امروز:   فروردین ۳۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

خونریزی غیرطبیعی مهم‌ترین نشانه سرطان دهانه رحم است

سرطان رحمرییس کنگره بین‌المللی چالش‌های بالینی در مامایی، زنان و نازایی می گوید سرطان تخمدان، رحم و دهانه رحم جزو شایع‌ترین سرطان در حوزه زنان و زایمان است. یکی از علایم ابتلا به سرطان دهانه رحم خونریزی‌های مکرر و بی‌دلیل است که زنان در صورت ابتلا باید سریعا به متخصص زنان و انجام پاپ‌اسمیر مراجعه کنند.

************

خونریزی غیرطبیعی مهم‌ترین نشانه سرطان دهانه رحم است

مدیرگروه زنان و زایمان دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: یکی از شایع‌ترین علایم ابتلا به سرطان دهانه رحم خونریزی‌های مکرر و بی‌دلیل است که زنان در صورت ابتلا باید سریعا به متخصص زنان و انجام پاپ‌اسمیر مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، دکتر مریم سادات حسینی در نشست خبری که به مناسبت کنگره بین‌المللی چالش‌های بالینی در مامایی، زنان و نازایی برگزار شد، سرطان رحم را یکی از مهم‌ترین چالش‌های حوزه زنان در دنیا و از جمله ایران دانست و گفت: نتایج مطالعات ثابت کرده است که بیماری‌های مقاربتی و ابتلا به ویروس HPV عامل اصلی ابتلا به سرطان دهانه رحم است که این بیماری با واکسیناسیون قابل پیشگیری است.

رییس کنگره بین‌المللی چالش‌های بالینی در مامایی، زنان و نازایی افزود: تاکنون یک واکسن چهارگانه که دو ویروس پرخطر و دو ویروس کم‌خطر HPV را پوشش می‌دهد و همچنین یک واکسن نه‌گانه برای این بیماری کشف شده است که استفاده از آن هنوز در کشورهای پیشرفته و کشور ما اجباری نیست و واردات و یا اجباری کردن آن به سیاستگذاری‌های کلان کشور مرتبط می‌شود.

وی با بیان اینکه سرطان دهانه رحم با پاپ‌اسمیر قابل تشخیص است، گفت: زنان می‌توانند با انجام پاپ‌اسمیر نسبت به سلامت دهانه رحم خود اطمینان داشته باشند.

دکتر حسینی در پایان درباره شایع‌ترین سرطان‌های حوزه زنان گفت: سرطان تخمدان، رحم و دهانه رحم جزو شایع‌ترین سرطان در حوزه زنان و زایمان است.

در ادامه دکتر فرح فرزانه متخصص زنان، زایمان و نازایی رفتارهای جنسی پرخطر را عامل اصلی ابتلا به سرطان دهانه رحم دانست و گفت: از جمله رفتارهای پرخطر جنسی می‌توان به داشتن شریک جنسی متعدد، ازدواج در سن کمتر از ۱۶ سال، مصرف سیگار یا قلیان و یا داشتن رابطه جنسی با فردی که دارای شریک جنسی متعدد است عامل اصلی ابتلای زنان به سرطان دهانه رحم محسوب می‌شود.

دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی چالش‌های بالینی در مامایی، زنان و نازایی درباره تاثیر مصرف سیگار و قلیان در بروز سرطان دهانه رحم افزود: نتایج مطالعات نشان داده است، تاثیر استعمال سیگار و قلیان در بروز سرطان دهانه رحم کمتر از سرطان ریه نیست، به گونه‌ای که می‌توان گفت مصرف سیگار و قلیان احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را تا ۱۴ برابر افزایش می‌دهد.

وی در ادامه خونریزی‌های شدید را یکی از علایم بروز سرطان دهانه رحم دانست و گفت: زنان به محض مشاهده خونریزی‌های بی‌دلیل و شدید باید به متخصص زنان مراجعه کنند و در صورت نیاز تست پاپ‌اسمیر را انجام دهند.

فرزانه افزود: سرطان دهانه رحم در درازمدت خود را نشان می‌دهد، به گونه‌ای که ممکن است یک شخص در ۱۶ سالگی به آن مبتلا شود اما علایم و نشانه‌ها در سن ۳۵ الی ۳۶ سالگی بروز پیدا کند، بنابراین افراد در معرض خطر باید تست پاپ‌اسمیر را انجام دهند.

این متخصص زنان، زایمان و نازایی عنوان کرد: میانگین سنی زنان مبتلا به سرطان دهانه رحم بین ۳۰ تا ۳۵ و ۵۰ تا ۶۰ سالگی به صورت میانگین گزارش شده است.

خبرگزاری آنا ـ ۱۲ بهمن ۱۳۹۴

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی