امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    

نرخ بیکاری زنان جوان بالاتر از ۴۷ درصد

نتیجه تصویری برای عکس نرخ بیکاری زنان جواناین روزها بیکاری در جامعه بیداد می کند و نداشتن امنیت شغلی برای شاغلان نیز از عواقب افزایش بیکاری است. در واقع این روزها جمعیت جویای کار انقدر زیاد است که کارفرماها با خیال راحت دست به اخراج  می زنند و به راحتی نیروی کار ارزان را جایگزین می کنند. میانگین نرخ بیکاری زنان جوان کشور در تابستان امسال ۴۷٫۳درصد و نرخ بیکاری ۱۵ استان کشور بیش از میانگین است…

**************

نرخ بیکاری زنان جوان ۱۵ استان کشور بالاتر از ۴۷٫۳ درصد است

/ آذربایجان شرقی پایین ترین نرخ

میانگین نرخ بیکاری زنان جوان کشور در تابستان امسال ۴۷٫۳درصد است و نرخ بیکاری ۱۵ استان کشور بیش از میانگین است.

به گزارش روز جمعه ایرنا، داده های نتایج طرح آمارگیری نیروی کار تابستان ۱۳۹۵ که از سوی مرکز آمار ایران انتشار یافته است، نشان می دهد، استان چهار محال و بختیاری با ۷۳٫۷ درصد بیشترین و آذربایجان شرقی با ۱۷٫۷درصد کمترین نرخ بیکاری زنان ۱۵ تا ۲۴ ساله را دارند.

نرخ بیکاری زنان جوان در استان های اردبیل، اصفهان، البرز،ایلام، تهران،چهار محال بختیاری، خوزستان، فارس، کردستان، کرمانشاه، کرمان، گلستان، گیلان، مازندران و یزد بیش از ۴۷٫۳ درصد است.
مقوله بیکاری در ایران ابعاد گوناگونی دارد؛ از یکسو بیکاران جوان و دانش آموخته هستند و از سوی دیگر جنس بیکاری در ایران به طور عام زنانه است.
عادل آذر رییس سابق مرکز آمار ایران پیشتر به ایرنا گفته بود: برای تحلیل نرخ بیکاری نباید فقط به نرخ کلی بیکاری اکتفا کرد. آنان که می گویند نرخ بیکاری بالاتر از آن چیزی است که مرکز آمار ایران اعلام می کند باید نرخ بیکاری را به تفکیک جنسیت، گروه های سنی و تحصیلی مورد توجه قرار دهند و آن زمان است که متوجه می شوند مرکز آمار ایران بدون هیچگونه موضعگیری واقعیات درون جامعه را با آمار ارایه می دهد.
بیکاری زنان در حالی است که اشتیاق آنها به ادامه تحصیل دانشگاهی به طور عام بیش از پسران جوان است، اما با توجه به اینکه بازار کار مناسب حضور آنان نیست، ناامیدی و سرخوردگی اولویت دستاورد تقاضای کار از سوی زنان است.
مراجعه به یکی از کاریابی های تهران و گفت و گو با کارجویان نشان داد زنان جوان بیش از مردان پذیرای شغل هستند.
پذیرفتگی شغل از سوی زنان را باید از دو سو مورد توجه قرار داد. از سویی زنان در دهه های اخیر به دنبال یافتن جایگاه واقعی خود در جامعه و کسب هویت هستند و از سوی دیگر به دلیل اینکه هزینه خانوار به طور عام بر دوش آنان نیست پذیرای مشاغل با دستمزد های کمتر هم می شوند.
جامعه ایران هم اکنون با مسایل گوناگونی مواجه است. نبود فرصت های شغلی مناسب، بیکاران دانش آموخته، تعطیلی واحدهای اقتصادی، نبود تحرک لازم در بازار کار و در نهایت عرضه بالای نیروی کار و تقاضای اندک همه اینها دست بدست هم داده است تا شرایطی را ایجاد کند که جوانان نتوانند به راحتی وارد بازار کار شوند.
حمید کلانتری معاون امور تعاون وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در هفته جاری اعلام کرد: دیگر زمان آن گذشته است که جوانان در انتظار استخدام دولتی باشند و باید با آموزش های کارآفرینی به عنوان یک کارآفرین در بازار حضور یابند و برای خود شغلی فراهم کنند.

نرخ بیکاری زنان در تابستان ۱۳۹۵ در کل کشور ۲۱٫۹درصد است که دو برابر نرخ بیکاری مردان است.
نرخ مشارکت اقتصادی از تابستان ۱۳۹۴ تا تابستان امسال از ۳۸٫۹ به ۴۰٫۴ درصد افزایش یافته است.
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش نرخ مشارکت اقتصادی را به دلیل افزایش امید و حضور بیشتر جویندگان شغل به بازار کار می داند.
یکی از دلایل افزایش نرخ مشارکت اقتصادی حضور بیشتر به دلیل افزایش امید است اما نباید این مهم را نادیده گرفت که سختی معیشت و انبوه فارغ التحصیلانی که دانشگاه را به اتمام می رسانند و برای یافتن شغل راهی بازار کار می شوند از دیگر علل افزایش نرخ مشارکت اقتصادی است.
مسعود نیلی مشاور اقتصادی رییس جمهوری هفته جاری اعلام کرد در سه سال گذشته سالانه به طور میانگین ۷۰۴ هزار شغل در کشور ایجاد شده است اما بالا بودن نرخ بیکاری زنان نشان می دهد هنوز تقاضای شغل در بازار کار پاسخگوی عرضه نیروی کار نیست و به همین سبب زنان جوان در کشور نرخ بیکاری بیش از ۴۷درصد را تجربه می کنند.
کار زیاد است، راه بسیار است و چاره حل مشکل بیکاری در گروه پویایی اقتصادی است .
رونق در توسعه صنعت گردشگری از زمینه هایی است می تواند تحرکی فزاینده در اقتصاد ایران ایجاد کند و ظرفیت های بالایی از اشتغال در کشور فراهم سازد. زنان می توانند بازیگران اصلی حوزه خدمات صنعت گردشگری محسوب شوند.
نرخ بیکاری بالا است و با ورود دانش آموختگان در ۲ تا سه سال اخیر این نرخ فزونی می یابد. برای حل معضل بیکاری تمامی کارشناسان اقتصادی و دلسوزان انقلاب باید در تعامل و همکاری به فکر چاره باشند.
نخستین ثمر بیکاری ناامیدی و سرخوردگی است. جامعه ای که نرخ بیکاری بالای ۴۷درصد را تجربه می کند در معرض همه آسیب های اجتماعی قرار می گیرد.

ایرنا ـ ۱۰ دی ۱۳۹۵

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی