امروز:   فروردین ۳۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

بیانیه «شهر دیگر» در اعتراض به دستگیری کودکان کار و خیابان

5طی هفته گذشته دستکم ۳۰۰ کودک با عنوان کودکان «کار و متکدی» توسط ون‌های شهرداری در تهران دستگیر شده و به مراکز نگهداری یاسر، بعثت، شهدا و دو مرکز قرنطینه فرستاده شده‌اند. شهر دیگر که کمپینی شهری‌ست برای دخالت تهران‌نشینان در امورات آن نسبت به بازداشت پرتعداد کودکان کار واکنش نشان داده و خواستار توقف این طرح شده است../

******

به گزارش خبرگزاری هرانا،در متن اطلاعیه این کمپین آمده است؛

طی هفته گذشته دستکم ۳۰۰ کودک با عنوان کودکان «کار و متکدی» توسط ون‌های شهرداری در تهران دستگیر شده و به مراکز نگهداری یاسر، بعثت، شهدا و دو مرکز قرنطینه فرستاده شده‌اند. همچنین اخبار حاکی از آن است که ۷۰ کودک افغانستانی به اردوگاه ورامین منتقل شده‌اند.. گفته می‌شود این اقدام با همکاری ۱۱ دستگاه صورت گرفته و از میان آنها به نام فرمانداری تهران، نیروی انتظامی، شهرداری و بهزیستی اشاره شده، اما همچنان نقش و مسئولیت‌های این چند دستگاه و نام سایر دستگاه‌ها و جایگاه‌شان در این طرح روشن نیست. به گفته زهرا نژادبهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران «پس از جذب کودکان از خط خیابان، آنها به مرکز غربالگری فرستاده می‌شوند و بعد از آن خانواده‌های آنها فراخوانده شده و از آنها تعهد گرفته می‌شود که کودکانشان مجددا به این حرفه بازنگردند و اگر کودکان اتباع بیگانه غیرمجاز باشند نیز مسیر دیگری برای آنها طی خواهد شد.»

این اولین بار نیست که دستگاه‌های حکومتی در مواجهه با مسائل اجتماعی از رویکردهای حذفی استفاده می‌کنند و با بهره‌گیری از عناوینی همچون «جذب»، «ساماندهی» و … طرح‌هایی را به اجرا در می‌آورند که ماهیت اصلیشان «پاکسازی چهره شهرها» از افرادیست که در نتیجه سیاست‌های اقتصادی ملی و شهری در موقعیت‌های نابرابر قرار گرفته و از حقوق اولیه و انسانی خود محروم شده‌اند.

«شهر دیگر» باور دارد کودکان کار و کسانی‌ که امروز از آنها به عنوان متکدی یاد می‌شود، فارغ از ملیت‌شان، باید از حداقل‌های اولیه زندگی برخوردار بوده و از فرصت‌های برابر با دیگر کودکان بهره‌مند باشند. اما آنان نه تنها همواره از این حقوق و فرصت‌ها محروم بوده‌اند که امروز با دستگیری و بازداشت غیرقانونی، حق ابتدایی برخورداری از آزادی نیز از آنها سلب شده است.

«شهر دیگر» تهران را متعلق به تمام ساکنانش فارغ از ملیت، نژاد، جنسیت، طبقه اجتماعی و باورهایشان میداند. نمی‎‌توان ابتدا گروهی را از حق شهروندی محروم کرد و سپس آنها را به جرم حضور و کار در فضاهای عمومی نظیر خیابان‌ها، چهارراه‌ها، پارک‌ها دستگیر و بازداشت کرد.

«شهردیگر» خواستار توقف هر چه سریع‌تر این دستگیری‌ها و آزادی تمام این کودکان، فارغ از ملیت‌شان، است که به مراکز قرنطینه یا اردوگاه‌ها منتقل شده‌اند. «شهر دیگر» از نمایندگان شورای شهر تهران می‌خواهد که روشن کنند این طرح دقیقا توسط کدام یک از دستگاه‌ها ابلاغ شده و دیگر دستگاه‌های دست اندرکار در اجرای آن کدامند. شهر دیگر خواستار انتشار متن کامل دستورالعمل این طرح است تا امکان نقد و بررسی آن برای جامعه مدنی فراهم آید.

«شهر دیگر» همچنین از اصحاب رسانه می‌خواهد با پیگیری این طرح زمینه‌های شفاف شدن ابعاد و پیامدهای آن را فراهم آورند و اعلام می‌دارد که خود نیز تا زمان توقف این طرح و روشن‌شدن زوایای مختلف آن به پیگیری این مسئله ادامه خواهد داد.

۲۹ شهریور / ۱۳۹۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی