امروز:   فروردین ۳۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

قوانین ارتجاعی، عملکرد رژیم ولایت‌فقیه و نابودی محیط زیست

IMG20134268در حالی‌که رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با صراحت تمام اعلام داشت: “در قانون بودجه نتوانستیم هوای محیط زیست را داشته باشیم”، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست و معاون رییس جمهور تاکید می‌کند سیاست‌های ابلاغی ولی‌فقیه تحت عنوان نظام محیط زیست دلگرم کننده و راهگشاست…/

******

در حالی‌که رییس فراکسیون محیط زیست مجلس با صراحت تمام اعلام داشت: “در قانون بودجه نتوانستیم هوای محیط زیست را داشته باشیم”، رییس سازمان حفاظت از محیط زیست و معاون رییس جمهور تاکید می‌کند سیاست‌های ابلاغی ولی‌فقیه تحت عنوان نظام محیط زیست دلگرم کننده و راهگشاست.
رییس فراکسیون محیط زیست مجلس پس از تصویب کلیات لایحه بودجه در جریان کنفرانس ملی حفاظت از محیط زیست گفت: “بحران‌های زیست محیطی که توسط استان‌ها به وجود آمده نمی‌تواند تنها با فن‌آوری حل شود . . . در کشور ۳۲ تن در هکتار فرسایش خاک داریم . . . متاسفانه در قانون بودجه نتوانستیم خیلی هوای محیط زیست را داشته‌باشیم.” (مهر، ۱۱ اردیبهشت ماه ۹۵) پیش ازاین نیز مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه “ارزیابی زیست محیطی” را رد کرده‌بود. گرچه مضمون لایحه مذکور نیز نشان می‌دهد، تفکر حاکم بر حکومت و دولت روحانی با اصول و معیارهای بین‌المللی و علمی فاصله و مغایرت دارد، اما مجلس همین لایحه را نیز بر نتافت و از دستور خارج نمود.
تفکر حاکم بر مسئولان رژیم که بر سودجویی و واپس‌گرایی مبتنی است، با واقعیت‌های محیط زیست بیگانه‌اند. ایسنا ۱۸ اسفندماه پارسال گزارش‌داد: “معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه [لایحه] ارزیابی محیط زیست به‌دنبال تعطیلی پروژه‌ها نیست، بلکه به‌دنبال آن‌است که از آلودگی‌ها جلوگیری کند، گفت . . . ممکن است طرح ارزیابی زیست محیطی برای پروژه‌های بزرگی چون نیروگاه‌ها اعلام کند که باید از سوخت ترکیبی استفاده و از مصرف سوخت مایع مازوت جلوگیری کنند این به‌این مفهوم نیست که از احداث نیروگاه جلوگیری شود.”

همچنین معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز پس از رد کلیات لایحه ارزیابی محیط زیست، با تاکید یادآوری نمود، این لایحه منافاتی با شرایط پساتحریم و اجرای پروژه‌های مختلف ندارد. معصومه ابتکار دراین زمینه گفته‌است: “البته ایران از قانون برنامه سوم [توسعه] تاکنون از امکان ارزیابی زیست محیطی برخوردار بوده و تمام طرح‌های بزرگ کشور مشمول ارزیابی زیست محیطی هستند . . . از نظر ما جهت‌گیری این لایحه برای رشد اقتصادی [بخوان انجام پروژه‌های مخرب شرکت‌های سپاه و دیگر نهادها] در شرایط پساتحریم . . . مهم و همسو بوده.” (ایسنا، ۱۹ اسفندماه ۹۴) به‌هر روی ارتجاع و سودجویان حتی با لایحه نیم‌بند و بی‌خطری مانند لایحه ارزیابی محیط زیست مخالفت کرده و تفکر و دیدگاه قرون‌وسطایی و واپس‌گرایانه خودرا به‌ویژه درخصوص امر خطیر محیط زیست به نمایش گذاردند. البته این برای نخستین بار نیست که مجلس و دیگر نهادهای رژیم ولایت‌فقیه ژرفای واپسگرایی و عقب‌ماندگی فکری خودرا در زمینه‌هایی چون حفاظت از محیط زیست آشکار می‌سازند.
چندی پیش در جریان همایش “منابع طبیعی، آموزش، پژوهش و نیروی انسانی” شماری از متخصصان و فعالان محیط زیست کشور به شدت نسبت به “وضع قوانین نادرست زیست محیطی در مجلس” اعتراض کردند. خبرگزاری مهر ۱۸ اسفندماه در گزارشی از این همایش نوشت: “رییس انجمن علمی جنگلبانی گلایه کرد، آنچه درسال ۹۴ بیش از همه موجبات نگرانی فعالان محیط زیست را فراهم کرد، وضع قوانین نادرست زیست محیطی در مجلس شورای اسلامی بود . . . به اسم دلسوزی قوانینی وضع شده که تمام روش‌های . . . محققان را بی‌اثر و موجب سوء استفاده می‌شود. برخی قوانین در راستای تجاوز [به محیط زیست] است و بستری قانونی شده که . . . تجاوز به عرصه‌های ملی را تشویق می‌کند. هم اکنون بودجه صیانت از جنگل‌های شمال کشور به اندازه دستمزد دو فوتبالیست نیز نیست.
براساس آمار و ارقام ۲۹ میلیارد تومان برای حفظ جنگل‌های شمال مصوب شد که حتی پنج درصد آن نیز تخصیص پیدا نکرد. مطابق آماری که توسط متخصصان دراین همایش ارایه شده‌است، در کمتر از ۲ سال ۱ میلیون هکتار جنگل‌های زاگرس نابود و مرگ و میر دسته‌جمعی گونه‌های نادر درختان شمال و شمال غرب کشور نظیر شمشاد، بلوط، بلوط بلند مازو، گسترش بسیار نگران کننده داشته‌است. همه این فجایع زیست محیطی محصول وضع قوانین ارتجاعی و مغایر با دانش معاصر است. محیط زیست ایران گرفتار تفکر پوسیده و واپس‌گرایانه حاکمیت مردم‌ستیز و نوستیز است و یکی از علل اصلی تخریب زیست محیط کشور را باید دراین واقعیت دید! اجرای برنامه‌های ضدملی و رواج اقتصاد غیرمولد در پیوند با واپس‌گرایی و تاریک‌اندیشی سبب نابودی و تهدید محیط زیست کشور است!

به نقل از «نامهٔ‌مردم»، شمارهٔ ۹۹۹
۲۹ اردیبهشت / ۱۳۹۵

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی