امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

حجاب و عفاف در کش و قوس شعار و عمل

hejabejbarie460706412174نایب‌ رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب ازعواملی نام می برد که همه آنها دست به دست هم می دهند و موجب می شوند بازار عفاف  از سکه بیفتد و روز به روز زنان و دختران  از حجاب بری شوند. او نیز می گوید:«متولیان شهرداری که نظاره گر نافرمی های شهر هستند و شهر را تمیز و زیبا می کنند باید توجه کنند چه بسا همین بدحجابی ها به شهر آشفتگی می دهد و باعث ناهنجاری های اجتماعی می شود»

 

 

***

 

 

به گزارش خبرنگار آرمان زنان، در همه فصول سال توجه به حجاب و عفاف ضروری است اما به نظر می رسد تابستان که می شود این موضوع رنگ و لعاب بیشتری پیدا می کند؛ این نکته را هم نباید نادیده گرفت که رعایت حجاب مختص زنان نیست، این که مردان پوشش نامناسب داشته باشند هم به نوعی بدحجابی از سوی مردان تلقی می شود.

به دلیل اینکه تصور می شود حجاب و عفاف تنها برای دختران و زنان است برخی مردان را در این موضوع نادیده می گیرند اما در این گزارش روی سخن ما با دختران و زنانی است که این روزها از پوشش بسیار نامناسب استفاده می کنند. برخی با بلوز و شلوار و شال های نازک و کوتاه از خانه بیرون می آیند و برخی دیگر مانتوهایی به تن می کنند شبیه لنگ های حمام که جلو باز و نازک است. شلوارهای تنگ و کوتاه و شال های نیم بند با انواع رنگ ها و مدل ها هم چاشنی این پوشش می شود و اینجاست که باید گفت به راستی متولی اصلی حجاب و عفاف در جامعه کیست؟

این سوال را محمدجواد صدق‌آمیز، نایب‌ رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب به فارس اینگونه پاسخ می دهد: اگر مسئولان می‌خواهند موضوع حجاب در کشور جدی و تغییرات ملموس دیده شود، باید عرضه پوشاک بانوان در مغازه‌ها را تغییر دهند و روند نفوذ را که از دهه ۷۰ ادامه دارد به طور معکوس و با برنامه‌ریزی تغییر دهیم.

* نقش پررنگ طراحان و مدلیست ها

اما به نظر می رسد قبل از آن باید به طراحان چیره دست پوشش اسلامی تلنگری زد که مدل هایی طراحی کنند که با پوشش اسلامی جور در آید.

حالا صدها میز گرد و مستطیل هم که با دولتیان برگزار شود و در نشست ها و سمینارها به این موضوع پرداخته شود تا کار به صورت عملی در نیاید نمی توان کاری کرد، این موضوعات چکش کاری می خواهد، به صرف اینکه مسئولانی پشت میز بنشینند و ده ها تبصره و لایحه بدهند کار پیش نمی رود بلکه باید به صورت عملی وارد شد، عملی شدن کار نه اینکه نیروهای امنیتی و پلیس وارد عمل شوند به این صورت که از ریشه باید به جوانب کار پرداخت و مشکل را حل کرد.

مایی که سنگ اسلام را به سینه می زنیم نباید جامعه ای داشته باشیم عاری از اسلام و حجاب؛ دختر مسلمانی که مو و صورتش را بزک می کند و خود را در معرض نمایش قرار می دهد موجب بسیاری از آسیب های اجتماعی می شود.

شاید این موضوع قابل فهم برای برخی نباشد اما برخی از زنان و دخترانی که با پوشش نامناسب از خانه خارج می شوند جوان ها را به کودک آزاری می کشانند، جوانی که در شرف ازدواج است و با هزینه های گزاف و سرسام آوری که وجود دارد نمی تواند ازدواج کند چه بسا که دست به اعمال غیر اخلاقی می زند.

البته قصد ما این نیست که کار کودک آزاران را توجیه کنیم اما این موضوع نقش بسیار پررنگی در کودک آزاری دارد؛ همچنان که جامعه شناسان و آسیب شناسان این موضوع را تایید می کنند.

از سوی دیگر مانتوهای جلو باز نخی و نازک از کشورهای چین و تایلند با قیمت ارزان عرضه می شود و گاه در ایران دوخته می شود؛ بنابراین خانواده ای که توان مالی زیادی ندارد ترجیح می دهد که مانتویی با قیمت ارزان بخرد چون نمی تواند به سراغ مانتوهایی که قیمت های بیشتری دارند برود. پس دوباره این سوال پیش می آید که به راستی متولیان اصلی حجاب و عفاف در جامعه چه کسانی هستند؟

* نقش تولیدات خانگی

باز هم رئیس انجمن تولید کنندگان محصولات عفاف و حجاب می گوید: تولیدکنندگان این حوزه علاوه‌ بر محدودیت‌هایی که به صورت عام در تولید با آن روبرو هستند، با محرومیت‌های خاصی هم مواجه‌اند، به این جهت که در صنعت و حوزه‌ای فعالیت می‌کنند که نوپا و تازه‌ تأسیس است و البته بخش عمده‌ای از مصرف‌کنندگان آن هم از تولیدات خانگی استفاده می کنند.

بیش از ۸۰ درصد محصولات حوزه عفاف و حجاب توسط زنان تولید می‌شود و بنابراین قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی آنان بسیار پایین بوده و زمینه رقابت با این حجم عظیم تولیدات کار دشواری است.

اما در این میان میثم نژادرمضانی دبیر انجمن تولیدکنندگان محصولات عفاف و حجاب ضمن اشاره ای که به شعار سال اقتصاد مقاومتی،‌ تولید و اشتغال دارد بیان می کند: برنامه‌ریزی نظام مقدس جمهوری اسلامی و دولت این است که به سمت افزایش تولیدات داخلی برویم، اما در سال گذشته و سال جاری که به نام اقتصاد مقاومتی مزین شده است بالغ بر ۴۰ فروشگاه LC Waikiki در سطح کشور افتتاح شده است.

وی می افزاید: آمارها حاکی از ورود ۵۰ میلیون دلار پوشاک به کشور است، اما تنها یک برند خارجی (LC Waikiki) بالغ بر ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان کالا دارد، در واقع حجم پوشاکی که از یک برند خاص وارد می‌شود نشان می‌دهد که ۹۰ درصد محصولات موجود در فروشگاه‌های آن قاچاق است، این بدان معنا است که ما بستری را برای تولیدکنندگان یک کشور بیگانه فراهم کرده‌ایم که اشتغال، تولید و منابع ارزی ما را از بین ببرند.

اینجاست که باید بگوییم «ازماست که برماست»؛ اگر راه ورود عرضه پوشاک بیگانگان به کشور بسته شود هیچگاه جوان امروزی به سراغ مد نمی رود، بها دادن به مشاغل خانگی و ارج نهادن به دستاوردهای زنان و دخترانی که در منازل خیاطی می کنند یکی از موضوعات مهمی است که هم می تواند به تقویت اشتغال در کشور کمک کند و هم می تواند ما را به اقتصاد مقاومتی برساند.

* عواملی که موجب می شوند بازار عفاف از سکه بیفتد

قاسمی، یکی از دوزندگان مانتو که سال هاست در این شغل استخوان خرد کرده است، می گوید: پارچه گران است اما ما برای یک دست مانتو قیمت کمی از مشتری دریافت می کنیم با این حال هم مشتریان روز به روز کمتر می شوند و اغلب ترجیح می دهند همان اجناس بی کیفیت خارجی را استفاده کنند.

شکوهی، یکی از افرادی که برای خرید مانتو آمده است، می گوید: مانتوهای تابستان با قیمت ۳۵ هزار تومان عرضه می شود. من نمی توانم پارچه گران بخرم و مانتو بدوزم. ترجیح می دهم از مانتوهای آماده بازار استفاده کنم.

همه این ها دست به دست هم می دهند تا بازار عفاف و حجاب از سکه بیفتد و روز به روز زنان و دختران ما از حجاب بری شوند؛ مسئولیت سنگین مسئولان از یک سو و نقش مردم از سویی دیگر به این موضوع دامن می زند.

جالب است که با همه این اوصاف یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان گفته شهرداری نباید در موضوع حجاب و عفاف وارد عمل شود و این موضوع مختص دستگاه های متولی است در حالی که بد حجابی ها در شهر رویت می شود و افرادی که متولی حجاب و عفاف هستند تنها چند روز از ایام نوروز را به موضوع اختصاص می دهند و گاهی روزهای خاص را؛ اما متولیان شهرداری که نظاره گر نافرمی های شهر هستند و شهر را تمیز و زیبا می کنند باید توجه کنند چه بسا همین بدحجابی ها به شهر آشفتگی می دهد و باعث ناهنجاری های اجتماعی می شود.

۱۶ مرداد ۱۳۹۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی