه دو جنس (حسین قاضیان). این متلک (اغلب) آزارنده نیست، (اغلب) استرس زا نیست، گاه حتا خوشایند هم هست چون ممکن است مقدمه یک دوستی شود. متلک گوینده از رده سنی خود دختر است، مجرد است، دنبال رابطه دوستی است. از کلمات زشت و جنسی استفاده نمی کند بلکه با تعریف از قیافه و تیپ دختر دل او را نرم می کند. با آزار جنسی و انگولک همراه نیست. پسر قصد دارد خود را خوب و باشخصیت نشان دهد و نظر مثبت دختر برایش مهم است چون به شکل گیری رابطه احتمالی امیدوار است.
در این نوع از متلک پرانی، اگر پسر با بی تمایلی دختر مواجه شود معمولن ادامه نمی دهد و قضیه را تمام می کند. گرچه گاه این بی تمایلی را نشانه ناز و کرشمه تلقی شده و ادامه می یابد، گاه دختر  شماره تلفن را از پسر می گیرد تا دست از سرش بردارد. در این نوع متلک ممکن است دیالوگی بین دختر و پسر ایجاد شود که یا به دوستی ختم میشود یا در حد شیطنت و اصطلاحا «لاس زدن» می ماند و بخشی از نیاز ارتباط با جنس مخالف و جلب توجه جنس مخالف را برطرف می کند. حتا مواردی هم به ازدواج ختم می شود (این نوع متلک گویی گاهی از طرف دخترها هم انجام می شود.)

em7ey1bkyb8l0gykl6af

در نوع دوم،  معمولن مرد از طبقه اجتماعی پایین تر است؛ علت گفتن متلک٬ سرکوب های اجتماعی و تحقیرشدگی و اختلاف طبقاتی است، با کلمات شنیع جنسی همراه است، هدفش انتقام از جامعه، هرچه بیشتر ازار دادن زن و تخلیه جنسی و روانی مرد است. هدف به هیچ وجه برقراری رابطه نیست چون مرد از قبل می داند که طبقه اجتماعی و اقتصادی او این امر را امکان ناپذیر کرده است . مرد، بااستفاده  از تنها مزیت و ابزار قدرت خود یعنی مرد بودن (در جامعه مردسالار یا در ذهن مردسالار خود ) برتری و چیرگی خود را به رخ می کشد.این نوع متلکمعمولن با ازار فیزیکی و لمس بدن زن همراه است. متلک گوینده به عمد به زن نزدیک میشود یا تظاهر می کند که می خواهد به او حمله کند ، برای ترساندن زن و حداکثر کردن لذت خود و گرفتن انتقام سرکوب های اجتماعی و طبقاتی. تهدید و فحش و عصبانیت زن در این مورد فایده ای ندارد و متلک گو را از ادامه آزارش بازنمی دارد.
این متلک برای زنان استرس زاست و اثرات روانی طولانی مدتی دارد، چرا که فاعلیت، تمایل و پایگاه اجتماعی زن به کل کنار گذاشته می شود و زن به صرف زن بودنش تحقیر و تخفیف می شود و ناچار به شنیدن توصیفات شنیعی درباره بدن و  اندام های جنسی اش می شود. در اینجا سن و پایگاه اجتماعی و اقتصادی زن برای آزارگر اهمیت چندانی ندارد و همه قشر زنان را شامل میشود.  گاه در مقابل زنان با خاستگاه اجتماعی و اقتصادی بالاتر، کینه ورزی و در نتیجه آزار بیشتری صورت گیرد٬ چنانکه در مورد ماجرای اخیر گردشگران ایتالیایی و فرانسوی مشاهده میکنیم که حتا میزان و شدت آزار بیشتر هم میشود.
زن  از هر جایگاه اجتماعی، در این شرایط خود را تحقیر شده و فرودست می بیند و هیچ کاری از او برنمی اید و در وضعیت استیصال مطلق است. این نوع متلک محدودیت های زمانی و مکانی زیادی برای حضور و فعالیت اجتماعی زنان ایجاد می کند. زنان سعی می کنند در ساعات خاصی و در مکان های خاصی تردد نکنند. پوشش خود را سخت تر کنند، از افراد دیگر (مسن ترها یا مردان، حتا مردان کم سن تر از خودشان) بخواهند همراهشان باشند.
متلک نوع دوم قطعن “خشونت” است. چون اثرات روانی شدیدی در زنان دارد و گاه آنان را مردهراس و مردگریز می کند. اعتمادبه نفس آنها را پایین می آورد. مانع بسیاری از فعالیت های اجتماعی آنها میشود. و در یک کلام عملن زنان را فلج می کند. این را می توان از تجربه زنانی که هم در کشورهایی با فرهنگ مردسالار مثل ایران و مصر (که آمار مزاحمت جنسی بسیار بالاست) زندگی کرده اند و هم در کشورهای  پیشرفته دریافت. تجربه این زنان نشان می دهد آن نوع زندگی که در کشور خود داشته اند که بسیار متکی به حمایت مردان بوده برای کم کردن ازارها؛ با زندگی در کشورهایی که متلک و آزار خیابانی وجود ندارد (یا اندک است) و امنیت بالایی برقرار است تفاوت محرزی دارد. زن از حالت نیمه فلج و نیازمند محافظت، به فردی متکی به خود و مستقل تغییر می کند و البته اینجاست که گاه این زنان دلتنگ متلک نوع اول میشوند چرا که با سازوکار ارتباط با جنس مخالف در فضای آزاد و بدون سرکوب و کنترل آشنایی ندارند.

نسرین افضلی

فمینیسم روزمره ـ ۱۱ شهریور ۱۳۹۴

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی