امروز:   فروردین ۳۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

مائده سلطانی: پدرم در وضعیت مناسبی نیست

a_soltani-e1462360198683مائده سلطانی، دختر عبدالفتاح سلطانی، وکیل دادگستری و زندانی سیاسی در بند در زندان اوین، تنش‌های موجود در زندان و شرایط بد نگهداری زندانیان را از عوامل ابتلای پدرش به بیماری‌های مختلف می‌داند. بیماری‌هایی که به گفته او تنها محصول زندان هستند..منابع آگاه از وخامت حال این زندانی سیاسی خبر داده‌اند و گفته‌اند که دادستانی عمدا در جریان درمان او مانع‌تراشی می‌کند.. /

******

در حال حاضر بیش از پنج سال از حبس عبدالفتاح سلطانی می‌گذرد و او در این مدت، جز یک بار (برای ۲۰ روز) به مرخصی نیامده است. او روز سه‌شنبه چهاردهم اردیبهشت، دچار درد شدید در ناحیه قفسه سینه شده و به بهداری اوین منتقل شده است.

منابع آگاه از وخامت حال این زندانی سیاسی خبر داده‌اند و گفته‌اند که دادستانی عمدا در جریان درمان او مانع‌تراشی می‌کند.

خانواده سلطانی خواهان رسیدگی فوری به وضعیت سلامت این وکیل زندانی هستند: درخواست برای رسیدگی به وضعیت سلامت عبدالفتاح سلطانی

مائده سلطانی در گفت‌و‌گوی روز چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت ماه خود با رادیو زمانه، درباره وضعیت پدرش می‌گوید که او از نظر جسمی در شرایط مساعدی نیست: «پدر من بیماری‌های دارد که قبلا نداشته و در زندان به آن‌ها مبتلا شده است. شرایط بهداشتی زندان، شرایط تغذیه و فشارهای زیادی که از نظر روحی به زندانیان وارد می‌شود؛ مثل این‌که یک‌مرتبه وارد بند می‌شوند و می‌گردند و تنش ایجاد می‌کنند، این‌ها همه باعث می‌شوند که فرد به بیماری‌هایی دچار بشود که قبلا هیچ زمینه‌ای و سابقه‌ای در او نداشته‌اند. بیماری‌هایی که پیوسته تشدید هم می‌شوند.»

او در ادامه می‌گوید: «شرایط گوارشی پدر من از قبل دچار مشکل بوده و این مشکل همین‌طور ادامه پیدا کرد. کسی هم که نتواند خوب و درست غذا بخورد، چه‌طور می‌توان توقع داشت که سالم بماند؟»

نوسان فشار خون یکی دیگر از مشکلات عبدالفتاح سلطانی است: «این مشکل باعث شده که فشار پدرم بارها بیفتد یا دچار تپش قلب بشود. دیسک کمر و گردن هم دارد و اخیرا پزشکی برایش ۱۰ جلسه فیزیوتراپی تجویز کرده و ما منتظریم تا پدرمان را به بیمارستان انتقال دهند تا این ۱۰ جلسه فیزیو‌تراپی هم انجام بشود، اما مشکل اینجاست که مسئولان زندان، دادیار ناظر بر زندان اوین، پزشکان زندان و خلاصه مسئولان قوه قضاییه و تمام کسانی که مسئول حفظ سلامت زندانیان و به‌خصوص زندانیان بیمار هستند، هیچ‌کدام‌شان درصدد این نیستند که کاری برای این زندانیان بکنند و به همین خاطر وضعیت بیمار‌گونه زندانیان پیوسته تشدید می‌شود.»

با توجه به شرایط جسمانی عبدالفتاح سلطانی و با توجه به مدت زمانی که او در حبس بوده است، بر اساس قوانین امکان آزادی مشروط او وجود دارد. مائده سلطانی اما در این‌باره می‌گوید: «سال‌های سال است که پرونده پدر من پیشرفتی نداشته است.»

او با اشاره به رای صادر شده برای عبدالفتاح سلطانی می‌گوید که چهار نفر از قضات عالی‌رتبه خواهان اعاده دادرسی برای این وکیل دادگستری شده‌اند اما اراده‌ای در کار است که مانع ایجاد تغییر در وضعیت این زندانی سیاسی می‌شود.

مائده سلطانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش و در پاسخ به سوالی درباره نقش و جایگاه کانون وکلا در حمایت از اعضای خود می‌گوید که این کانون حمایت و اقدام موثری برای آزادی عبدالفتاح سلطانی نکرده است و مجموعه اقداماتش در این مورد به فرستادن چند نامه خلاصه می‌شود.

عبدالفتاح سلطانی، در پی انتخابات سال ۸۸ دستگیر شد. از جمله اتهام‌های او شرکت در بنیان گذاشتن «کانون مدافعان حقوق بشر»، مصاحبه با رسانه‌ها درباره پرونده‌های موکلانش و همچنین تبلیغ علیه نظام است. او در محاکمه‌ای در سال ۹۰ در دادگاهی به ریاست قاضی پیرعباسی، به ۱۸ سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید‌نظر به ۱۳ سال حبس در تبعید تغییر یافت.

از جمله دلایل صدور این حکم، می‌تواند تلاش و همت این وکیل دادگستری در دفاع از حقوق زندانیان، به‌خصوص روزنامه‌نگاران و به‌ویژه در زندان باشد که به اعتقاد برخی فعالان مدنی، موجب خشم شدید مقامات قضایی ایران شده است .

این وکیل زندانی، روند بازداشت و دادگاه تشکیل شده برای خود را از اساس غیر‌قانوتی می‌داند و با وجود درخواست‌های غیر رسمی، حاضر به دادن درخواست عفو و حتی آزادی مشروط نیست.

عبدالفتاح سلطانی در طول دوران حبس خود، با کاهش وزن شدید مواجه شده است. او و چهار زندانی سیاسی دیگر، آبان ماه سال ۹۲، در اعتراض به وضعیت وخیم زندانیان بیمار دست به اعتصاب غذا زدند. در ادامه این اعتصاب غذا و به دلیل وخامت حال این زندانی سیاسی، او به بهداری زندان اوین منتقل شد.

زمانه / ۱۵ اردیبهشت / ۱۳۹۵

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی