امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

چکیده خبر‌ها و گزارش‌های اعتراضی

corbis_124اغلب زنان کارگر با قراردادهای موقت مشغول کار هستند..مبارزه پرستاران برای تامین امنیت شغلی..خصوصی سازی؛ اصلاح قانون کار و نابودی امنیت شغلی کارگران..اجرای بسته تحرک اقتصادی و افزایش بیکاری جوانان کشور..آزاد سازی اقتصادی و رقم واقعی دستمزد کارگران..افزایش دوباره هزینه معیشت خانوار..تجمع دوباره مربیان پیش دبستانی مقابل مجلس..کارگران مجموعه بهشت زهرا از بهداشت و ایمنی محیط کار محروم هستند../

******

خبر‌ها و گزارش‌های جنبش اعتراضی کارگران و زحمتکشان به ویژه زنان به نقل از سایت اتحاد کارگر به قرار زیر است :

اغلب زنان کارگر با قراردادهای موقت مشغول کار هستند
بیست و سوم دی ماه-بر پایه گزارش های رسمی اکثریت زنان کارگر در واحدهای تولیدی و خدماتی سراسر کشور با قراردادهای موقت بویژه قرارداد‌های زیر یکسال مشغول کار هستند.

مبارزه پرستاران برای تامین امنیت شغلی
بیست و دوم دی ماه-روند پرداخت کارانه پرستاران با تاخیر چند ماهه انجام می شود. از حقوق دریافتی پرستاران شرکتی مواردی کسر می شود که جای سئوال دارد.پرستاران امنیت شغلی ندارند

خصوصی سازی؛ اصلاح قانون کار و نابودی امنیت شغلی کارگران
بیست و سوم دی ماه – سلسله نشست‌های راهبردهای اقتصاد ایران در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. در این نشست اعلام شد؛ اکنون زمان مناسبی است که بخش خصوصی سکان راهبرد اقتصاد را در دست بگیرد. ارتقای کیفی سرمایه انسانی در گرو تدوین قانون کار مناسب با شرایط ایران [ بخوان اصلاح قانون کار در چارچوب برنامه ششم توسعه ] است.

اجرای بسته تحرک اقتصادی و افزایش بیکاری جوانان کشور
بیست و دوم دی ماه- ۵.۸ میلیون جوان درس خوانده برنامه‌ای برای آینده خود ندارند و در منزل به سر می‌برند، البته فاصله بیکاری منطقه‌ای جوانان دانشگاهی ۲.۷ برابر شده و نرخ بیکاری آنها در تمامی استان‌ها دورقمی است.

آزاد سازی اقتصادی و رقم واقعی دستمزد کارگران
بیست ویکم دی ماه- در حال حاضر از ۳۳۰ قلم کالایی که در لیست بانک مرکزی قرار دارد تنها ۳۳ قلم جزو اقلام اساسی سبد هزینه خانوارهای کارگری است که با محاسبه آنها رقم واقعی دستمزد یک کارگر ایرانی مشمول قانون کار به دست می‌آید. قدرت خرید کارگران در سال آینده بدتر از سال ۹۴ خواهد شد.

افزایش دوباره هزینه معیشت خانوار
بیستم دی ماه-محاسبات نشان می‌دهد هزینه معیشت خانوار دوباره افزایش یافته و تنها در بخش خوراک هزینه ۴ نفر در ماه ۶۰۰ هزار تومان و هزینه اجاره مسکن ۵۰۰ هزار تومان است. افزایش هزینه خوراک در خانوار کارگری در حالی مطرح بوده که مجموع دریافتی میلیون‌ها نفر[کارگران] در ماه تنها ۷۱۲ هزارتومان است.

مبارزه کارگران خوزستان علیه قرار داد های موقت
بیستم دی ماه – بیش از ۶۰۰ نفر ازکارگران قرار داد موقت بندر خمینی [بندر شاپور] در استان خوزستان در اعتراض به تبعیض در دستمزد و نبود امنیت شغلی مقابل اداره کار منطقه ویژه این بندر تجمع کردند. تضمین کار برابر- دستمزد برابر و اجرای قانون کار در همه مناطق و مخالفت با قوانین مناطق آزاد در این گردهمایی مطرح شد.

مانور فریبکارانه در قبال اعتراضات کارگری
بیست و یکم دی ماه -در نتیجه اعتراضات کارگران و زحمتکشان به لایحه برنامه ششم؛ وزیر کار در آستانه انتخابات و در هراس از گسترش نارضایتی ها اعلام داشت؛ تبصره۳۳ این لایحه با موافقت رئیس جمهور حذف شده است.

تجمع دوباره مربیان پیش دبستانی مقابل مجلس
بیستم دی ماه-جمعی از مربیان پیش دبستانی و آموزش‌دهندگان طرح فرد به فرد نهضت سوادآموزی در اعتراض به وضعیت استخدامی خود مقابل مجلس تجمع کردند.حداقل درخواست این بخش از فرهنگیان تغییر وضعیت شغلی و تبدیل به شرایط حق‌التدریسی است .

کارگران مجموعه بهشت زهرا از بهداشت و ایمنی محیط کار محروم هستند
بیستم دی ماه -در روزهای گذشته دست‌کم دو کارگر غسال بهشت زهرا به دلیل ابتلا به بیماری آنفولانزا اچ ۱ ان ۱ در یکی از بیمارستانهای تهران بستری شده‌اند.نبود بهداشت و ایمنی محیط کار علت این واقعه است.

بیکاری گسترده کارگران در استان کهگیلویه و بویراحمد
بیستم دی ماه – معاون امور صنایع و معادن صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد از تعطیل شدن ۳۰ تا ۳۵ درصد از واحدهای تولیدی و بیکار شدن ۳۳۰۰ کارگر استان خبر داد؛ و ۶۵ تا ۷۰ درصد کارخانه‌های فعال باقیمانده را با ۶هزار و ۲۰۰ نفر کارگر گزارش کرد.

مبارزۀ دانشجویان دانشکده نفت آبادان
نوزدهم دی ماه – دراعتراض به پشت کردن وزارت نفت به وعده خود، حدود صد نفر از دانشجویان دانشکده نفت از خوردن غذا خودداری کرده و در محوطه دانشکده تجمع کرده‌اند.بر اساس وعده‌های وزارت نفت،فارغ التحصیلان دانشکده نفت آبادان در وزارت نفت و صنایع نفت وگاز استخدام می‌شدند؛ ولی بنابر تصمیم جدید قرار است تحقق این وعده برای گروهی از دانشجویان متوقف شود.

رشد خانمان برانداز بیکاری
نوزدهم دی ماه – در حالیکه بطور میانگین سالیانه یک میلیون نفر متقاضی شغل می‌شوند، مطابق آمارهای موجود، در ۱۰ سال اخیر، فقط ۶۸۵هزار شغل جدید ایجاد شده است. به عبارت دیگر، فقط در ۱۰ سال گذشته بیش از ۹میلیون نفر به تعداد بیکاران در کشور افزوده شده است.

برنامه ششم توسعه و حقوق کارگران
هجدهم دی ماه – برنامه ششم توسعه مصداق بارز بهره‌کشی از نیروی کار وظلم به کارگران و افزایش بیکاری جوانان است .این برنامه با مخالفت کارگران سراسر کشور روبرو است.

ضرورت سازمان دهی تشکل سندیکایی دست‌ فروشان زحمتکش
هجدهم دی ماه-جمعی از فعالان اجتماعی و حقوق کودک با انتشار نامه سرگشاده خواستار تامین امنیت شغلی دست‌ فروشان زحمتکش کشور شدند .در بخشی از این نامه آمده است :”ما … از آزار و اذیت دست‌فروش‌ها، خشونت فیزیکی و کلامی علیه ایشان، ضبط اموال و ممانعت از کسب روزی شرافتمندانه‌شان به شدت آزرده‌ایم و این برخوردها را نافی حقوق شهروندی و کرامت انسانی می‌دانیم.”
در محوطه این واحد صنعتی تجمع کردند.

اصلاح قوانین تامین اجتماعی به زیان زحمتکشان
هفدهم دی ماه – قائم مقام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد٬ در دولت یازدهم برای نخستین بار پس از ۶۰ سال اصلاح تامین اجتماعی به برنامه‌های عملیاتی رسید.

منابع مورد استفاده ایلنا – ایرنا – ایسنا- خبر آنلاین-مهر-دنیای اقتصاد

کوتاه شده از سایت اتحاد کارگر
مازنان – ۲۳ دی / ۱۳۹۴

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی