امروز:   اردیبهشت ۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

حرکت اتوبوس‌های شرکت واحد با چراغ روشن اعتراضی

1aپس از گذشت یک ماه از اعتصاب غذای رضا شهابی فعال کارگری و عدم رسیدگی مسوولان به وضعیت او، تعدادی از رانندگان شرکت واحد دیروز ۲۲ شهریور برای حمایت از آزادی او چراغ‌های اتوبوس خود را روشن و با سرعت ۲۰ کیلومتر حرکت کردند. این حرکت در واکنش به فراخوان سندیکای اتوبوسرانی انجام شد. رضا شهابی بیش از یک ماه است که در اعتصاب غذاست و شرایط جسمانی او وخیم گزارش شده است. همچنین به دعوت کمپین دفاع از اعصابیون زندان گوهردشت عده ای از فعالین اجتماعی و مدنی در برابر زندان گوهردشت تجمع کرده و با این زندانیان اعلام همبستگی کردند…/

******

پس از گذشت یک ماه از اعتصاب غذای رضا شهابی فعال کارگری و عدم رسیدگی مسوولان به وضعیت او، تعدادی از رانندگان شرکت واحد دیروز ۲۲ شهریور برای حمایت از آزادی او چراغ‌های اتوبوس خود را روشن و با سرعت ۲۰ کیلومتر حرکت کردند.

این حرکت در واکنش به فراخوان سندیکای اتوبوسرانی انجام شد. رضا شهابی فعال کارگری و راننده سابق شرکت واحد بیش از یک ماه است که در اعتصاب غذاست و شرایط جسمانی او وخیم گزارش شده است.

به گزارش کلمه، از صبح دیروز تعدادی از رانندگان شرکت واحد به فراخوان سندیکای اتوبوسرانی پاسخ مثبت داده و با چراغ روشن و سرعت پایین در خطوط رانندگی کردند. اما گزارش‌ها حاکی از آن است که عوامل مدیریت اعم از بهره برداری، حراست و بازرسی با ماشین‌های گشت بسیار پر تعداد بر سر چهار راه‌ها مستقر شده‌ و اتوبوس‌هایی که چراغ خود را روشن ‌ و با سرعت کم حرکت می‌کنند را به توقفگاه می‌فرستند.

کانال سندیکای کارگران شرکت واحد گزارش داده است که با فشار مدیریت به رانندگان و از خطوط خارج کردن رانندگان پیشرو برای ساعتی تعداد چراغ‌های روشن کمتر شد. اما با ورود رانندگان عصر کار به خط رانندگان با روشن کردن چراغ اعتراض خود را نشان دادند.

در کنار رانندگان، برخی دانشجویان و فعالان مدنی و کارگری نیز در اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس با مردم سخن گفته و وضعیت رضا شهابی را برای آنها توضیح دادند.

در روزهای گذشته نهادهای مدنی و کارگری داخلی و خارجی از مسوولان ایران خواستند که نسبت به وضعیت رضا شهابی اقدام کرده و او را آزاد کنند.

در همین راستا هفته گذشته تجمع و تظاهرات اعتراضی دانشجویان ورانندگان وکارگران شرکت واحد به همراه فعالین کارگری و معلمان مقابل مجلس در اعتراض به وضعیت رضا شهابی برگزار شد.

این تجمع از همان ابتدا که در ساعت ده صبح در مقابل مجلس آغاز شد با خشونت نیروهای مسلح مستقر در مجلس به مواجه گردید و کارگران و رانندگان شرکت واحد همراه با تعدادی از دانشجویان و فعالین کارگری و معلمان مجبور شدند به علت فشار متفرق کردن نیروهای امنیتی و پلیس ، در خیابان مقابل مجلس دست به راهپیمایی بزنند.

همچنین حزب کمونیست فرانسه نیز در روزهای گذشته با ارسال پیامی برای سفارت ایران در پاریس خواستار آزادی فوری رضا شهابی و دیگر فعالان صنفی از جمله معلمان و پایان فشار بر آنها شد. در این پیام از مقامات ایران خواسته شده بود آزادی‌های صنفی و دموکراتیک همه فعالان صنفی تضمین شود.

اعتراضات کارگران شرکت واحد به وضعیت معاش و کار به اوایل دهه ۸۰ برمی‌گردد. آنان خواستار تشکیل سندیکا بودند که با مخالفت شدید خانه کارگر و مسوولان وقت مواجه شدند با این حال سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی در سال ۱۳۸۴ به همت رضا شهابی و ابراهیم مددی توسط کارکنان شرکت واحد دوباره راه‌اندازی شد و به عضویت رسمی ITF فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل درآمد.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه یکی از چهار تشکل کارگری‌ای بود که در ۲۱ بهمن ۱۳۸۸، بیانیه‌ای موسوم به منشور مطالبات حداقلی کارگران ایران صادر کردند.

تعدادی از احیاکنندگان این سندیکا، با پرونده‌های باز و حکم‌های تعلیقی و اخراج مواجه شدند تا از ادامه فعالیت صنفی منصرف شوند، اما این افراد از جمله رضا شهابی به مبارزه صنفی خود ادامه دادند.

رضا شهابی خرداد سال ۱۳۸۹ به اتهام «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به شش سال زندان محکوم شد و تا مهرماه ۱۳۹۳ که به مرخصی درمانی آمد در زندان به‌ سر برد اما در حالی که به او اطمینان داده شده بود ایام مرخصی درمانی‌اش نیز به عنوان محکومیت محسوب شده، بار دیگر به زندان منتقل شد.

ربابه رضایی، همسر شهابی پس از ملاقات روز چهارشنبه گذشته خود با او از وخامت حال این فعال کارگری خبر داد و گفت که همسرش به دلیل عوارض ناشی از اعتصاب غذا دچار مشکلات جسمی جدی شده و به مراقبت درمانی و بستری شدن نیاز دارد اما مسئولان قضایی از اعزام او به بیمارستان خودداری می‌کنند.
همچنین به دعوت کمپین دفاع از اعصابیون زندان گوهردشت عده ای از فعالین اجتماعی و مدنی در برابر زندان گوهردشت تجمع کرده و با این زندانیان اعلام همبستگی کردند.

۲۳ شهریور / ۱۳۹۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی