امروز:   فروردین ۳۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

حجاب اجباری یا فرهنگ ملی؟

This week, the Russian national women's futsal team traveled to Tehran to play against the Iran's national team in friendly matches.روسری سر کردن زنان روسیه برای مسابقه با تیم ایران؛ هفته گذشته تیم ملی فوتسال زنان روسیه به تهران سفر کرد و در مقابل تیم ملی فوتبال زنان ایران یک مسابقه دوستانه انجام داد اما مسابقات این دو تیم چند بار خبرساز شد: یک بار به دلیل راه ندادن خبرنگاران ایرانی به سالن به دلیل حجاب نداشتن بازیکنان و یک بار هم به خاطر روسری بر سر کردن زنان تیم روسیه.

**********

روسری سر کردن زنان روسیه برای مسابقه با تیم ایران: حجاب اجباری یا فرهنگ ملی؟

هفته گذشته تیم ملی فوتسال زنان روسیه به تهران سفر کرد و در مقابل تیم ملی فوتبال زنان ایران یک مسابقه دوستانه انجام داد اما مسابقات این دو تیم چند بار خبرساز شد: یک بار به دلیل راه ندادن خبرنگاران ایرانی به سالن به دلیل حجاب نداشتن بازیکنان و یک بار هم به خاطر روسری بر سر کردن زنان تیم روسیه.

This week, the Russian national women's futsal team traveled to Tehran to play against the Iran's national team in friendly matches.

خبرنگاران و عکاسان ایرانی اجازه پوشش بازی دوستانه ایران و روسیه را به دلیل «بی‌حجاب بودن بازیکنان فوتسال روسیه» پیدا نکرده بودند اما عکس‌های این بازی در رسانه‌های روسی منتشر شد.

در دومین بازی تیم‌های ایران و روسیه بازیکنان روسیه با حجاب و مقنعه وارد زمین شدند. با این حال باز هم از ورود خبرنگاران، حتی خبرنگاران زن برای پوشش این مسابقه جلوگیری شد.

اما در جریان یکی از دو مسابقه، زنان تیم روسیه برای «احترام به قوانین پوشش محلی» حجاب بر سر گذاشتند.

حجاب پوشش اجباری برای زنان در ایران است.

During one of the two matches, the Russian team wore hijabs to "honor the local dress code," according to local media.

کاپیتان تیم ملی روسیه به روزنامه مترو نیوز روسیه گفته که این کار آنها نشانه‌ای از احترام به فرهنگ محلی و سنت‌های ایران بوده است.

او افزوده که بر سر کردن روسری هیچ مشکلی برای آنها ایجاد نکرده است.

مسابقه اول این دو تیم با نتیجه ۳ بر ۳ به پایان رسید و در مسابقه دوم روسیه با نتیجه ۵ بر ۳ پیروز شد.

روسری سر کردن اعضای تیم به نظر مردم روسیه به موضوعی چالشی تبدیل شده تا جایی که کاربران بسیاری در فیس بوک و شبکه اجتماعی VK در اعتراض به این اقدام تیم روسیه کامنت گذاشته‌اند.

The decision to wear hijabs was controversial for a lot of people. Many comments on both Russian social media site VK and Facebook were critical of the team’s decision to wear the veils.

آنها از جمله نوشته‌اند که: «تیم روسیه می‌توانست با قبیله آدمخوارها بازی کند و به جای توپ از جمجمه استفاده کند! برای احترام به فرهنگ آدمخوارها تیم بازنده هم باید خورده شود! وحشی‌ها هم آداب و قوانین خود را دارند، چرا زنان ما باید از آنها پیروی کنند؟»

کاربر معترض دیگری گفته: «به نطر من این کار تن فرشی سیاسی است. کی قرار است یاد بگیریم که به خودمان احترام بگذاریم؟ در بازی بعدی هم آیا قرار است دختران مسلمان و دختران تیم خودمان را وادار به بازی در زمین‌های کرملین کنیم و از آنها بخواهیم که کوکوشنیک(روسری سنتی روسی) سرشان کنند؟»

کاربر دیگری هم گفته: «این دخترها سنت‌های خودشان را نمی‌شناسند و‌ آن وقت به سنت‌های دیگران احترام می‌گذارند. تاسف آور است.»

در مقابل این کامنت‌ها عده ای هم در مقام دفاع از تیم برآمده اند. از جمله کاربری که نوشته:

«این کامنت‌ها پر از  شایعات احمقانه است. کار تیم فوتسال تنها برآمده از احتران به سنت‌های آنها بود. آفرین دخترها!»

کاربری در فیس بوک در دفاع از این کار تیم روسیه گفته: «انگار همه از یاد برده‌اند که در روسیه هم زن‌ها سرشان را با شال می‌پوشانند. اگر سنت شال بر سر کردن زن‌ها در روسیه خوب است، چطور روسری سر کردن به احترام تیم میزبان بد است؟ این در کار هر دو یک چیز است.»

کاربری هم نوشته: «چرا عصبانی شده‌اید؟ می‌گویند که تنها در بازی دوم روسری سرشان کرده‌اند نه در هر دو. نیت‌شان خوب بوده به نظر من، به دلیل اخترام به سنت‌های محلی این کار را کرده‌اند و مردم ایران هم این کار را تحسین کرده اند.»

یک سخنگوی تیم فوتسال زنان به مترو گفته که هر دو کشور از همکاری نزدیک با هم لذت برده‌اند.

آنها همچنین گفته‌اند که ایران برای روسیه که قهرمان آسیاست، به عنوان یک حریف بسیار مهم است.

بر اساس قوانین فیفا بازیکنان تیم روسیه موظف به رعایت پوشش اسلامی نیستند. تیم ایران و کشورهایی که با لباس اسلامی در مسابقات شرکت می‌کنند، پیش‌تر باید لباس‌ها را به تایید فیفا رسانده باشند.

هرچند این بار بازیکنان تیم روسیه داوطلبانه روسری بر سر کرده‌اند اما موضوع پوشش زنان ایرانی در مسابقات جهانی و الزام زنان ورزشکار خارجی به رعایت پوشش اسلامی در داخل ایران همواره موضوع چالش ورزش قهرمانی زنان بوده است. اخیرا برخی از مدافعان حجاب اجباری می‌کوشند که آن را به عنوان فرهنگ ملی ایرانی و بخشی از آداب و سنن مردم ایران معرفی کنند.

در هفته‌های گذشته هم، موضوع میزبانی رقابت‌های جهانی شطرنج زنان در ایران، خبرساز شد.

دو شطرنج باز غیرایرانی به اجبار برای رعایت حجاب در این مسابقات اعتراض کردند و نازی پاکیزده شطرنج باز آمریکایی گفت در این مسابقات شرکت نمی‌کند.

برخی از فعالان حقوق زنان از این اعتراض‌ها برای اعلام مخالفت با حجاب اجباری برای شرکت‌کنندگان خارجی در مسابقات ورزشی استفاده کرده‌اند.

آنها می‌گویند حتی طبق قوانین اسلام زنان غیرمسلمان موظف به رعایت حجاب نیستند و ایران نباید میزبان رقابت‌هایی مانند این مسابقات شود.

در مقابل، گروهی این اعتراض‌ها را باعث محروم شدن زنان ایرانی از تجربه‌های جهانی می‌دانند.

ایران اما رعایت حجاب را برای تمام زنان اقلیت مذهبی در داخل کشور و نیز زنانی که به عنوان توریست و مسافر به این کشور می‌روند الزامی کرده است و به نظر می‌رسد در معرفی حجاب اجباری به عنوان «آداب و رسم و فرهنگ زنان ایرانی» به برخی از زنان خارجی هم موفق بوده است.

مدتی قبل هم «مایدا چیچیچ»، سرمربی اسلوونیایی تیم والیبال زنان ایران که در خارج از ایران هم حجاب را رعایت کرده بود، گفت: «وقتی که قرار بود من برای نخستین بار به همراه تیم ملی والیبال زنان راهی کشوری دیگر شوم، در جلسه‌ای با داورزنی رئیس فدراسیون والیبال از ایشان خواستم که اجازه دهند تا زمانی که پرچم ایران روی لباس من نقش بسته است در تمام کشورهای خارجی هم حجاب اسلامی داشته باشم.»

او هم مانند زنان تیم فوتسال روسیه دلیل این کار را اخترام به مردم ایران بیان کرده بود:‌ «به اعتقاد من رعایت حجاب در کنار تیمی که مسلمان است و با حجاب پا به مسابقه می‌گذارد احترام به مردم این کشور است و از همه مهم‌تر اینکه این کار نوعی احترام گذاشتن به خودم محسوب می‌شود.»

او گفته بود که هیچ کس او را مجبور به رعایت حجاب در کشورهای خارجی نکرده است و کاملا مختارانه این کار را انجام می‌دهد و از این بابت به هیچ عنوان ناراحت نیست.

به جز اینها، زنان ایرانی امکان حضور در ورزشگا‌ه‌ها و تماشای مسابقات مردان را ندارند. در روزهای گذشته، سازمان عفو بین‌الملل از فدراسیون جهانی والیبال خواست تا زمانی که ایران اجازه ورود زنان را به ورزشگاه‌ها نمی‌دهد به این کشور میزبانی ندهد.

زمانه ـ ۲ آبان ۱۳۹۵

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی