امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

کودکانی با کمربند انفجاری

کودک با کمربند انتحاریتصاویری از دستگیری یک کودک ۱۲ ساله که با کمربند انفجاری قصد انجام عملیات انتحاری در شهر کرکوک را داشت منتشر شده است. عامل حمله انتحاری به یک عروسی در ترکیه که به کشته شدن دست کم ۵۱ نفر منجر شد نیز، کودکی ۱۲ ساله وابسته به داعش بود. یونبیسف در گزارش تازه‌ای گفته است که هزاران کودک در عراق ربوده شده‌اند. دختران بیشتر در معرض ربوده و فروخته شدن به عنوان بردگان جنسی قرار دارند.

 

************

کودکانی با کمربند انفجاری

تصاویری از دستگیری یک کودک ۱۲ ساله که با کمربند انفجاری قصد انجام عملیات انتحاری در شهر کرکوک را داشت منتشر شده است. عامل حمله انتحاری به یک عروسی در ترکیه که به کشته شدن دست کم ۵۱ نفر منجر شد نیز، کودکی ۱۲ ساله وابسته به داعش بود.

این گروه‌ افراطی اما تاریخی طولانی در استفاده از کودکان به عنوان سلاح، فرستادن آنها به عنوان عوامل انتحاری و قرار دادن‌شان به عنوان سپر انسانی در عراق و سوریه دارد.

ISIS-boys-training-241761

گروه دولت اسلامی

داعش، ارتشی از سربازان بچه‌سال تشکیل داده و نام‌شان را «بچه(توله)‌های خلافت» گذاشته است. دولت اسلامی می‌کوشد آنها را در مدارس خود بازآموزی کند و دیدگاه‌های رادیکال خود را درباره اسلام به آنها تلقین کند و وادارشان کند که دست به اعمال خشونت‌آمیزی مثل سر بریدن بزنند. هدف آنها ایجاد نسل تازه‌ای از نیروهای نظامی است. ویدئوهای داعش پسرانی را نشان می‌دهد که مخالفان خلافت اسلامی را سر می‌برند یا به آنها شلیک می‌کنند.

این گروه کودکانی را برای انجام عملیات انتحاری در عراق و سوریه به کار گرفته است. از میان مرگبارترین حملات، یکی انفجار انتحاری در استادیوم فوتبال جوانان در بغداد به تاریخ ۲۵ مارس ۲۰۱۶ بود. گفته می‌شود این انفجار را یک نوجوان انجام داده است. او هنگامی که مسوولان مسابقه کاپ قهرمانی را اهدا می‌کردند، خود را منفجر کرد که به کشته شدن ۲۹ نفر و مجروح شدن ۶۰ نفر انجامید. دولت اسلامی مسوولیت این حمله را قبول کرد و تصویری از بمب‌گذار انتحاری منتشر کرد که در آن مشخص است که او بیش از ۱۶ سال ندارد.

نیمی از کسانی که در این حمله کشته شدند نیز کودک بودند: کودکانی که برای تماشای مسابقه فوتبال و تشویق تیم محبوب‌شان به استادیوم آمده بودند.

یونبیسف در گزارش تازه‌ای گفته است که هزاران کودک در عراق ربوده شده‌اند. دختران بیشتر در معرض ربوده و فروخته شدن به عنوان بردگان جنسی قرار دارند.

پسران هم اغلب وادار می‌شوند که به عنوان عامل انتحاری در عملیات‌های این گروه شرکت کنند.

بوکو حرام

گروه‌های حقوق بشری و یونیسف گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای درباره افزایش استفاده از کودکان به عنوان عامل انتحاری در گروه بوکو حرام منتشر کرده‌اند. در گزارشی که اوایل امسال منتشر شده، یونیسف گفته که کودکان در یکی از هر پنج حمله انتحاری که این گروه مسولیت‌شان را به عهده گرفته و در نیجریه، کامرون و چاد انجام شده، عامل حمله بوده‌اند.

دیدبان حقوق بشر اعلام کرده که از زمان آغاز حملات بوکو حرام در نیجریه از سال ۲۰۰۹، صدها و شاید هزاران کودک را به کار گرفته و از ده‌ها نفر آنها به خصوص از دختران به عنوان بمب‌گذار انتحاری استفاده کرده است.

القاعده

شبکه جهانی ترور القاعده، تاریخی طولانی در استفاده از کودکان و آموزش آنها برای انجام عملیات انتحاری دارد، رهبر القاعده عراق، ابومصعب زرغاوی، از نوجوانان به عنوان عاملان حملات انتحاری برای مقابله با آمریکا در طول دوران اشغال این کشور استفاده می‌کرده است، القاعده عراق سرانجام به گروه دولت اسلامی تبدیل شد.

گروه‌های تندروی فلسطینی

حماس، جهاد و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی اردوهایی تابستانی برای آموزش ایدئولوژی ضد اسراییلی به کودکان برگزار می‌کنند. این گروه‌ها کودکان را برای انجام عملیات انتحاری به مامویت نفرستاده‌اند، گرچه در دوران خیزش دوم فلسطین در سال‌های آغازین دهه اول قرن ۲۱، چندین نوجوان فلسطینی دست به عملیات انتحاری زدند.

در درگیری‌های طولانی اخیر، ده‌ها نوجوان فلسطینی خودخواسته با به اجبار، دست به حملاتی با چاقو در داخل اسراییل زده‌اند و جوان‌ترین کسی که دست به این نوع حملات زده ۱۱ ساله بوده‌ است.

با این حال گفته می‌شود که این حملات خودسرانه بوده و از سوی این گروه‌ها هدایت نشده است.

یمن

در یمن که در حال حاضر یکی از کشورهایی است که بیشترین جمعیت مسلح دنیا را دارد، پسران اغلب از سنین پایین کار کردن با اسلحه را یاد می‌گیرند. در درگیری‌های اخیر این کشور، هر دو سوی درگیری‌ها از کودکان برای حملات و درگیری‌های خود استفاده کرده‌اند.

زمانه ـ اول شهریور ۱۳۹۵

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی