امروز:   فروردین ۳۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

حکایت “مادر حبیب” زن تخمه‌فروش مینابی

2“مادر حبیب” با اشاره به اینکه سال‌ها در سرما و گرما و زیر آفتاب به‌سختی کار کرده تا خانواده‌اش در آسایش زندگی کنند، افزود: پسرم حبیب را با همین تخمه‌فروشی و کار شبانه‌روزی به دانشگاه فرستادم تا برای خودش کسی شود و زندگی راحت‌تری برای خود بسازد. پسرم به دانشگاه رفت، درس خواند و مدرکش را گرفت اما هنوز بیکار است و به هرجایی که برای کار مراجعه می‌کند به بهانه‌های مختلفی مثل، مطابق نبودن مدرک تحصیلی، محدودیت سنی و نداشتن سابقه او را رد می‌کنند…/

*****

یکی از سوغاتی‌های شهرستان میناب، تخمه مینابی است که در استان هرمزگان از تنقلات بسیار پرطرفدار به شمار می‌رود و در سال‌های اخیر با گسترش تولید این نوع تخمه و ارسال آن به سایر استان‌ها، آوازه‌اش در دیگر نقاط کشور نیز شنیده می‌شود.

به گزارش ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، تخمه مینابی که به تخمه سفید نیز شهرت دارد یک نمونه از دانه‌های آفتابگردان است. تخمه سفید سرشار از فسفر، منگنز، روی، پتاسیم، منیزیم، آهن و ویتامین A ، B و E بوده و از گذشته‌ای دور به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین منابع زینک شناخته شده است؛ سازمان غذایی جهان استفاده از این تخمه را به‌عنوان یک منبع زینک برای کسانی که از کمبود زینک رنج می‌برند پیشنهاد کرده است، اگرچه در تخمه‌های دیگر نیز درصد مشابه یافت می‌شود.

تخمه سفید و تخمه‌های مشابه با خواص آنتی‌اکسیدانشان خطر سرطان را کاهش می‌دهند و از دیگر خواص آن‌ها می‌توان به تأمین انرژی موردنیاز بدن، کاهش کلسترول خون، تسکین آلرژی و برخی از مشکلات التهابی، تسکین اثرات منفی سندروم پیش از قاعدگی، کاهش فشارخون و احتمال سکته قلبی، و بسیاری خواص دیگر اشاره کرد.

برای اطلاع از نحوه تولید و عرضه این تخمه خوش‌طعم، مغزی و پرطرفدار، راهی میناب شدیم؛ وارد میدان ورودی شهر که می‌شوی دورتادور میدان پر از دست‌فروشانی است که در هوایی پرحرارت و شرجی زده به انتظار رهگذران نشسته‌اند.
3
“مادر حبیب” زنی سالخورده که تخمه‌های مینابی‌اش زبانزد است

به دنبال شخصی بودیم که سابقه و شهرت بیشتری در تولید و فروش تخمه مینابی در این شهر داشته باشد که نتیجه پرس‌و‌جو ها ما را به سمت شخصی سوق داد که مردم میناب او را “مادر حبیب” صدا می‌زدند؛ زنی سالخورده که می‌گفتند سال‌هاست در کارگاهی کوچک در حیاط خانه‌اش کار می‌کند. خانه‌اش در حوالی همان میدان ورودی شهر بود، از کوچه‌ای تنگ در محله‌ای قدیمی عبور کردیم و به خانه‌ای فرسوده و فرتوت رسیدیم.

سراغ مادر حبیب را که گرفتیم، اتاقکی را در حیاط خانه نشان دادند، اتاقکی تاریک و کوچک که قامت در آن راست نمی‌شد. نشسته بود و تخمه‌ها را در ظرفی بزرگ هم می‌زد. به سراغش رفتیم و پای حرف‌هایش نشستیم. در ادامه، گفت‌وگوی ایسنا را با این تولیدکننده تخمه مینابی بخوانید:

این تولیدکننده تخمه مینابی اظهار کرد: شهربانو رنجبر هستم و مردم میناب من را به اسم “مادر حبیب” و با تخمه‌های مینابی‌ام می‌شناسند؛ نام پسرم حبیب است و به همین علت به این نام شناخته شدم.

با فروش تخمه مینابی مخارج خود و خانواده‌ام را تأمین کنم

وی یا اشاره به اینکه نزدیک به ۳۰ سال است به این کار مشغولم تا مخارج خود و خانواده‌ام را تأمین کنم، افزود: تخمه مینابی، همان تخمه آفتاب‌گردان سفید است که در میناب به شکل متفاوت‌تری پخته می‌شود و از تنقلات موردعلاقه مردم میناب و هرمزگان است.

رنجبر ادامه داد: یکی از سوغاتی‌هایی که مردم میناب و مسافران با خود به شهرهای دیگر می‌برند تخمه مینابی است و کمتر کسی است که از میناب خارج شود و با گذر از کنار میدان، ترغیب به خرید تخمه مینابی نشود.

این تولیدکننده تخمه مینابی همین‌طور که مشغول به کار بود و تخمه‌ها را هم می‌زد، اضافه کرد: تخمه آفتاب‌گردان را در فصل‌هایی که در میناب برداشت می‌شود از کشاورزان و در فصل‌های دیگر از شهرهای دیگر خریداری و آن را اصطلاحاً سفید می‌کنم.

وی با بیان اینکه در گذشته از سنگ استفاده می‌کردم و امروزه با دستگاه تخمه‌ها را کاملاً سفید می‌کنم، تصریح کرد: پس از سفید کردن و شست‌وشو، تخمه‌ها را در آفتاب می‌گذارم تا خشک شوند و در آخر در این اتاقکی که می‌بینید بو می‌دهم.

این روزها ۵ کیلوگرم هم فروش ندارم

رنجبر ادامه داد: تخمه‌ها را پس از بو دادن، برای فروش به میدان می‌برم، در جای همیشگی‌ام می‌نشینم و منتظر خریداران می‌مانم.

این تولیدکننده تخمه مینابی با اشاره به اینکه در گذشته فروش بیشتری داشتم، عنوان کرد: این روزها با زیاد شدن تولیدی‌ها و مغازه‌های تخمه‌فروشی، ارسال تخمه مینابی به شهرهای دیگر و همچنین گرم‌تر شدن هوای میناب، کارم رونق گذشته را ندارد؛ گاهی حتی ۵ کیلوگرم هم فروش ندارم درحالی‌که در گذشته روزانه بیشتر از یک گونی تخمه می‌فروختم.

با تخمه‌فروشی، حبیب را به دانشگاه فرستادم

وی با بیان اینکه تخمه‌ها را در پلاستیک‌های کوچک بسته‌بندی می‌کنم، خاطرنشان کرد: در هر بسته یک پیمانه تخمه می‌ریزم و هر بسته را هزار تومان می‌فروشم.

رنجبر با اشاره به اینکه سال‌ها در سرما و گرما و زیر آفتاب به‌سختی کار کردم تا خانواده‌ام در آسایش زندگی کنند، افزود: پسرم حبیب را با همین تخمه‌فروشی و کار شبانه‌روزی به دانشگاه فرستادم تا برای خودش کسی شود و زندگی راحت‌تری برای خود بسازد.

این تولیدکننده تخمه مینابی ادامه داد: پسرم به دانشگاه رفت، درس خواند و مدرکش را گرفت اما هنوز بیکار است و به هرجایی که برای کار مراجعه می‌کند به بهانه‌های مختلفی مثل، مطابق نبودن مدرک تحصیلی، محدودیت سنی و نداشتن سابقه او را رد می‌کنند.

تنها آرزویم سرکار رفتن حبیب است

وی در پایان اضافه کرد: تنها آرزویم سرکار رفتن و سروسامان گرفتن پسرم حبیب است که برای پیشرفت و آسایشش عمر و جوانی‌ام را گذاشته‌ام.

تهیه و تنظیم از لیدا رضائی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس
۱۴ تیر / ۱۳۹۶
4

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی