امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

« زنان بدون شناسنامه » (۱)

4321 دختری است ۲۵ ساله.. از حق داشتن تحصیل و آموزش برخلاف هزاران کودک هم سن و سالش محروم بوده است، از حق ثبت نام در کلاسهای آموزشی و تفریحی ، حق انتخاب دانشگاه و رشته مورد علاقه اش و نهایتا اشتغال به کار محروم بوده است . تنها به جرم این که از پدر غیر ایرانی و مادر ایرانی به دنیا آمده است../

******

بخش اول:
دختری است ۲۵ ساله. پر از آرزو و امید به آینده . هرچند که دوران کودکی و نوجوانی خود را با محدودیت و محرومیت های زیادی پشت سر گذاشته است ولی این امر باعث تضعیف روحیه وی و نا امیدی نسبت به داشتن زندگی مشترک با مرد رویاهایش در آینده نمی شود. ولی مانع بزرگی که از زمان تولد وی با او همراه بوده است ، همچنان گریبانگیرش است. «نداشتن هویت و شناسنامه»
از حق داشتن تحصیل و آموزش برخلاف هزاران کودک هم سن و سالش محروم بوده است، از حق ثبت نام در کلاسهای آموزشی و تفریحی ، حق انتخاب دانشگاه و رشته مورد علاقه اش و نهایتا اشتغال به کار محروم بوده است . تنها به جرم این که از پدر غیر ایرانی و مادر ایرانی به دنیا آمده است. در خانه به دنیا آمده و گواهی ولادت ندارد، پدر و مادرش قادر به گرفتن شناسنامه نیستند به این دلیل که خودشان نیز شناسنامه ندارن و اوضاعی بهتر از فرزندان خود نداشته اند. به اداره اتباع و امور مهاجرین خارجی مراجعه می کند تا بتواند راهی پیدا کند ولی آن ها به دلیل نداشتن هیچ مدرک هویتی از طرف او و خانواده اش دست رد به سینه اش می زنند و ناگزیر به سفارت افغانستان پناه می آورد. در آن جا به وی پیشنهاد می کنند به افغانستان برود و از آن جا پیگیر گرفتن شناسنامه شود. کشوری که تا به حال ندیده و جز تصورات کودکی که از خاطرات پدرش در ذهنش از آنجا نقش بسته ، ندارد. این نمونه کوچکی از آماری است که نشان می دهد قریب به سی و دوهزار نفر از کودکان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی فاقد شناسنامه و هویت هستند.
بحث تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در قانون ایران با چالش های فراوانی رو به رو شده است. در قانون مدنی ایرانی بودن مادر نه تنها از نظر نسبی ( خون) تاثیری در تابعیت فرزند نداشته بلکه از نظر محل تولد (خاک) نیز تاثیر خاصی در تابعیت فرزند ندارد. متاسفانه در هیچ کدام از مواد قانون مدنی که به بحث تابعیت پرداخته است، هیچ ماده ای به تابعیت مادر یا محل تولد زن و تاثیر آن بر روی تابعیت فرزند وی اشاره ای نکرده و صرفا در بند ۴ ماده ۹۷۶ در باره تابعیت زن خارجی صحبت به میان آمده است.
بدین شرح که فرزند متولد شده در ایران که یکی از والدین او در ایران متولد شده باشد ، تابعیت ایرانی به دست می آورد . در واقع فرزندی که در ایران از مادری خارجی ولی متولد در ایران به دنیا بیاید، فرزند متولد به طریق اولی ایرانی خواهد بود.
قانون گذار اشاره به وضعیت مادر خارجی متولد در خاک ایران نموده ولی در مورد زن ایرانی هیچ موردی را اشاره نکرده است و وضعیت آن ها در هاله ای از ابهام می باشد.
النهایه قانون مصوب ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی مقرر می دارد، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی که در ایران متولد شده یا حداکثر تا یک‌سال پس از تصویب این قانون در ایران متولد می‌شوند می‌توانند بعد از رسیدن به سن هجده سال تمام تقاضای تابعیت ایرانی نمایند. این افراد در صورت نداشتن سوء پیشینه کیفری یا امنیتی و اعلام رد تابعیت غیرایرانی به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند.
بر اساس همین قانون، وزارت کشورباید نسبت به احراز ولادت طفل در ایران و صدور پروانه ازدواج موضوع ماده (۱۰۶۰) قانون مدنی اقدام ‌نماید و نیروی انتظامی نیز با اعلام وزارت کشور پروانه اقامت برای پدر خارجی مذکور در این ماده را صادر می‌کند. فرزندان موضوع این ماده قبل از تحصیل تابعیت نیز مجاز به اقامت در ایران هستند.
از تاریخ تصویب این قانون کسانی‌که در اثر ازدواج زن ایرانی و مرد خارجی در ایران متولد شوند و ازدواج والدین آنان از ابتدا با رعایت ماده ‌(۱۰۶۰) قانون مدنی به ثبت رسیده باشد، پس از رسیدن به سن هجده سال تمام و حداکثر ظرف مدت یک‌سال، بدون رعایت شرط سکونت مندرج در ماده (۹۷۹) قانون مدنی به تابعیت ایران پذیرفته می‌شوند.
اما پس از تصویب این مصوبه اصلاحی نیز مشکل اصلی زنان ایرانی دارای فرزند زیر ۱۸ سال از مرد تبعه خارجی، همچنان به قوت خود باقی ماند. یعنی کودکانی که مادر ایرانی و پدر خارجی دارند، تا ۱۸ سالگی با مشکل هویت، تحصیل و سایر امکانات شهروندی روبه‌رو هستند. مجلس شورای اسلامی در سال ۹۵ طرح اعطای تابعیت از طریق مادر را پس از چالش های فراوان رد کرد. و همچنان بحث تابعیت و انتقال آن از نظر خون به قوت خود باقی است. اگر پدر کودکی ایرانی باشد در هر جای دنیا که به دنیا بیاید، ایرانی‌ محسوب می‌شود. نسب به پدر می ‌رسد و قانون تابعیت ایرانی نسب مادری را نمی پذیرد و این از
اشکالات قانونگذاری می باشد.

سارا باقری – صفحه فیس بوک کانون شهروندی زنان
۶ مرداد / ۱۳۹۵

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی