امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

کمپین چهارشنبه‌های سفید و مومنان زیرک

wensdayهر چهارشنبه شال‌های سفید را برمی‌دارند، روی سر و دورگردن می‌اندازند و راهی مدرسه، دانشگاه، اداره و خیابان می‌شوند. یکی مادربزرگش را با خودش همراه کرده، یکی پدرش را، دیگری کنار همسرش ایستاده و یکی با خواهر و برادرش را ه می‌رود. آن‌ها ویدیوها و تصاویرشان را به کمپین «چهارشنبه‌های سفید» می‌فرستند تا هم صدای اعتراض‌ خود نسبت به حجاب اجباری را به گوش عده بیش تری از مردم جامعه برسانند و هم از دیگران دعوت ‌کنند تا در این اعتراض مدنی کنارشان باشند 

 

***

 

 

 

هر چهارشنبه شال‌های سفید را برمی‌دارند، روی سر و دورگردن می‌اندازند و راهی مدرسه، دانشگاه، اداره و خیابان می‌شوند. یکی مادربزرگش را با خودش همراه کرده، یکی پدرش را، دیگری کنار همسرش ایستاده و یکی با خواهر و برادرش را ه می‌رود. آن‌ها ویدیوها و تصاویرشان را به کمپین «چهارشنبه‌های سفید» می‌فرستند تا هم صدای اعتراض‌ خود نسبت به حجاب اجباری را به گوش عده بیش تری از مردم جامعه برسانند و هم از دیگران دعوت ‌کنند تا در این اعتراض مدنی کنارشان باشند. در خیابان‌ها با مردم صحبت می‌کنند، به باحجاب‌ها گل‌های سفید می‌دهند و با آن‌ها درباره اجبار حجاب صحبت می‌کنند.

wensdayکمپین چهارشنبه‌های سفید که توسط گروهی از اعضای کمپین «آزادی‌های یواشکی» راه‌اندازی شده، در عرض چند هفته مورد استقبال کاربران زیادی قرار گرفته است. دختران و زنان زیادی تصاویرشان را با شال‌های سفید برای این کمپین فرستاده و از حق انتخاب حجاب صحبت کرده‌اند. یکی از آن‌ها، دختر جوانی است با چهره‌ای بدون آرایش و موهای کوتاهی که از زیر شال سفیدش بیرون آمده است: «این توهین نیست که زنان را به شکلات و غذای خوش‌مزه تشبیه می‌کنند و مردان را به موجودات گرسنه یا حشراتی مثل پشه و مگس؟»

اشاره او به تبلیغاتی شهری درباره حجاب است که در خیابان های تهران نصب شده بودند؛ یکی از این تبلیغات، شکلات بسته بندی شده را به زن باحجاب و شکلات باز شده را به زنی بی حجاب تشبیه کرده بود که انواع مگس‌ها و پشه‌ها دور آن جمع شده بودند.

دیگری نوشته است: «من به این کمپین پیوستم تا از حق انتخاب زنان دفاع کنم. ما می‌خواهیم حق انتخاب پوشش داشته باشیم.»

این تصاویر فقط مختص زنان و دخترانی که به حجاب اعتقاد ندارند، نیست؛ مردان زیادی با پوشیدن لباس‌های سفید و یا استفاده از شال‌گردن‌های سفید به حمایت از مادران، خواهران و همسران‌ خود پیوسته‌اند.

یکی از پربازدیدترین این تصاویر، عکس دسته جمعی کارمندان یک شرکت هواپیمایی است. همه‌ آن ها مرد هستند، همگی لباس سفید به تن دارند و کاغذهایی با هشتگ چهارشنبه‌های سفید را در دست گرفته‌اند. برخی از حامیان این کمپین هم زنانی هستند که به حجاب اعتقاد دارند اما به حجاب اجباری «نه» می‌گویند. یکی از آن‌ها در صفحه فیس بوک خود نوشته است: «من یک خانم چادری هستم ولی چهارشنبه های سفید کنار زنانی می ایستم که حجاب اجباری را نمی خواهند. ما مقابل هم نیستیم، کنار هم هستیم. بشنوید و اگر شما هم محجبه هستید، به کشورهای مسلمان منطقه نگاه کنید و همراه مان باشید. فقط عربستان حجاب را قانونا اجباری کرده است. در شان ملت ما نیست این اجبار.»

تصاویر چهارشنبه‌های سفید البته فقط در صفحه این کمپین منتشر نشده، این تصاویر بارها به اشتراک گذاشته شده و با واکنش‌های زیادی رو به رو شده اند. یکی از بحث‌برانگیز ترین واکنش‌ها، صحبت‌های امام جمعه ساوه در نماز جمعه هفته گذشته بود. «ابراهیم حسینی»، امام جمعه شهرستان ساوه در خطبه‌های نماز جمعه این شهر گفته بود: «نماد شال سفید مانند نماد سبز و بنفش جریان فتنه و مانند پرچم روسپی‌گری بر در خانه‌های روسپی‌های دوران جاهلیت است.»

این جملات او با واکنش اصلاح‌طلبان و حامیان دولت روحانی رو به رو شد و عنوان کلمه «روسپی» در کنار هواداران روحانی و حامیان «جنبش سبز»، بسیاری از فعالان سیاسی را وارد گفت و گو در این باره کرد. «محمد فلاح»، از اساتید حوزه علمیه مشهد هم یکی دیگر از کسانی بود که از این کمپین انتقاد کرد: «زنان قربانیان اصلی این کمپین هستند و فریب این‌گونه جوسازی‌‌ها را خورده‌اند. نمی‌دانند پشت پرده این گونه مسایل، مردان هستند؛ مردانی که به دنبال به اسارت کشیدن زنان در جهت مطامع و لذت‌های خود هستند.»

eftekhari_خبرگزاری «فارس» نیز تاکنون چند بار درباره این کمپین یادداشت تحلیلی نوشته است. در یکی از این یادداشت‌ها که دو روز پیش منتشر شد، آمده است: «سناریوهایی چون آزادی های یواشکی و چهارشنبه های سفید علاوه بر این که جامعه را به سمت بی بند و باری و لاابالی گری سوق می دهند، می توانند هدف مهم دیگری را هم دنبال کنند و آن تغییر مطالبات و نیاز جامعه از موضوعات اقتصادی، تولید و اشتغال به سمت ایجاد باور کاذب “عدم آزادی” باشد.»

در یادداشت دیگری که در همین خبرگزاری منتشر شده، نویسنده انتقاد کرده که برای مبارزه با این کمپین، کار عملی انجام نشده است: «۲۵ نهاد مختلف، از آموزش و پرورش و ارشاد تا مرکز امور زنان وحتی وزارت امور خارجه در قانون حجاب و عفاف نقش دارند که تنها به ارایه گزارش کارها و فعالیت‌های خود برای گسترش حجاب می‌پردازند. کارهایی که تنها روی کاغذ بوده و نتیجه عملی در بر نداشته است.»

«لاله افتخاری»، از اعضای «جامعه زینب» و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی درباره این کمپین به «ایران‎وایر» می گوید: «زنان کشور ما زنان آگاهی هستند و در مقابل عده‌ای که فریب این بازی را خورده‌اند، می‌ایستند. برای همین، خودشان “چهارشنبه‌های زهرایی” را به وجود آورده‌اند.»

او حاضر نشد توضیح بیش تری در این مورد دهد. جست وجو در گوگل نشان می‌دهد که طرح چهارشنبه‌های زهرایی توسط چند طلبه پایه‌گذاری شده است. طراحان چهارشنبه‌های زهرایی از همراهان خود خواسته‌اند چهارشنبه‌ها باحجاب‌تر از خانه بیرون بروند اما تصاویر زیادی از کمپین ‌آن ها منتشر نشده است.

«فاطمه آجرلو»، نماینده سابق مجلس، یکی دیگر از کسانی است که با او تماس ‌گرفتیم اما حاضر به مصاحبه در این باره نشد و تنها به گفتن یک جمله اکتفا کرد:«خدا خودش در این شب‌های عزیز همه را به راه راست هدایت کند.»

او اما آدرس وب سایتی را ‌داد که روش برخورد با کمپین چهارشنبه‌های سفید در آن توضیح داده شده است. وب سایت مرکز پاسخ گویی به سوالات دینی در پاسخ به سوال «چهارشنبه سفید چیست» به افراد با حجابی که مور خطاب اعضای کمپین چهارشنبه‌های سفید قرار می‌گیرند، توصیه‌هایی کرده است: «۱- مومن زیرک می‌داند جنبش چهارشنبه های سفید از سوی معاندان دین اسلام و با هدف سبک کردن و تحقیر احکام اسلامی اداره می شود و خانمی که برای گسترش بی‌حجابی در خیابان ها گل به این و آن هدیه می دهد،از نقشه شوم دشمن بی خبر است؛ دشمن مشترک بی حجاب و با حجاب. ۲- مومن عاقل می داند پذیرش گل از سوی کسانی که به نیت ترویج بی حجابی به سوی او آمده اند، به معنی قبول فکر و نظر او است؛ یعنی بی قیدی نسبت به احکام و اصول اسلام. لذا از پذیرش گل خودداری می کند. ۳- مومن محتاط می داند هر واکنش منفی مومنین در برخورد با بی حجاب‌ها از سوی گردانندگان اصلی طرح، تجزیه تحلیل شده و در رسانه های صهیونیستی استفاده می شود و از سویی موجب کدورت و دو دستگی و تفرقه بین هم‎وطنان می شود. لذا از هر نوع برخورد تند و غیرمحترمانه اجتناب نموده و باکمال عطوفت و لطافت و مهربانی و تبسم، هدیه آن ها را نمی پذیرد.»

در بخش‌های دیگر این یادداشت توصیه شده است که به اعضای کمپین جملاتی کوتاه بگویند و بدون وارد شدن در بحث، از کنار آن‌ها بگذرند: «گفتن جملات کوتاه و موثر و اعلان مفتخرانه عقیده در تثبیت ایمان در قلب ها نقش دارد؛ جملاتی نظیر “بهشت حجابم را به شاخه گلی نمی فروشم”، “نگاه شهیدان از شاخه گل برایم اهمیت بیش تری دارد” و “گنج حجابم با ارزش تر” از شاخه گل سفید است. اصلا و به هیچ وجه با طرف مقابل وارد بحث نشوید. آن‌ها می‌خواهند که شما را به بحث و مجادله کشانده و با فیلمی که از شما گرفته می شود، نتیجه خود را بگیرند.هدیه را با لبخند قبول نکنید، جمله ای را بگویید و رد شوید.»

شیما شهرابی ـ ایران وایر

۲۴ تیر ۱۳۹۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی