امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

افزایش کارتن‌خوابی و تن‌فروشی زنان

karton-khab zanبرخی از مدیران سازمان‌های مردم نهاد در ایران، در نشستی با عنوان «زنان و زندگی روزمره» درباره برخی از آسیب‌های اجتماعی به ویژه در ارتباط با زنان اظهارنظر کردند. یکی از آنها گفته‌ که کارتن‌خوابی و تن‌فروشی زنان روبه افزایش و مایه نگرانی است.معمولاً این آمار جزو آمارهای محرمانه است و در اختیار ما قرار نمی‌گیرد. این جزو آسیب‌های پنهان است. شیوع آن را نمی‌توان درست اندازه‌گیری کرد

 

 

***

 

 

سن  تن‌فروشی در ایران بسیار کاهش یافته و بسیاری از زنان از چگونگی انتقال بیماری ایدز ‌بی‌اطلاع هستند که نگران‌کننده است.نشست زنان و زندگی روزمره روز دوشنبه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شده است.

در این نشست خسرو منصوریان، مؤسس «انجمن حمایت از آسیب دیدگان اجتماعی» گفته که سن  تن‌فروشی در ایران بسیار کاهش یافته و بسیاری از زنان از چگونگی انتقال بیماری ایدز ‌بی‌اطلاع هستند که نگران‌کننده است.

مؤسس انجمن حمایت از آسیب‌دیدگان اجتماعی با تأکید بر اینکه تا چند سال پیش عنوانی به نام زن کارتن‌خواب در کشور وجود نداشت، گفته: «در میدان شوش با ۶۰ هزار تومان، کودک خرید و فروش می‌شود بنابراین باید راهکارهای مؤثری برای کاهش آسیب‌های اجتماعی ارائه شود.»

محسن روشن پژوه، مدیرکل دفتر پیشگیری از اعتیاد سازمان بهزیستی پیش‌تر اعلام کرده بود که ۱۰ تا ۱۵ درصد از کارتن‌خواب‌ها معادل حدود ۳ هزار نفر، زن هستند.

رضا جهانگیری‌فر، معاون خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران هم گزارش داده بود که ۳ درصد از زنان کارتن‌خواب تهران و حدود ۹۰ نفر، باردار هستند.

موضوع کارتن‌خوابی و فروش نوزادان همواره به هم مرتبط بوده است. تیرماه گذشته، شهیندخت مولاوردی به خبرگزاری ایلنا گفته بود که این روزها حتی در شکم مادر هم نوزادان فروخته می‌شوند و با اینکه آماری از آنها در دست نیست، اما آنقدر تعداد آن زیاد بوده که تبدیل به یک خبر شده است.

یک سال قبل، فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، اعلام کرد که «نوزادان اطراف برخی بیمارستان‌های جنوب تهران خرید و فروش می‌شوند و به دلیل بیماری‌های مختلف بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.»

با وجود اخباری که از افزایش تن‌فروشی در میان زنان منتشر می‌شود، حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون سازمان بهزیستی پیش‌تر اعلام کرده که تاکنون آماری در مورد تعداد زنان خیابانی ندیده است.

او گفته: «معمولاً این آمار جزو آمارهای محرمانه است و در اختیار ما قرار نمی‌گیرد. این جزو آسیب‌های پنهان است. شیوع آن را نمی‌توان درست اندازه‌گیری کرد و کسی هم خیلی دوست ندارد درباره آن صحبت کند.»

 

رادیو زمانه ـ ۲۹ آبان ۱۳۹۵

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی