امروز:   فروردین ۳۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

جرات گفتن به شوهرم را ندارم

bigstock-Distressed-Woman… داستان همیشه به آزار ختم نمی شود و گاهی فرد مورد تجاوز هم قرار می گیرد. در چنین حالتی فرد نه راه پس دارد و نه راه پیش. چطور ثابت کند که خودش راضی نبوده. چطور می تواند جواب قضاوت ها و پیش داوری های مردم را بدهد. چطور در فضا سازی که مردان علیه او به راه می اندازند مقاومت کند. آخِر همه قادر نیستند در برخورد با تجاوز و آزار یک جور عکس العمل نشان دهند، پس ناچار سکوت می کنند و از سکوت خود رنج می برند و از ترسی که به جان آنها چنگ انداخته بیمار می شوند و متجاوزان و خشونت‏ گران جنسی به خوبی به این ضعف تاریخی زنان آگاهند…

 

*************

جرات گفتن به شوهرم را ندارم

نوزده ساله بودم و دانشجوی رشته زیان انگلیسی که در یک شرکت خصوصی استخدام شدم . پس از چند روز رییس شرکت از من خواست اضافه کاری بمونم و من خوشحال از اضافه حقوق قبول کردم . پس از نیم ساعت من را به اتاقش دعوت کرد و برای من چایی آورد و از زندگی خصوصی من سوال کرد. من هم گفتم که ی خواهم روی پاهای خودیم بایستم و نمی خواهم سر بار مادرم باشم . پدر سالها بود که توی خاک خوابیده بود .

چند رور بعد هم دوباره اضافه کاری ماندم و چون تاریک شده بود پیشنهاد داد من را به خانه برساند و دوباره چند روز بعد وقت اضافه کاری به من گفت که بسیار زیبا هستم. دلم هوری ریخت پایین . سنم کم بود . ترسیدم و اصلا نمی دانستم چی جواب دهم . گفتم” نظر لطف شماست ” از پشت میزش بلند شد و دستش را گذاشت روی شانه من. قلبم تند تند می زد . بلند شدم وخداحافظی کردم و رفتم و دیگر به شرکت باز نگشتم اما سوال اساسی اینجاست چرا من نباید به برادرم و حتی عمویم می گفتم . چرا نباید به مادرم می گفتم . جواب سوال را من به شما می دهم چون من از قضاوت مادر و برادر و عمویم می ترسیدم و چون می ترسیدم آنها دیگر اجازه کار کردن به من ندهند .

در واقع من باید تاوان اخلاق هرز یک مرد به کارمندش را پس می دادم و چه بسا دختران زیادی که به دلیل نیاز مالی و یا هر دلیل دیگری به دام افرادی می افتند که از موقعیت برتر خود سو استفاده می کنند و آنها را مجبور به رابطه ای می کنند که خود نمی خواهند. در چنین شرایطی زنان از ترس آبرو و روند طولانی قضایی و نداشتن مدرک کافی و مهم تر از همه پارتی به پلیس مراجعه نمی کنند .

می ترسم خون به پا شود

منصوره از دست آزارهای پسر صاحبخانه به تنگ آمده است ولی جرات گفتن به شوهرش را ندارد . می دانید چرا ؟ من به شما می گویم چرا که می ترسد خون به پاشود و هزار حرف و حدیث هم زده شود .

غیرت ،قانون ، آبرو ، قضاوت ، نیاز مالی همه و همه از جمله دلایلی است که یک زن پس از آزار جنسی از طرح آن خودداری می کند .

مرجان در تولیدی کار می کند و او هم آزارهای جنسی فراوانی را تحمل می کند . از شوهر معتادش طلاق گرفته و دو دختر دارد . مرجان به برادرش مهدی درباره این ماجرا حرفی نمی زند و همچنان آزار ادامه دارد . او هم از غیرتی شدن برادرش می ترسد .

در تمام این موارد و در مواردی که شما سراغ دارید قربانی نیاز به حمایت خانواده دارد ، حمایتی که از او دریغ می شود . بنابراین چنانچه اعضا خانواده شما دچار آزار و اذیت جنسی شده و با شما صحبت می کنند به موارد زیر توجه کنید:

قضاوت نکنید

گوش کنید

آرامش خود را حفظ کنید

با افراد معتمد خانواده مشکل را مطرح کنید

وکیل بگیرد و اگر توان مالی ندارید از مشاوره رایگان وکلای خانه امن یا وکلای کانون وکلا استفاده کنید

سعی کنید اطلاعات و مدارک لازم را برای مراجعه به پلیس جمع آوری کنید

حتما به پلیس مراجعه کنید

مثل یک آدم باخته سکوت کردم

 ما می دانیم که در شرایط کنونی ایران چنین اقداماتی سخت است ولی لازم است و اگرنه عواقب بدتری انتظار شما را می کشد .

اما داستان همیشه به آزار ختم نمی شود و گاهی فرد مورد تجاوز قرار می گیرد . در چنین حالتی فرد نه راه پس دارد و نه راه پیش . چطور ثابت کند که خودش راضی نبوده . چطور می تواند حتی در این باره چطور جواب قضاوت ها و پیش داوری های مردم را بدهد . چطور صحبت کند. چطور می تواند حتی در این باره صحبت کند. چطور جواب قضاوت ها و پیش داوری های مردم را بدهد. چطور در فضا سازی که مردان علیه او به راه می اندازند مقاومت کند. پس سکوت می کند. مثل یک آدم باخته سکوت می کند. همه که یک جور شخصیت و شجاعت ندارند . همه که قادر نیستند در برخورد با تجاوز و آزار یک جور عکس العمل نشان دهند پس سکوت می کنند و از سکوت خود رنج می برند . از ترسی که به جان آنها چنگ انداخته بیمار می شوند و متجاوزان و خشونت گران جنسی به خوبی به این ضعف تاریخی زنان آگاهند.

در قرنی به سر می بریم که مرد و زن باید بدانیم ممکن است هر خطر و آزار جنسی برای خانواده هایمان پیش بیاید اساسی ترین گام در چنین شرایطی حمایت از قربانی است.

قانون گذار نیز مسوولیت دارد . قانون گذار به جای مجازات زندان و شلاق و در نظر گرفتن شغل و قدرت متجاوز باید عدالت را در نظر گرفته که آحاد جامعه به قانون اعتماد کرده و به جای اعتماد به قانون دست به اقداماتی نزنند که حال و آینده و زندگی آنها را به خطر می اندازد .

خانه امن ـ ۱۹ بهمن ۱۳۹۴

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی