امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    

تظاهرات سراسری در فرانسه علیه اصلاح قانون کار

demof.karمخالفان طرح اصلاح قانون کار فرانسه، اعم از شاغلان، دانشجویان و دانش آموزان، به دعوت سندیکاها امروز شنبه نهم آوریل تظاهرات سراسری در کل فرانسه برگزار کردند. به همین مناسبت بیش از ۲۰۰ تظاهرات و تجمع در سراسر کشور برگزار شد. با این حال شمار شرکت کنندگان در راهپیمایی های امروز کمتر از تظاهرات سراسری ۳۱ مارس گذشته گزارش شده که در آن بین ۴۰۰ هزار تا ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شرکت کردند

 

***

 

مخالفان طرح اصلاح قانون کار فرانسه، اعم از شاغلان، دانشجویان و دانش آموزان، به دعوت سندیکاها امروز شنبه نهم آوریل تظاهرات سراسری در کل فرانسه برگزار کردند. به همین مناسبت بیش از ۲۰۰ تظاهرات و تجمع در سراسر کشور برگزار شد. با این حال شمار شرکت کنندگان در راهپیمایی های امروز کمتر از تظاهرات سراسری ۳۱ مارس گذشته گزارش شده که در آن بین ۴۰۰ هزار تا ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر شرکت کردند.

نمایندگان سندیکاها می گویند که برغم عقب نشینی های دولت، روح حاکم بر طرح تغییر قانون کار فرانسه به قوت خود باقی است و امیدوارند که شمار انبوهی از مخالفان تغییر قانون کار را در پایان ماه جاری به خیابان ها بکشانند.
قرار است در پایان راهپیمایی های امروز شب زنده داری های که از یک ماه پیش در فرانسه تحت عنوان “شب ایستاده” در میادین و اماکن عمومی مرسوم شده، ولی در واقعیت مناسبت “مباحثات عمومی شبانه” است، برگزار شود. در این شب زنده داری ها شهروندان از هر دسته، سن، صنف، طبقه یا گروه دربارۀ مسائل و مشکلات مختلف اجتماعی با یکدیگر بحث و گفتگو می کنند. این تجربۀ مهم شهروندی که خارج از چارچوب های سنتی احزاب و سندیکاها روی می دهد ای بسا مهمترین جنبۀ آموزندۀ اعتراض های جاری فرانسه باشد.
راهپیمایی های سراسری امروز در ایجاد توازن قوا میان مخالفان تغییر قانون کار و دولت تعیین کننده اعلام شده بود.
در این حال، اصلاح قانون کار در فرانسه مراحل قانونی خود را طی می کند. دوشنبه گذشته کمیسیون امور اجتماعی مجلس ملی فرانسه بررسی طرح اصلاح و تغییر قانون کار را به پایان رساند و تغییراتی در لایحه دولت پیشنهاد کرد.
دولت سوسیالیست فرانسه هدف خود را از تغییر قانون کار برانگیختن بنگاه های اقتصادی به استخدام و جذب بیشتر جوانان و جلوگیری از گسترش بیکاری در این کشور اعلام کرده است. مخالفان می گویند که اصلاحات پیشنهادی دولت وضعیت شاغلان را شکننده تر می کند.
قرار است لایحۀ پیشنهادی دولت برای اصلاح قانون کار از سوم ماه مه آینده در مجلس ملی این کشور به بررسی گذاشته شود. سندیکاهای کارگری، دانشجویی و دانش آموزی فرانسه قصد دارند تا آن روز با برگزاری تظاهرات و تجمعات گستردۀ خیابانی از جمله در ۲۸ آوریل به فشارهای خود علیه دولت ادامه بدهند.

رادیو فرانسه ـ ۲۵ فروردین ۱۳۹۵

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی