امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

یادآوری «فروهرها» در لابلای اسناد و تصاویر

index1به‌تازگی تارنمای «فروهرها» توسط پرستو فروهر و سعید بشیرتاش راه‌اندازی شده است. این تارنما نتیجه‌ی همکاری چندساله‌ی این دو در گردآوری و نسخه‌‌برداری دیجیتال از سندهایی است که تاریخ پیکار سیاسی داریوش فروهر و پروانه فروهر(اسکندری) را بازنمایی می‌کند. تارنمایی که با هدف شناساندن تاریخ مبارزه‌ و راه سیاسی داریوش و پروانه فروهر از دریچه‌ی سندهای تاریخی کار خود را آغاز کرده است.

 

*******

یادآوری «فروهرها» در لابلای اسناد و تصاویر

به‌تازگی تارنمای «فروهرها» توسط پرستو فروهر و سعید بشیرتاش راه‌اندازی شده است.

index1

این تارنما نتیجه‌ی همکاری چندساله‌ی این دو در گردآوری و نسخه‌‌برداری دیجیتال از سندهایی است که تاریخ پیکار سیاسی داریوش فروهر و پروانه فروهر(اسکندری) را بازنمایی می‌کند. تارنمایی که با هدف شناساندن تاریخ مبارزه‌ و راه سیاسی داریوش و پروانه فروهر از دریچه‌ی سندهای تاریخی کار خود را آغاز کرده است.

پدیدآورندگان این تارنما در اعلامیه آغاز به کار آن اظهار امیدواری کرده‌اند که سندهای آن در شناخت بهتر بخش‌هایی از تاریخ سیاسی ایران سودمند باشد و به انتقال تجربه‌های سیاسی نسل پیشین به نسل‌های آینده کمک کنند.
این تارنما به غیر از مقدمه و یک پیوست، در چهار بخش دسته‌بندی شده است. هر یک از این بخش‌ها دربرگیرنده یکی از دوران زندگی سیاسی فروهرها تا زمان به قتل رسیدنشان در یکم آذر ۱۳۷۷ در جریان پروژه قتل‌های زنجیره‌ای دگراندیشان ایرانی توسط محافل امنیتی است. این دسته‌بندی اینگونه است:

  • دوران یکم از «مکتب» تا کودتا؛ ۳۲١٣۲۷
  • دوران دوم از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۶
  • دوران سوم: در فراز و فرود انقلاب و «جنگ میهنی»؛ ۶۷۱۳۵۶
  • دوران چهارم: گسترش مبارزه با جمهوری اسلامی؛ ۷۷۱۳۶۸

داریوش فروهر از بنیادگذاران حزب ملت ایران در آبان‌ماه سال ۱۳۳۰ بود که پس از دوره‌ای کوتاه به دبیری آن رسید. او وزیر کار دولت مهدی بازرگان بود. او از جمله رهبران جبهه ملی ایران از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۸ بود تا این که در سال ۱۳۵۸ از جبهه ملی جدا شد. پروانه اسکندری همسر او  در سال ۱۳۳۷ به حزب ملت ایران پیوست و از نیمه‌ی دهه‌ی پنجاه عضو شورای رهبری آن شد. از او به عنوان نخستین زنی که به عضویت شورای مرکزی جبهه ملی ایران درآمد نام برده می‌شود.

رادیو زمانه به مناسبت آغاز به کار این تارنما گفت‌وگویی داشته با پرستو فروهر دختر داریوش و پروانه فرهر و از پدیدآورندگان این تارنما و از او درباره هدف گردآوری این مجموعه پرسیده است.

او همچنین به زمانه می‌گوید که این تارنما چه رابطه‌ای با کتاب او در مورد زندگی پدر و مادرش، یعنی کتاب «بخوان به نام ایران» دارد. خانم فروهر از برنامه‌های آتی برای این تارنما سخن گفته و مثل همیشه بر موضوع یاد و یادآوری تاکید می‌کند.

بیشتر از زبان پرستو فروهر بشنویم

علی فتوحی

زمانه ـ ۶ خرداد ۱۳۹۵

 

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی