امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    

هشدار درباره خشونت‌ های جنسی

14-724دبیر کل سازمان ملل توسل به خشونت جنسی را رویکردی تعمدی برای از هم پاشیدن بافت اجتماعی توصیف کرد که نقض قوانین انساندوستانه بین المللی و تهدیدی علیه صلح و امنیت جهان محسوب می شود. باکی مون با قدردانی از شورای امنیت برای تصویب قطعنامه هایی که خشونت های جنسی را در زمره جرائم جنگی و جنایت علیه بشریت و حتی نسل کشی قرار داده اند، به ثبت رسیدن روز ۱۹ ژوئن به عنوان روز جهانی ریشه کن کردن خشونت و درگیری را نشانه دیگری از عزم راسخ جهان در مقابله با این پدیده دانست

 

***

 

دبیر کل سازمان ملل توسل به خشونت جنسی را رویکردی تعمدی برای از هم پاشیدن بافت اجتماعی توصیف کرد که نقض قوانین انساندوستانه بین المللی و تهدیدی علیه صلح و امنیت جهان محسوب می شود.

بان کی مون در نشست آزاد شورای امنیت که با هدف بررسی پدیده خشونت های جنسی برگزار شد، این پدیده را رویکردی عمدی برای از هم پاشیدن بافت اجتماعی به منظور کنترل و ارعاب جوامع و وادار کردن مردم به ترک خانه های خود دانست.

وی تاکید کرد که چنین رویکردی نه تنها نقض مقررات بین المللی حقوق بشر به شمار می رود بلکه تهدیدی علیه صلح و امنیت جهانی و بازدارنده تلاش های آشتی طلبانه بعد از درگیری ها و توسعه و پیشرفت اقتصادی در جوامع محسوب می شود.

دبیر کل سازمان ملل با قدردانی از اعضای شورای امنیت این سازمان برای تصویب قطعنامه هایی که خشونت های جنسی را در زمره جرائم جنگی و جنایت علیه بشریت و حتی نسل کشی قرار داده اند، به ثبت رسیدن روز ۱۹ ژوئن به عنوان روز جهانی ریشه کن کردن خشونت و درگیری را نشانه دیگری از عزم راسخ جهان در مقابله با این پدیده دانست.

بان کی مون تلاش هایی نظیر حضور و همکاری مشاوران ویژه در ماموریت های صلحبانی و سیاسی این نهاد به منظور محافظت از حقوق زنان و بازتاب دادن موارد خشونت جنسی علیه آنها را گام هایی حیاتی و موثر برای مقابله با این پدیده برشمرد و مدعی شد که اکنون این نهاد قادر است در سایه این تلاش ها، هزاران نفر از قربانیانی را که در دهه های گذشته قادر به حمایت از آنها از طریق تدابیر موثر نبوده، زیر چتر حمایت خود بگیرد.

وی با اشاره به رشد و انسجام قوانین در رابطه با این گونه خشونت ها اظهار کرد: در سایه همین انسجام، در سال های اخیر دعاوی قانونی زیادی علیه رهبران سیاسی و نظامی مطرح شده است؛ محکومیت ‘ژان پیر بمبا گومبو’ معاون رییس جمهوری کنگو در دادگاه های بین المللی نمونه بارزی از توفیق در این زمینه است.

بان کی مون با اشاره به ضرورت توجه به صدمات روانی ناشی از این گونه خشونت ها در زنان و دختران جهان بر این نکته تاکید کرد که جوامع باید تلاش کنند تا به جای تقویت شرم و خجالت در قربانیان تجاوزها و خشونت های جنسی، توجه خود را به مقابله با عاملان خشونت و تلاش برای ریشه کن کردن این پدیده معطوف کنند.

پارسینه ـ ۱۵ خرداد ۱۳۹۵

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی