امروز:   فروردین ۳۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

تصویری که همه‌ی ما را منقلب می‌کند

0,,18691336_303,00تصویر آیلان کوردی، کودک سه ساله سوری که در راه اروپا در آب‌های مدیترانه غرق شد. تصویری که ابعاد وحشت‌برانگیز فراری نافرجام و مرگبار از کشور جنگ‌زده‌ی سوریه را نشان می‌دهد. این عکس فقط تصویربرداری کوچک و لحظه‌ای از اتفاقاتی است که هر روزه در سواحل دریای مدیترانه می‌توان شاهد آن بود. در این عکس وحشت و فاجعه‌ی جنگ خانماسوز در سوریه ثبت شده است

 

***

 

تصویر آیلان کوردی، کودک سه ساله سوری که در راه اروپا در آب‌های مدیترانه غرق شد. آیا می‌توان تصویر کودکی جان‌‌سپرده در ساحل را در برابر دیدگان گذارد؟ یا باید آن را نشان داد؟
این عکس تصویری دلخراش است؛ تصویری که ابعاد وحشت‌برانگیز فراری نافرجام و مرگبار از کشور جنگ‌زده‌ی سوریه را نشان می‌دهد. این عکس فقط تصویربرداری کوچک و لحظه‌ای از اتفاقاتی است که هر روزه در سواحل دریای مدیترانه می‌توان شاهد آن بود.

اما در این عکس وحشت و فاجعه‌ی جنگ خانماسوز در سوریه ثبت شده است. این، تصویری است که همه‌ی ما را منقلب می‌کند. این، تصویری است که با برانگیختن حس همدردی عمیق در ما سبب می‌شود تا سکوت اختیار کنیم. این، تصویری است که حس درماندگی را در ما برمی‌انگیزد و ما را به تأمل وامی‌دارد.

این، تصویری است که ما را در خاموشی فرومی‌برد؛ تصویری که ما را متأثر می‌کند. این تصویر شاید حتی عکس سال باشد و یا شاید حتی عکس برگزیده‌ی یک دهه. این عکس نمایانگر تمامی آن چیزی است که ما را در این ماه‌ها تکان داد، متاثر و خشمگین ساخت و برانگیخت. و این، تصویری هولناک است.

آلکساندر کوداشف، سردبیر دویچه وله:

ما تصمیم گرفتیم این عکس را منتشر کنیم، نه به خاطر جنجال‌آفرینی و جذب کاربران و مخاطبان بیشتر در اینترنت و تلویزیون. ما این عکس را منتشر می‌کنیم، زیرا که همه ما را منقلب می‌کند. ما این عکس را منتشر می‌کنیم، زیرا به نماد تراژدی پناهجویان بدل شده است؛ و آن اینکه کودکی بیگناه که پدر و مادرش برای نجات جان او به سفری پرخطر دست می‌زنند تا آینده‌ای انسانی‌تر برای او فراهم آورند، در آب‌های دریا جان می‌‌بازد.

تصویری تکان‌دهنده

ما این عکس را منتشر می‌کنیم، زیرا ما را نیز تکان داد و ما را در نشست هیأت تحریریه در تامل و سکوت فرو برد؛ متأثر از رنج و مرگ. ما این عکس را منتشر می‌کنیم، زیرا این درد را در میان شتاب وظایف روزانه‌مان به عنوان یک رسانه حس کردیم و در برابر این عکس در خود فرورفتیم.

ــــــــــ

ـ مرگ دلخراش پناهجویان سوری در دریا + عکس کودک سه ساله در ساحل

گزارش دیگری در  این خصوص از کلمه: گارد ساحلی بودروم از مرگ دست کم ۱۲ مهاجر سوری در مدیترانه خبر داد. پلیس جسد برخی از آنها از جمله یک کودک سه ساله را در سواحل بودروم کشف کرده است. در مجموع پنج کودک در میان قربانیان این فاجعۀ انسانی دیده می شوند.

به گفتۀ مقامات پلیس این شهر، قایق بادی این مهاجران هنگامی که قصد داشتند خود را از ترکیه به جزیرۀ کوس در یونان برسانند، غرق شده است. پلیس بودروم می گوید این قایق بادی ۲۳ سرنشین داشته که گارد ساحلی ترکیه توانسته است ۹ نفر را نجات دهد. دو نفر از این مهاجران نیز ناپدید شده اند و جستجو برای یافتن آنها ادامه دارد.

گارد ساحلی ترکیه می گوید طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه دست کم ۱۰۰ نفر از مهاجرانی را که تلاش می کرده اند خود را از ترکیه به جزیرۀ کوس در یونان برسانند، از دریا نجات داده است.

به گزارش یورونیوز، یشتر این مهاجران که اهل سوریه، عراق و یا افغانستان هستند، بعد از ورود به ترکیه تلاش می کنند خود را به یونان برسانند تا از آن طریق به سمت کشورهایی نظیر آلمان و فرانسه بروند.

سایت دیلی میل نیز در گزارشی خبر از مرگ کودک سوری می دهد که ظاهرا مربوط به یازده گروهی می شود که چند روز گذشته سعی داشتند، با قایق از دست تروریست های تکفیری فرار کنند و خود را از طریق دریا به یونان برسانند.

در فیلمی که از این واقعه نیز منتشر شده اجساد دیگری از دریا گرفته شده نیز به نمایش در آمده که ابراز تاسف کاربران را در پی داشته است.

این تصاویر منتشر شده به قدری دلخراش و غم انگیز بود که موجی از توئیت ها و ری توئیت ها به همراه این عکس در پی داشت و بازتاب گسترده ای نیز در سایت های خارجی داشته است.

در این گزارش آمده است که چرا باید با وجود این دید این تصاویر نارحت کننده از کشته شدن هزاران بی گناه هنوز هم غربی ها سعی به جلوگیری از ورود زنان و کودکان بی دفاع به کشورشان می کنند.

kalame1

۱۲ شهریور ۱۳۹۴

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی