امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    

بازداشت یک فعال محیط زیست در اهواز

زکیه-نیسیزکیه نِیْسی، فعال محیط زیست و از فعالان کمپین اعتراض به انتقال آب کارون، روز ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ از سوی ماموران اداره اطلاعات دستگیر و به بازداشتگاه ستاد خبری امانیه در اهواز منتقل شده است./

******

سایت عدالت برای ایران نوشته که مصعب نیسی، برادر زکیه نیسی گفته که ماموران اداره اطلاعات اهواز، صبح روز ۲۹ اردیبهشت پدرش را هم احضار کرده و از او خواسته‌اند که در برابر دوربین، بازداشت دخترش را تکذیب کند، ‌اما پدر زکیه نیسی این خواسته را نپذیرفته است.

مصعب نیسی همچنین گفته که در حالی که خواهرش همچنان در بازداشت است، در فیس‌بوک او مطلبی منتشر شده است که در آن، زکیه نیسی با تکذیب بازداشتش، نوشته است که پس از«فراخوانده‌شدن» به ستاد خبری و«مصاحبه» درباره «فعالیت‌های محیط‌زیستی و چگونگی پیگیری آنها در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی» به خانه برگشته است.

قبلا نیز بازجویان از فیسبوک یا تلفن افراد بازداشت شده برای ایجاد ارتباط با دوستان و آشنایان فرد و یا نشر اخبار کذب استفاده کرده‌اند.

به گفته برادر زکیه نیسی این پست فیس‌بوکی به‌هیچ‌وجه ادبیات خواهرش نیست و ماموران اداره اطلاعات که در هنگام بازداشت او کامپیوتر و تلفن همراهش را بدون نشان دادن حکم قضایی توقیف کرده بودند ،‌با دسترسی به اکانت فیس‌بوکش این مطلب را به نقل از او منتشر کرده‌اند.

پدر و مادر زکیه نیسی پس از بازداشت او ساعت‌های متوالی مقابل در ستاد خبری امانیه اهواز بودند،‌ اما تاکنون هیچ‌اطلاعی درباره دلیل بازداشت و اتهامات وارده به او به آنها داده نشده است.

زکیه نیسی، ۲۶ ساله، فارغ التحصیل مهندسى کشاورزى است و علاوه بر فعالیت در زمینه محیط زیست در حوزه فرهنگی و حفظ زبان و هویت عربی نیز فعال بوده است. او یکی از افراد موثر در برپایی زنجیره‌های انسانی در اعتراض به انتقال آب کارون است.

انتقال آب کارون به استان‌های کویری از چند سال پیش طرح شده و اعتراض فعالان محیط زیست را به دنبال داشته است.

جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ چهار روز پیش از دستگیری زکیه نیسی، شمار زیادی از شهروندان اهوازی با تشکیل زنجیره‌ انسانی در حاشیه رود کارون به طرح انتقال آب این رودخانه به استان‌های دیگر و خسارات محیط زیستی‌ ناشی از آن اعتراض کرده بودند. تجمع روز جمعه،‌ چندمین زنجیره‌ انسانی است که در اعتراض به این موضوع در اهواز برپا شده است.

زکیه نیسی در دو سال گذشته به طور متمرکز در این رابطه فعالیت می‌کند.

زماته /
۳۱ اردیبهشت / ۱۳۹۵

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی