امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

خلق‎های ایران هرگز بخشی از سیاست‎های رژیم ایران نبوده‎اند!

گفتگو”با زیلان تانیا ریاست مشترک کودار (جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان)؛ انتخابات یک پروسه سیاسی است. حاکمیت این گونه تظاهر می کند که تمام اقشار جامعه می‌توانند در سیاست شرکت نموده و جایگاه خود را بیابند، اما این همان بازی همیشگی حاکمیت است و تازگی ندارد. باید یک چتر مشترک برای مبارزات سیاسی و اجتماعی ایجاد کرد که این امکان را فراهم کند که مردم جایگاهشان را خودشان تعیین کنند چراکه رژیم هیچ جایگاهی به آنان نخواهد داد، به ویژه خلق کرد! …

**********

گفتگو”با زیلان تانیا ریاست مشترک کودار (جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان)
خلق های ایران هرگز بخشی از سیاست های رژیم ایران نبوده اند!

 

• انتخابات یک پروسه سیاسی است. حاکمیت این گونه تظاهر می کند که تمام اقشار جامعه می‌توانند در سیاست شرکت نموده و جایگاه خود را بیابند، اما این همان بازی همیشگی حاکمیت است و تازگی ندارد. باید یک چتر مشترک برای مبارزات سیاسی و اجتماعی ایجاد کرد که این امکان را فراهم کند که مردم جایگاهشان را خودشان تعیین کنند چراکه رژیم هیچ جایگاهی به آنان نخواهد داد، به ویژه خلق کرد! …

زیلان تانیا ریاست‌مشترک جامعه دمکراتیک و آزاد شرق کردستان-کودار، در گفتگویی با سایت سوژّن، ضمن تشریح برخی از رویکردهای کودار نسبت به امر انتخابات، با تاکید بر تحولات جهانی و شرایط بحرانی منطقه به ارزیابی انتخابات ریاست جمهوری در ایران پرداخت. این مصاحبه را می خوانید:

شو ژن: رژیم ایران در چه شرایطی به پیشواز انتخابات می رود؟

زیلان تانیا: همانطور که می دانید ۲۹ اردیبهشت امسال انتخابات ایران برگزار خواهد شد. این انتخابات در مرحله بسیار حساسی برگزار می شود، چرا که تغییرات بزرگی در سطح جهان در حال انجام است که بر انتخابات ایران نیز تاثیرگذارند. از این رو برگزاری این انتخابات می تواند هم به مثابه یک مرحله سیاسی جدید در ایران بوده و هم بر سیاست جهانی و به طور مشخص سیاست های منطقه تاثیرگذار باشد.
از یک طرف شرایط سیاسی جهانی در حال تغییر است و از طرفی دیگر مردم منطقه، قربانی حملات و برنامه های نیروهای خارجی برای منطقه شده اند. نمونه ی تاثیرات این برنامه ها را می توان در تحولات کشورهای عربی دید. این برنامه ها در راستای جنگ جهانی سوم به پیش برده می شوند. با وجود همه جنگ ها و آشوب های دامن زده شده در منطقه، هنوز راه حلی برای خروج از بحران یافت نشده است. هرچند فرم جنگ ها و درگیری ها تغییر کرده است اما آشوب ها هنوز به پایان نرسیده اند. هدف از این آشوب ها ایجاد و تحمیل نظمی نوین بر منطقه بود.
سوال اینجاست که برنامه ریزان تا چه حد موفق شدند این نظم نوین را به منطقه تحمیل کنند. همه شواهد گواه عدم استقرار این نظم نوین هستند چرا که خلق های منطقه دخالت های خارجی را قبول نکرده و نخواهند کرد و در مقابل این مداخلات سیاسی، فرهنگی، تاریخی و غیره مقاومت می کنند. خلق های منطقه نسبت به گذشته هشیارتر شده اند و سطح دانش سیاسی مردم رشد کرده است، چراکه بسیاری از مردم به این نتیجه رسیده اند که به نیروی ذاتی خودشان اتکا کنند و این امری امیدبخش است.

شو ژن: شرایط اجتماعی ایران تا چه حد آماده ی تغییرات بنیادین است؟

زیلان تانیا: در اینجا می خواهم به چند نکته اشاره کنم. هرچند دانش سیاسی اقشار مختلف جامعه رشد کرده اما این دانش به یک روند اجتماعی و فراگیر تبدیل نشده است که تغییراتی را با خود به همراه داشته باشد و بتواند در بطن جامعه و تک تک افراد ریشه بدواند و خلق ها را برای رسیدن به خواسته هایشان با هم متحد و همصدا کند. خلق ها و باورداشت های ایران باید بتوانند زیر یک چتر در کنار یکدیگر گرد آمده و خود را در راستای اهدافشان سازماندهی کنند.

شو ژن: تا چه حد زمینه ی سازماندهی وجود دارد؟

زیلان تانیا: زمینه همزیستی مسالمت آمیز و تاسیس نظام سیاسی موفق هم اکنون به وجود آمده است و تجربه اش نیز وجود دارد. می بینیم که مردم در روژآوای کردستان و فدراسیون شمال سوریه دمکراتیک بهترین نمونه برای زندگی مسالمت آمیز را بنیان نهاده اند. سیستم کانتون ها، ریاست مشترک، شورا و کمون ها نمونه های موفق در این زمینه هستند. این مدل نظام سیاسی برای خلق های ایران نیز یک ضرورت است. البته ذهنیت جامعه و فرد فردش باید برای چنین نظام سیاسی آماده شود.

شو ژن: در اینجا آلترناتیو خلق ها چیست؟

زیلان تانیا: خوشبختانه آگاهی مردم منطقه به سطحی رسیده که به فکر آلترناتیو باشند. مردم منطقه سردرگمی سیاسی تحمیل شده به آنان را پشت سر گذاشته و برای خواسته‌های سیاسی شان به میدان آمده اند. نیروهای خارجی با وجود به کارگیری امکانات نظامی و سیاسی شان موفق نشدند خود را در منطقه نهادینه کنند. اما از آنجایی که نه نیروهای منطقه ای و نه فرامنطقه ای موفق به نهادینه کردن خود شده اند، آشوب در منطقه ادامه دارد. در کنار دیگر مداخلاتی که در منطقه شده است ایران نیز از مداخله مصون نمانده است. طی هشت سال گذشته کشورهای غربی از طریق مذاکرات اتمی به شکلی «نرم» در ایران دخالت کرده‌اند و بخشا دخالت هایشان تاثیراتی نیز به دنبال داشته است. رژیم ایران برای اینکه بخشی از سیاست جهانی شود تظاهر می‌کند که رفرم پذیر است. اما این رژیم نه تنها اینکه خواست اصلاحات ندارد بلکه اساساً اصلاح پذیر نیست.

شو ژن: رژیم ایران تا چه حد از جنگ و آشوب در کشورهای عربی سود برده است؟

زیلان تانیا: رژیم ایران توانست طی جنگ‌های اخیر در کشورهای عربی برای خود زمان بخرد و عمرش را طولانی کند. رژیم ایران طی حدود چهار دهه گذشته با ذهنیتی فاشیستی، تفاوت‌های هویتی در ایران را انکار کرده و می‌کند. این رژیم بنیانش بر مبنای سرکوب، ارعاب و وحشت بنا شده و به شکل سیستماتیک جامعه را به سمت خفقان برده است. با وجود فضای سرکوب و ارعاب، خلق های ایران هرگز بخشی از سیاست‌های رژیم نشده‌اند و همیشه از سیاست‌های رژیم فاصله گرفته و در مقابل آن به مقاومت برخاسته اند. غیر از عده‌ای معلوم الحال، مردم ایران هرگز رژیم را نپذیرفته اند. رژیم ایران بر مبنای دشمنی با خلق ها و سیاست ضد زن بنا شده است، کما اینکه تا کنون به هیچ یک از خواسته‌های خلق های ایران پاسخ نداده است.جامعه ایران به سمت انفجار می‌رود و مردم در حال مبارزه برای احقاق حقوق سیاسی، هویتی و فرهنگی شان هستند. اکنون حاکمیت و خلق ها دو جبهه در مقابل یکدیگر هستند.

شو ژن: نتایج مداخلات خارجی در ایران چیست؟

زیلان تانیا: این موضوع را باید از سه جنبه مورد بررسی قرار داد. یکم وضعیت حاکمیت، دوم وضعیت خلق های ایران، سوم شرایط خارجی. تنها راه نجات برای حاکمیت این است که به مردم اتکا کند. اما عملکرد رژیم طی سی و هشت سال گذشته هیچ نتیجه ی امیدبخشی برای مردم ایران به همراه نداشته است. اگر رژیم ایران در شرایط حساس کنونی، انتخابات را به عنوان راه برون رفت از بحران ببیند، باید بداند که از این بحران خلاص نخواهد شد. از آنجایی که وعده‌هایی که سران رژیم می‌دهند برای تحقق از هزاران فیلتر عبور می‌کند، مردم از این وعده‌ها ناامید شده‌اند و خوشبین بودن به دولت برای مردم تقریباً غیرممکن است.

شو ژن: زنان کجای انتخابات ایران قرار گرفته اند؟

زیلان تانیا: طبق قوانین جمهوری اسلامی زنان نمی‌توانند رئیس جمهور شوند. زنان در همه امور تنها برای تأیید و تقویت سیاست‌های رژیم به کار گرفته می شوند. از آنجاییکه حاکمیت چیزی به زنان نخواهد داد، لازم است که زنان به شکل واقع‌بینانه به مسائل برخورد کنند و خودشان برای احقاق حقوقشان به پاخیزند.

شو ژن: به عنوان خلق کرد و جنبش آزادیخواهی شرق کردستان موضع گیری شما در مورد انتخابات ایران چیست؟

زیلان تانیا: انتخابات یک پروسه سیاسی است. حاکمیت تا لحظه آخر اینگونه تظاهر خواهد کرد که تمام اقشار جامعه می‌توانند در سیاست شرکت نموده و جایگاه خود را بیابند، اما این همان بازی همیشگی حاکمیت است و تازگی ندارد. مردم ایران باید سرنوشتشان را خودشان به دست بگیرند و به جای ناامیدی، فعالانه تر مبارزه کنند. باید یک چتر مشترک برای مبارزات سیاسی و اجتماعی ایجاد کرد که این امکان را فراهم کند که مردم جایگاهشان را خودشان تعیین کنند چراکه رژیم هیچ جایگاهی به آنان نخواهد داد، به ویژه خلق کرد!
هرکس غیر از این بیندیشد نه تنها اینکه خود را فریب می‌دهد بلکه در بازیهای رژیم غرق خواهد شد.
از خلق کرد دعوت به عمل می آوریم که در این مرحله بسیار هوشیارانه برخورد نموده و در راستای برنامه‌های جنبش آزادیخواهی خلق کرد حرکت کند. زنان نیز باید نقش پیشاهنگ بر عهده گرفته و برای خواسته های خود مبارزه کنند.
کودار نیز در صورت لزوم موضع گیری خود نسبت به انتخابات را اعلام خواهد کرد.

به نقل از اخبار روز ـ اول اردیبهشت ۱۳۹۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی