امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

هیچ زندانی مهد کودک ندارد

2مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر اینکه زندان‌هایی که زنان زندانی دارای فرزند در آن حضور دارند، باید مهدکودک داشته باشند، اظهار داشت که به لحاظ تخصصی صلاح نمی‌داند به جز کودک زیر دوسال که نیاز به شیردهی و تماس نزدیک به مادر دارد، کودک دیگری در محیط زندان باقی بماند. و کودک بالای دو سال باید به مراکز بهزیستی تحویل داده شود، زیرا کودک در این سن می‌تواند با محیط ارتباط برقرار کرده و بسیاری از آموزش‌ها را می‌بیند و در دوران حساسی قرار دارد.
***********

هیچ زندانی مهد کودک ندارد

«به لحاظ تخصصی بهتر است کودک بالای دو سال در زندان نباشد، بلکه در مراکز بهزیستی بوده و پس از آزادی مادر دوباره به دامان وی بازگردد.» این گفته روز گذشته، مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در حالی مطرح شد که بسیاری از مادران زندانی کودکانی دارند که کسی را برای نگهداری از آنان ندارند و همین باعث می‌شود این کودکان دور از مادر شرایط سختی را پشت سر بگذارند. محمد نفریه با بیان اینکه به نظر من زندان‌هایی که تعدادی زن دارای فرزند در آن حضور دارند، باید مهدکودک داشته باشند، گفت: به لحاظ تخصصی صلاح نمی‌دانیم به جز کودک زیر دوسال که نیاز به شیردهی و تماس نزدیک به مادر دارد، کودک دیگری در محیط زندان باقی بماند. او در ادامه تأکید کرد: اما کودک بالای دو سال باید به مراکز بهزیستی تحویل داده شود، زیرا کودک در این سن می‌تواند با محیط ارتباط برقرار کرده و بسیاری از آموزش‌ها را می‌بیند و در دوران حساسی قرار دارد. مدیرکل امور کودکان و نوجوانان با تاکید براینکه کودک بالای دو سال نباید در زندان باشد، ‌گفت: در حال حاضر نیز برخی کودکان بالای دوسال به دلیل اصرار مادر یا دلایل دیگر هنوز در زندان‌ها هستند. نفریه با یادآوری اینکه چند سالی بحث دایر کردن مهدکودک در زندان‌ها مطرح بود، گفت: ما اعلام کردیم که در بحث صدور مجوز، تربیت مربی و کمک برای تجهیز این مهد‌ها به دوستان کمک می‌کنیم، اما در عمل مشکلات عدیده‌ای همچون بحث رفت و آمد کودک از بخش به مهد، رفت و برگشت پرسنل به لحاظ حفاظتی و حراستی وجود دارد. در حال حاضر هیچ‌گونه مجوزی برای احداث مهدکودک زندان داده نشده است. او با بیان اینکه پیشنهاد می‌دهم این کودکان از زندان بیرون آمده و به نزدیک‌ترین مهدکودک بروند و از خدمات آن بهره ببرند، گفت: به لحاظ تخصصی بهتر است کودک بالای دو سال در زندان نباشد، بلکه در مراکز بهزیستی بوده و پس از آزادی مادر دوباره به دامان وی بازگردد. به گزارش ایلنا، نفریه در پایان گفت: در حال حاضر هیچ مهدکودکی در زندان‌های کشور نداریم، اما چند سال پیش بازدیدی از زندان‌ها داشتیم و خدمات مراقبتی خوبی برای کودکان ساکن در زندان فراهم کردیم.

۲۵۰ کودک در زندان‌ها

در همین راستا چندی پیش، رئیس سازمان زندان‌ها گفت: در کشور بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ کودک با مادران خود در زندان‌ها زندگی می‌کنند. اصغر جهانگیر درباره آخرین وضعیت احداث مهدکودک در زندان‌های کشور، گفت: این موضوع از گذشته دغدغه ما بوده و در حال حاضر هم مهدهایی را در زندان‌ها داریم، اگرچه خیلی کامل نیستند. به گزارش فارس، او افزود: در این خصوص با سازمان بهزیستی صحبت کرده‌ایم، ضمن اینکه معاونت زنان ریاست جمهوری در این بخش پیشقدم شده و با تفاهمنامه‌ای که با آنها امضا کرده‌ایم، تلاش می‌کنند تا در برخی زندان‌ها که آمار کودکان همراه زنان زندانی در حدی است که یک مهدکودک را می‌طلبد، محیط لازم را فراهم کنند.

لزوم احداث مهد کودک در زندان‌ها

قانون هم بر لزوم فراهم کردن شرایط برای قرار گرفتن کودک زیر دو سال در کنار مادرش در زندان تأکید کرده است. ماده مربوطه قانون داخلی یعنی تبصره ماده ۶۵ آیین نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی بیان می‌‌کند: «زندانیان زن می‌توانند اطفال خود را تا دو سال به همراه داشته باشند و روسای زندان‌ها می‌توانند در هر زندان نسبت به تفکیک و جداسازی اطفال دو تا شش سال در محل مجزا یا مهد کودک اقدام یا نسبت به انتقال اطفال به بهزیستی مبادرت کنند.» تا قبل از دو سال قرار گرفتن کودک در کنار مادر هم برای کودک و هم برای مادرش یک حق است و کسی نمی‌تواند از آن ممانعت کند. در همین راستا، چند ماه قبل، نصیری، مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از زندانیان با بیان اینکه ایجاد مهدکودک در بندهای زنان در زندان‌ها بسیار ضروری و حتی از نان شب هم واجب‌تر است، گفت: «بر اساس قانون، مادر می‌تواند کودک خود را تا دو سالگی در زندان پرورش دهد، اما بالاتر از دو سال بر عهده متولیان امر است.»

آرمان ـ ۱۶ اسفند ۱۳۹۴

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی