امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    

وجود ۲ هزار کودک مطلقه در کشور و سقط‌جنین‌‌های مکرر کودکان

طیبه سیاوشی با اشاره به انتشار آمار کودکان بیوه و افزایش آمار کودک همسری در کشور، واکنش رسانه‌ها و فضای اجتماع را باعث مطرح شدن طرح افزایش سن ازدواج کودکان دانسته و به وجود اقوامی در کشور که سن ازدواج را ۹ سال تعیین می‌کنند اشاره کرده و گفته در بسیاری موارد این امر واقعاً اختیاری نبوده و حتی مادر خانواده هم مایل نیست کودکش در سن پایین ازدواج کند، اما به دلیل مسائلی همچون فقر، اعتیاد و یا فشارهای عشیره‌ای و طایفه‌ای ناچار به رضایت می‌شوند…

****
طیبه سیاوشی، نماینده مجلس ایران می‌گوید که دو هزار کودک مطلقه در کشور وجود دارد و سقط جنین‌‌های مکرر برخی کودکان باعث نگرانی است. به گفته او آمار ۲ هزار کودک مطلقه مربوط به کودکانی است که ازدواج آنها ثبت قانونی شده، یعنی ممکن است تعداد از این هم بیشتر باشد. طیبه سیاوشی با اشاره به انتشار آمار کودکان بیوه افزایش آمار کودک همسری در کشور، واکنش رسانه‌ها و فضای اجتماع را باعث مطرح شدن طرح افزایش سن ازدواج کودکان دانسته که مجلس ایران در تلاش است آن را پیگیری کند. سباوشی با اشاره به وجود اقوامی در کشور که سن ازدواج را ۹ سال تعیین می‌کنند، گفته در بسیاوی موارد این امر واقعاً اختیاری نبوده و حتی مادر آن خانواده هم این مساله را مطرح می‌کند که مایل نیست کودک در سن پایین ازدواج کند، اما به دلیل مسائل مختلف مثل فقر، اعتیاد و یا فشارهای عشیره‌ای و طایفه‌ای حتی اگر به شهرهای دیگر نیز مهاجرت کرده باشند. ناچار به رضایت می‌شوند.

سیاوشی اما می‌گوید مخالفت‌های اجتماعی با افزایش سن ازدواج بسیار زیاد بوده است، اما با موافقت ناصر مکارم‌شیرازی، مرجع تقلید شیعه،  تهیه مستندات آغاز شده، از وزارت بهداشت هم کمک گرفته شده است.

او دلیل همکاری وزارت بهداشت را بارداری کودکان متاهل در سال اول ازدواج مطرح کرده که چون بدن آنها آمادگی‌های لازم را ندارد، سقط جنین می‌کنند.

به گفته سیاوشی، اولین بارداری یک ریسک بالاتری نسبت به بارداری دوم دارد و کودکانی که ازدواج می‌کنند، دو برابر ریسک را می‌پذیرند و دچار باروری‌های زودرس می‌شوند که در اکثریت به سقط جنین‌های مکرر می‌انجامد.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی  علاوه بر اینها به عقب ماندن کودکان از تحصیل، ازدواج با اتباع بیگانه و وادار شدن آنها به ازدواج با مردانی که سنین بالا دارند اشاره کرده که در برخی موارد فاصله سنی به ۳۰ سال هم می‌رسد.

سباوشی تاکید کرده کودک ۱۰ یا ۹ ساله در سن بلوغ عقلی نیست. این کودک نباید در مسائل اقتصادی دخالت کند و قانوناً مجاز به هیچ کار دیگری نیست، در حالی که قانوناً به او اجازه هیچ کاری داده نمی‌شود، می‌تواند با اذن پدر یا مجوز دادگاه ازدواج کند.

برخورد با دفترخانه‌هایی است که بدون مجوز قانونی ازدواج‌های غیرقانونی را ثبت می‌کنند،از راهکارهایی است که این نماینده مجاس گفته باید پیگیری شود.

زمانه ـ ۲۳ مرداد ۱۳۹۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی