امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

ریاست شورای چند شهر محروم در دست زنان

رئیس شورای شهر نیکشهرحالا دیگر تنها نیستند، تعدادشان دارد از ۵نفر می‌گذرد؛ زنانی که در‌ سال آخر شوراهای شهرستان‌های کشور صندلی ریاست شورا را گرفته‌اند تا زمینه ورود زنان در شورای پنجم شهر و روستا فراهم شود. دیلمان، نوشهر، رامهرمز، نیکشهر و چمران شهرهایی‌اند که امسال با وجود حاشیه‌های فراوان رئیس زن برای شورای آنان انتخاب شد تا بدعتی که در سال‌های اخیر در اعتماد به زنان آغاز شده است، ادامه یابد. حالا رئیس شورای شهر نیکشهر و جوانرود به‌عنوان دو زنی که موفق به ورود به این نهاد مردمی شده‌اند، در گفت‌وگو با «شهروند»…

 

***********

گفت‌وگو با روسای زن شورای نیکشهر بلوچستان و جوانرود کرمانشاه که درچند روز گذشته به این سمت انتخاب شدند

ریاست شورای چند شهر محروم در دست زنان

ملازهی، رئیس شورای شهر نیکشهر: اعضای شورا گفته بودند تا خودمان هستیم چرا یک زن رئیس ما شود ویسی،
رئیس شورای شهر جوانرود: با انتخاب من مطمئنم در شورای پنجم جوانرود حداقل ٣ یا ۴ زن حضور خواهند داشت.

نیره خادمی:  حالا دیگر تنها نیستند، تعدادشان دارد از ۵نفر می‌گذرد؛ زنانی که در‌سال آخر شوراهای شهرستان‌های کشور صندلی ریاست شورا را گرفته‌اند تا زمینه ورود زنان در شورای پنجم شهر و روستا فراهم شود. دیلمان، نوشهر، رامهرمز، نیکشهر و چمران شهرهایی‌اند که امسال با وجود حاشیه‌های فراوان رئیس زن برای شورای آنان انتخاب شد تا بدعتی که در سال‌های اخیر در اعتماد به زنان آغاز شده است، ادامه یابد. حالا رئیس شورای شهر نیکشهر و جوانرود به‌عنوان دو زنی که موفق به ورود به این نهاد مردمی شده‌اند، در گفت‌وگو با «شهروند» می‌گویند که موقعیت برای ورود زنان درعرصه‌های اجتماعی و سیاسی بهتر شده و حتی می‌تواند زمینه‌ساز خبرهای خوبی برای شوراهای پنجم باشد.
انتخاب زنان به‌عنوان ریاست شوراها تقریبا از‌ سال ٩٢ به‌طور جدی آغاز شد، آن هم درحالی که «زیبا صالح‌پور» با وجود این‌که رأی اول مردم اهواز در انتخابات خرداد ٩٢ بود، نتوانست این سمت را از آن خود کند، چون مردان شورا صلاح نمی‌دانستند تا وقتی آنان هستند، یک زن رئیس باشد. البته درهمان‌ سال دو زن کُرد در مناطق کردنشین بانه و روانسر توانستند عنوان رئیس شورا را برای خود کسب کنند. نهاوند، گرگان و خمینی‌شهر را هم می‌توان به‌عنوان دیگر شهرها در این زمینه مثال زد که در ‌سال ٩۴ رئیس زن برای شورای آنان انتخاب شد.
«خواستم سنت‌شکنی کنم»
حالا هم «جمیله ملازهی»، نخستین زنی است که درتاریخ بلوچستان در شورای شهر نیکشهر به‌عنوان رئیس انتخاب شده است؛ او که در‌ سال ٩۴ هم به‌عنوان «بانوی اول» نیکشهر مورد تقدیر قرار گرفت، اکنون درباره انگیزه ورود خود به عرصه رقابت برای ریاست شورای شهر به «شهروند» می‌گوید: «تمام تلاشم این است که تصور و سنت غلطی که طی سال‌های گذشته همواره در میان اقوام بلوچ وجود داشته که زن نباید درعرصه‌های سیاسی و اجتماعی و همپای مردان حضور داشته باشند، شکسته شود. ما هم مانند دیگر زنان جامعه حق داریم درتمامی عرصه‌های پیشرفت کشور حضور داشته باشیم.» پیشتر نیز انتخاب شهردار زن و یک معاون استاندار زن در استان سیستان‌وبلوچستان و همچنین انتخاب «حمیرا ریگی» به‌عنوان نخستین فرماندار زن در ‌سال ٩٣ این سنت‌شکنی را رقم زده بود.
رئیس شورای شهر نیکشهر اگرچه در سال‌های گذشته در فکر ریاست شورا نبوده، اما از‌سال ٩۴ تصمیم به ورود دراین عرصه گرفته است و اتفاقا سایر اعضای شورای این شهر هم استقبال خوبی از او داشته‌اند: «همان زمان اعضای شورای شهر از تصمیم من حمایت کردند اما در آن زمان با توجه به مشغله کاری‌ام که به تازگی مسئول اداره غله شده بودم، بستر آن هنوز فراهم نبود، اما اکنون برای خدمت بیشتر به مردم شهر نیکشهر در انتخابات هیأت‌رئیسه برای ریاست کاندیدا شدم. احساس کردم حضور زنان درفعالیت‌های اجرایی و نظارتی شهر ضعیف است. با این‌که مدام ازسوی دوستان و سایر زنان، فعالان اجتماعی و خانواده‌ام برای این اقدام تشویق می‌شدم و زمانی که کاندیدا شدم، حمایت زیادی از من شد. البته این‌بار هم خانواده‌ام و همسرم که شغل آزاد دارد، نخستین و اصلی‌ترین مشوق من برای ورود به این عرصه بوده است.»
ملازهی تاکنون دربیشتر فعالیت‌ها و مراسم فرهنگی، اجتماعی شهر نیکشهر مشارکت داشته و درحال حاضر نیز همچنان مسئول اداره غله شهرستان نیکشهر است. ۶‌سال قبل ازدواج کرده و هم‌اکنون یک فرزند پسر هم دارد اما با وجود این همچنان مشتاق است تا فعالیت‌های اجتماعی خود را بیشتر کند. نخستین و مهم‌ترین برنامه‌ای هم که دارد، ایجاد زمینه و فرصت‌های مناسب برای زنان درعرصه اجتماعی و سیاسی است، چون معتقد است «جو سنتی و فضای بسته محیط اجتماع باعث شده زنان ما به خودباوری و توانمندی‌های خود ایمان نداشته باشند.» فعال کردن هیأت ورزشی زنان، پارک زنان، آژانس زنان و مشارکت زنان در امور تصمیم‌گیری‌های شهرستان از دیگر مواردی است که به‌عنوان برنامه‌های خود از آن یاد می‌کند: «خدمت به مردم محروم نیکشهر و حمایت از حداقل حقوق شهروندان و ارایه برنامه‌های جدید برای مشارکت بیشتر زنان و ایجاد بوستان مخصوص بانوان و گسترش فضای سبز شهری خصوصا پارک بام نیکشهر، مشارکت نخبگان و جوانان درجلسات شورا و استفاده از راهکارهای آنان و پاسخگویی به مشکلات مردم ازجمله اهداف و برنامه‌های اینجانب است. ملازهی می‌گوید: «خوشبختانه در این سه‌سال شهرداری و شورای اسلامی شهر عملکرد قابل قبولی از خود نشان داده اما جا برای کارهای بیشتر وجود دارد. مهم‌ترین مشکل شهرداری نیکشهر کمبود اعتبار برای توسعه و عمران شهری است، با توجه به خطی‌بودن شهر نیکشهر به طول ٩کیلومتر نیاز بیشتر به اعتبار برای توسعه شهر داریم.»
«گفته بودند تا خودمان هستیم چرا یک زن را رئیس کنیم»
ملازهی که متولد‌ سال ۵۶ است، اکنون با مدرک کارشناسی ارشد جغرافیای شهری همچنان در سمت مشاور فرماندار نیکشهر در کمیسیون زنان فعالیت دارد اما تا پیش از این هم بنیاد شهید و آموزش‌وپرورش استان فعالیت‌هایی را داشته است. او اگرچه همواره از حمایت‌های خانواده برخوردار بوده اما با مخالفت‌هایی هم همراه بوده است و دراین‌باره می‌گوید: «اگر بخواهم بگویم شرایط برای ورودم خیلی مساعد بود، واقعا این‌طور نبود. متأسفانه در بیشتر مواقع مردان تمایل دارند همچنان تمام پست‌های مهم را برای خود نگه دارند. وقتی نزدیک به انتخابات شدیم، فارغ از تمام دودستگی‌ها برای ریاست شورا درکنار دونفر از مردان، کاندیدا شدم تا در نهایت امیدی برای جامعه زنان باشم و بتوانم خواسته‌های آنان را پیگیری کنم که خوشبختانه به من اعتماد شد اما زمانی که کاندیدا شدم، گفته بودند که چرا ما باید به یک خانم رأی بدهیم تا او رئیس ما شود، اما براساس گفته‌ها می‌دانم که ٩۵‌درصد مردم از سمتی که به دست آورده‌ام، راضی‌اند.»
او در سال‌های گذشته تمایلی برای ورود به ریاست شورای شهر نداشته، اما امسال طور دیگری به ماجرا فکر کرده است: «تا پیش از این می‌گفتم همین که کارها پیش برود، برای من کافی است و هیچ ادعایی نداشتم اما یک‌بار به خود گفتم که سه‌سال من، این آقایان را در شورا همراهی کرده‌ام و به آنان اعتماد کردم اما اکنون وقت این است که بدانم آیا آنان هم به من اعتماد دارند یا فقط من را برای همراهی با شورا می‌خواهند. همین موضوع برای من انگیزه‌ای شد تا برای ریاست شورا کاندیدا شوم.»
بیش از نیمی از نمایندگان مرد رأی دادند
«اختر ویسی»، زن دیگری است که امسال توانست حمایت بیش از نیمی از اعضای شورای شهر جوانرود را به خود جلب کند و برای ریاست شورای این شهر انتخاب شود؛ اگرچه تا پیش از این تنها دو زن با عنوان مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و همچنین رئیس اداره بهداشت در این شهرستان سمت داشته‌اند. او در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «مهم‌ترین هدف من برای ورود به عرصه ریاست شورا این بود که باعث ارتقای جایگاه زنان شوم و ثابت کنم زنان در هرشرایطی از زندگی، در زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی موفق و موثر هستند. اکنون وضعیت از گذشته بهتر شده و جامعه اعتماد بیشتری به زنان دارد و این‌گونه اتفاقات باعث می‌شود که بقیه زنان هم با شنیدن چنین اخباری اعتماد به‌نفسشان افزایش یابد و دریابند که جنسیت مانع پیشرفت آنان نمی‌شود. به‌عنوان نماینده نیمی از زنان شهرم خواستم بگویم زنان در هر صحنه‌ای می‌توانند حضور فعالی داشته باشند.»تا پیش از این هرگز هیچ زنی برای ریاست شورای شهر جوانرود نامزد نشده و از آن مهم‌تر شوراهای گذشته حتی یک عضو زن هم نداشته‌اند و اکنون اختر ویسی به‌عنوان تنها زن شورا در میان ٨ مرد دیگر توانسته است ۶ رأی درمیان ٢ رقیب مرد خود کسب کند. اگرچه او در‌ سال اول دبیرستان به علت بافت سنتی و عشایری منطقه تشکیل زندگی داده و اکنون دارای دو فرزند است، اما همان سال‌های اولیه بعد از ازدواج به علت علاقه‌ای که به ادامه تحصیل داشته، این اقدام را انجام داده است. رئیس شورای شهر جوانرود می‌گوید: «پس از این که قصدم را برای خانواده‌ام مطرح کردم، از من حمایت کردند.»
آینده روشن شوراها برای زنان
اکنون با اتفاقاتی که در سال‌های گذشته در شورای چهارم افتاده است، آینده شوراها دورنمای روشنی دارد. رئیس شورای شهر جوانرود هم این اعتقاد را دارد: «با توجه به این انتخابی که رقم خورده است، مطمئن هستم که در این شهرستان اتفاقات خوبی برای شورای آینده خواهد افتاد، به‌طوری که در شورای پنجم حداقل ٣ یا ۴ زن دیگر به شورا راه پیدا خواهند کرد. درست است که تاکنون خانم‌ها به علت بافت سنتی با محدودیت‌هایی روبه‌رو بوده‌اند اما حالا دیگر این فرض شکسته شده و ٧٠‌درصد نگرش مردم در این زمینه تغییر یافته است.» او مهم‌ترین مشکلات این شهرستان را مسائل بودجه‌ای می‌داند: «این مشکلات همواره مانع از پیشرفت کاری می‌شود اما اگر بودجه‌ها تأمین شود، من قصد دارم تا در راه افزایش امکانات فرهنگی و ورزشی زنان قدم بردارم، به‌ویژه این‌که حتی سمن‌های مربوط به زنان هم با مشکل نبود اعتبار مواجه‌اند.»اکنون ورود حداقل ۵ زن به ریاست شورای شهر‌ها قطعی شده است و احتمال افزایش آن هم وجود دارد. در شورای برخی از استان‌ها ازجمله اردبیل زنان در سمت نایب‌رئیس انتخاب شدند و در بعضی از شهرها هم مانند گرگان با وجود این‌که یک زن نیز درمیان گزینه‌ها بود، همچنان مردان بر کرسی ریاست ماندند. «مهناز کعیان‌حسینی»، «طیبه نیکخو» و «سیما کمایی» هم در روزهای گذشته به ترتیب برای ریاست شورای شهرهای چمران، دیلمان و رامهرمز انتخاب شده‌اند.

شهروند ـ ۱۵ شهریور ۱۳۹۵

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی