امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    

تهدید دانشجویان بخاطر درخواست صنفی

635718609920897487 دبیر شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران :اخیرا سازمان دانشجویان ابلاغیه‌ای منتشر کرد که بر مبنای آن شوراهای صنفی از دخالت در امور آموزشی دانشگاه منع شدند. این ابلاغیه که بدون تشکیل شدن شورای نظارت و حضور نمایندگان شوراهای صنفی دانشجویان منتشر شد خلاف قانون است و ما هم قرار شد به صورت حضوری نامه‌ای را به آقای صدیقی بدهیم و اعتراض خود را اعلام کنیم../

*****

روز گذشته عکس دانشجویانی که بر زمین راهروهای سازمان امور دانشجویان نشسته بودند و تصویر ماشین نیروی انتظامی که در پارکینگ این سازمان ایستاده بود، در کانال‌های تلگرامی منتشر شد.

به گزارش ایسنا : «بست‌نشینی نمایندگان شوراهای صنفی دانشگاه‌های کشور در سازمان امور دانشجویان». اخباری درخصوص برخورد با دانشجویانی که در سازمان دانشجویان حاضر شده بودند هم به گوش می‌رسید که البته توسط روابط عمومی این سازمان تکذیب شد: «حضور این افراد در سازمان با استقبال مسئولان مربوطه روبه‌رو شد و در نهایت با عزت، احترام و آرامش با آنان گفت‌وگو کردند.» اما دانشجویانی که در صحنه حضور داشتند و آنهایی که وارد سازمان شدند گفته‌های دیگری دارند.

روز گذشته بعد از ساعت ١١ صبح حدود ٣٠ نفر از اعضای شوراهای صنفی چند دانشگاه مختلف کشور روانه سازمان دانشجویان شدند تا نامه‌‌ای را از طرف شوراهای صنفی دانشجویان کشور به رئیس این سازمان تقدیم کنند؛ نامه‌ای که در اعتراض به ابلاغیه اخیر این سازمان نوشته شده بود. ساعت ۴ بعدازظهر بود که خبر رسید دانشجویان همچنان در داخل و بیرون سازمان دانشجویی هستند و موضوع ارائه نامه به مجتبی صدیقی تبدیل به موضوعی پیچیده‌ شده است.

امین اصانلو، دبیر شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در مورد این ابلاغیه به «اعتماد» گفت: «آیین‌نامه شوراهای صنفی دانشجویان یک ماده ٢٣ دارد که طبق آن قرار بود هر تفسیری که از متن آیین‌نامه می‌شود با نظر شورای نظارت صورت بگیرد و این یعنی که چهار نماینده از شوراهای صنفی هم باید در چنین جلسه‌ای حضور می‌داشتند اما اخیرا سازمان دانشجویان ابلاغیه‌ای منتشر کرد که بر مبنای آن شوراهای صنفی از دخالت در امور آموزشی دانشگاه منع شدند. این ابلاغیه که بدون تشکیل شدن شورای نظارت و حضور نمایندگان شوراهای صنفی دانشجویان منتشر شد خلاف قانون است و ما هم قرار شد به صورت حضوری نامه‌ای را به آقای صدیقی بدهیم و اعتراض خود را اعلام کنیم.»

اصانلو که بیرون از سازمان دانشجویان ایستاده بود و در انتظار بازگشت دوستان خود بود می‌گوید که هیچ برنامه‌ای مبنی بر تحصن و تجمع در میان نبوده است. از ساعت ١١ تا ۴ بعدازظهر فرصت زیادی بود برای انتشار برخی از ماجراهایی که در داخل سازمان رخ می‌داد. برای همین بود که مدیر روابط عمومی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با خبرگزاری «ایرنا» گفت‌وگو کرد. محسن میرحسینی ضمن تکذیب ضرب و شتم دانشجویان در داخل سازمان در شرح ماجرا گفت: «برخی شوراهای صنفی دانشگاه‌ها برای پیگیری کارهای خود به سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مراجعه کرده بودند. مدیرکل حوزه ریاست سازمان در این جلسه وعده داد تا در آینده‌ای نزدیک این دانشجویان جلسه‌ای با دکتر صدیقی معاون آموزشی وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان برگزار کنند. این گفت‌وگوها در فضای کاملاً صمیمی و دوستانه برگزار شد و شایعاتی مبنی بر درگیری و اختلاف به هیچ عنوان صحت ندارد.»

یکی از دانشجویانی که داخل سازمان دانشجویان بود، پس از ختم ماجرا با «اعتماد» صحبت کرد و در مورد صحبت‌های مدیر روابط عمومی این سازمان گفت: «ما از ساعت ١١:١۵ وارد سازمان شدیم، مقابل در کارت‌هایمان را گرفتند و برگه پذیرش دادند اما زمانی که به سمت دفتر مدیریت راه افتادیم نیروهای حراست جلوی ما را گرفتند. یکی از نیروهای آنها دست یکی از دوستان ما را از پشت گرفت و یکی دیگر هم قصد حمله فیزیکی داشت که جلویش را گرفتیم.»

محیط حاکم بر سازمان دانشجویان از دید یکی از دانشجویان چندان «صمیمی و دوستانه» توصیف نمی‌شود: «ما به طبقه ششم و جلوی دفتر آقای صدیقی رفتیم که گفتند حضور ندارد و باقی روز را همانجا نشستیم تا با ایشان دیدار کنیم. در این فاصله مسئولان حراست سازمان آمدند و انواع تهدیدهای کلامی را ایراد کردند. وقتی گفتیم ما فقط اینجا هستیم تا نامه اعتراض شوراهای صنفی را به مدیر سازمان بدهیم. به هر حال هرکسی خربزه می‌خورد پای لرزش هم می‌نشیند.»

این عضو شورای صنفی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران می‌گوید که درهای سازمان دانشجویان از ساعت ٢ بسته شد و به کسی اجازه ورود ندادند: «ارباب رجوع‌های سازمان اعتراض کرده بودند و برای همین برخی کارمندهای سازمان برای راه‌انداختن کار آنها رفته بودند به طبقه اول.»

محبوبی در مورد وعده تعیین تاریخ برای ملاقات با رئیس سازمان گفت: «مدیر روابط عمومی به ما گفت که به‌زودی جلسه‌ای برای دیدار با مدیر سازمان تشکیل می‌شود اما ما از این وعده‌ها زیاد شنیده‌ایم. برای همین گفتیم اگر حاضر هستند این جلسه را به صورت رسمی بر روی سایت سازمان بگذارند و از نماینده همه ١١٧ دانشگاهی که شورای صنفی دارند برای حضور نمایندگانشان در جلسه دعوت کنند ما قبول می‌کنیم. در این مدت نیروی انتظامی هم در ساختمان حاضر بود و افرادی از ما فیلم و عکس گرفتند.»

۹ دی / ۱۳۹۵

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی