امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

۱دسامبر روز جهانی ایدز و نگرانی‌ها درباره شیوع گسترده این بیماری در ایران

ایدز1سازمان ملل متحد اول دسامبر را به عنوان روز جهانی مبارزه با ایدز نامگذاری کرده است. این روز امسال با شعار «راهبری، تعهد، اثرگذاری» گرامی داشته می‌شود چرا که ریشه‌کنی این ویروس بدون اتحاد مردم سراسر جهان و پیاده‌سازی راهکارهای عملی امکان‌پذیر نیست..سازمان بهداشت جهانی هم در سال ۲۰۰۹ نسبت به گسترش تصاعدی شیوع ایدز در ایران هشدار داده بود../

******

سازمان ملل متحد اول دسامبر را به عنوان روز جهانی مبارزه با ایدز نامگذاری کرده است. این روز امسال با شعار «راهبری، تعهد، اثرگذاری» گرامی داشته می‌شود چرا که ریشه‌کنی این ویروس بدون اتحاد مردم سراسر جهان و پیاده‌سازی راهکارهای عملی امکان‌پذیر نیست.

اما بر اساس اعلام رییس اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت ایران، ابتلا به ایدز در کشور از طریق روابط جنسی بسیار افزایش یافته و از ۱۸.۵ درصد به ۴۱ درصد رسیده است: «۷۰ درصد از مبتلایان به ایدز در ایران از ابتلای خود آگاهی ندارند»

با وجود آن‌که روز جهانی ایدز در دولت محمود احمدی‌نژاد از متن تقویم ایران خارج شد، اما فرا رسیدن این روز همچنان یکی از جدی‌ترین مناسبت‌ها برای پرداختن به این بیماری و زوایای تاریک آن است. وزارت بهداشت هم می‌خواهد روز جهانی ایدز به تقویم کشور برگردد تا مبارزه با ایدز جدی‌تر گرفته شود.

این در حالی‌ست که عباس صداقت، رییس پیشین اداره کنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، سال گذشته نسبت به «وقوع موج سوم ایدز» در کشور در اواخر دهه ۹۰ هشدار داده بود.

سازمان بهداشت جهانی هم در سال ۲۰۰۹ نسبت به گسترش تصاعدی شیوع ایدز در ایران هشدار داده بود.

بر اساس تازه‌ترین آمارها تا خرداد ماه سال جاری ۳۲ هزار و ۶۷۰ نفر در ایران به ایدز مبتلا بودند که ۸۴ درصد آن‌ها مرد و ۱۶ درصد زن بوده‌اند. ۶۸.۲ درصد این افراد از طریق اعتیاد تزریقی، ۱۸.۵ درصد از طریق روابط جنسی و ۱.۵ درصد از مادر به فرزند مبتلا شده‌اند.

در حالی که در سال‌های گذشته دولت ایران در کنترل ایدز موفق بود (فعالیت‌های دولت و سازمان‌های مردم‌نهاد در دهه ۸۰ به کنترل بیماری ایدز و جلوگیری از شیوع آن انجامید و جایزه «روبان قرمز» سازمان ملل -مربوط به پیشگیری از ایدز- نصیب ایران شد)، کارشناسان می‌گویند در سال‌های اخیر حساسیت نهادهای دولتی نسبت به گسترش شیوع ویروس HIV کم شده است.

در چند سال اخیر، بودجه مراکز «کاهش آسیب معتادان تزریقی» کم و حتی قطع شده و به دلیل اجرای طرح موسوم به ماده ۱۶ مبنی بر جمع‌آوری معتادان تزریقی از سطح شهرها، مراجعه آن‌ها به این مراکز هم کمتر شده است.

همچنین در سال ۹۳ دفتر ایدز سازمان ملل به دلایل نامعلوم بودجه سازمان بهزیستی ایران را قطع کرده که همین امر باعث تأمین نشدن منابع مالی مراکز کاهش آسیب شده است. علاوه بر این‌ها کمیته ایدز سازمان بهزیستی هم در دفتر اعتیاد این سازمان ادغام و در واقع منحل شده است.

از سوی دیگر با وجود آن‌که آگاهی‌‌بخشی و اطلاع‌رسانی مهم‌ترین اقدام در راه مبارزه با بیماری ایدز است، فعالیت‌ها در این زمینه در ایران محدود است. این در حالی‌ست که برای جلو‌گیری از گسترش اپیدمی ایدز، چاره‌ای جز آموزش صحیح و صریح بهداشت جنسی به کودکان و نوجوانان وجود ندارد، چون اطلاعات کلی و سر‌بسته نمی‌تواند موجب تغییر رفتار جنسی شود.

افزون بر این، تغییر سیاست‌های جمعیتی جمهوری اسلامی از کنترل جمعیت به افزایش جمعیت با وجود انتقادهای جدی، دسترسی‌ به خدمات بهداشت باروری و جنسی را با محدودیت‌هایی روبه‌رو کرده و حذف توزیع رایگان وسایل پیشگیری از بارداری، اعمال محدودیت‌های شدید بر جراحی‌های پیشگیری از بارداری (وازکتومی و توبکتومی)، در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی برای فرزندآوری و اجرای طرح «پیشگیری از تک‌فرزندی»، در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است که این شرایط می‌تواند بر گسترش ایدز در ایران تأثیر‌گذار باشد.
ایدز در جهان به روایت آمار

تا پایان سال ۲۰۱۵ حدود ۳۶.۷ میلیون نفر به ایدز مبتلا بودند که حدود ۲.۱ میلیون در این سال به ایدز مبتلا شدند. در همین سال به طور میانگین حدود ۱.۱ میلیون نفر بر اثر یکی از دلایل مرتبط با ایدز جان خود را از دست داده‌اند.

در بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ میلادی اما آمار ابتلا به ایدز حدود ۳۵ درصد کاهش یافته و مرگ و میر مرتبط با ایدز هم حدود ۲۸ درصد کاهش نشان می‌دهد که این آمارها به معنای نجات هشت میلیون زندگی‌ست.

به گزارش سازمان ملل متحد، از زمان اولین تشخیص ایدز تاکنون حدود ۷۸ میلیون نفر به آن مبتلا شده‌اند و ۳۵ میلیون نفر بر اثر آن و دیگر بیماری‌های مرتبط با آنجان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی، کشورهای جنوب آفریقا با بیش از ۲۵.۶ میلیون (بین ۲۳.۱ تا ۲۸.۵) بیمار مبتلا به ایدز، از نقطه نظر شیوع این بیماری پر‌خطرترین نقاط جهان هستند. این مناطق همچنین دو سوم مبتلایان جدید را در خود جای داده‌اند.

همچنین بر اساس برآورد این سازمان، حدود ۶۰ درصد از مبتلایان به ایدز به شرایط خود واقف هستند و ۴۰ درصد (بیش از ۱۴ میلیون نفر)، باید به خدمات تشخیص ایدز دسترسی پیدا کنند. این در حالی‌ست که تا اواسط سال ۲۰۱۶، به‌طور میانگین، ۱۸.۲ میلیون بیمار مبتلا به ایدز در سراسر جهان، درمان‌های ضد ویروسی دریافت کرده‌اند.

بر این اساس گسترش استفاده از داروهای ضد ویروسی مانع از ۲۱ میلیون مرگ ناشی از ایدز و ۲۸ میلیون ابتلای به ایدز تا سال ۲۰۳۰ میلادی خواهد شد.

علاوه بر این صنعت پزشکی در زمینه ممانعت از انتقال ویروس ایدز از مادر به فرزند پیشرفت چشمگیری داشته، به این ترتیب که به عنوان نمونه، در سال ۲۰۱۴، از هر ۱۰ مادر باردار مبتلا به اچ‌آی‌وی، بیش از هفت مورد تحت درمان داروهای ضد ویروسی قرار گرفته‌اند.

پایان دادن به ایدز تا سال ۲۰۳۰ میلادی بخش مهمی از اهداف توسعه پایدار است.

زمانه / ۱۱ آذر / ۱۳۹۵

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی