امروز:   فروردین ۳۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

ویروس زیکا چیست و وضعیت آن در ایران چطور است؟

zikaویروس زیکا از چندی پیش در قاره آمریکا شیوع پیدا کرده و سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که این ویروس جنجالی در حال گسترش در تمام قاره آمریکاست. این ویروس توسط پشه به انسان منتقل می شود وعوارض خطرناکی مانند میکروسفالی (کوچکی جمجمه و اختلال رشد مغزی) ایجاد می کند. این بیماری که در اکثر موارد بدون علامت است یا علائم خفیفی همچون تب خفیف، سردرد، درد مفاصل، التهاب و قرمزی ملتحمه چشم و لکه‌های پوستی دارد و از راه خون منتقل می‌شود.
************

ویروس زیکا چیست و وضعیت آن در ایران چطور است؟
ویروس زیکا از چندی پیش در قاره آمریکا شیوع پیدا کرده است. زیکا حالا خیلی از کشورها را به وحشت می‌اندازد. سازمان بهداشت جهانی هشدار داده که این ویروس جنجالی در حال گسترش در تمام قاره آمریکاست. در اینفوگرافیک زیر با ویروس زیکا و چگونگی انتقال آن آشنا می شوید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این ویروس که توسط پشه به انسان منتقل می شود عوارض خطرناکی مانند میکروسفالی (کوچکی جمجمه و اختلال رشد مغزی) ایجاد می کند. پزشکان در خصوصاین عوارش ابراز نگرانی کرده اند.

این بیماری که در اکثر موارد بدون علامت است یا علائم خفیفی همچون تب خفیف، سردرد، درد مفاصل، التهاب و قرمزی ملتحمه چشم و لکه‌های پوستی دارد، از راه خون منتقل می‌شود.

علاوه بر این، همانند ویروس دنگی، نیل غربی و تب نخستین بار به وسیله پشه منتقل شده است و در سال ۱۹۴۷ میلادی در جنگل زیکا در اوگاندا شناسایی شد.
این ویروس تا سال ۲۰۱۴ فقط در آفریقا، آسیای جنوب شرقی و جزایر اقیانوس آرام شیوع پیدا کرده بود، اما پس از آن به جزیره ایستر و شیلی گسترش یافت. تا ماه مه ۲۰۱۵ بیش از ۸۴۰۰۰ مورد ابتلا به این ویروس در برزیل ثبت شد. محققان می‌گویند احتمالا تا ۱٫۵ میلیون نفر در برزیل به زیکا آلوده خواهند شد.

تاکنون هیچ واکسن یا درمانی برای ویروس زیکا پیدا نشده و پرهیز از گزیده شدن به‌وسیله پشه‌ها تنها راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

شیوع این ویروس در امریکای لاتین آنچنان نگران‌کننده شده که مقام‌های بهداشتی کلمبیا، السالوادور، جاماییکا و اکوادر از زنان خواسته‌اند تا زمان مشخص شدن وضعیت این ویروس، باردار نشوند.

چندی پیش نیز گزارشی مبنی بر ابتلای سه شهروند انگلیسی به این ویروس منتشر شد.

ویروس زیکا چیست

خبرآنلاین ـ ۱۰ بهمن ۱۳۹۴

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی