امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

تجمع فعالان حقوق زنان در ترکیه در اعتراض به “قانون مفتی”

2فعالان زن در ترکیه در اعتراض به طرح قانونی برای رسمیت بخشیدن به ثبت ازدواج توسط مفتی‌ها، در برابر پارلمان این کشور تجمع کردند. به گفته آنان، این طرح در صورت تصویب شدن سوءاستفاده جنسی و ازدواج کودکان را امکان‌پذیر می‌کند…/

******

تظاهراتی در اعتراض به طرح قانون لغو مجازات متجاوزان به دختربچه‌ها در ماه نوامبر ۲۰۱۶ در آنکارا

شمار زیادی از فمینیست‌ها و فعالان حقوق زنان در ترکیه روز چهارشنبه (۱۲ مهر/ ۴ اکتبر) در اعتراض به طرح قانونی برای رسمیت دادن به ثبت ازدواج توسط مفتی‌ها (روحانیان ترکیه) در برابر پارلمان این کشور تجمع کردند.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، بخش اصلی شرکت‌کنندگان در این تجمع از حقوق‌دانان و گروه‌های مدافع حقوق زنان وابسته به دو حزب اپوزیسیون “جمهوری‌خواه خلق” و “دمکراتیک خلق‌ها” بودند.

حزب جمهوری‌خواه خلق با گرایش‌های ملی‌گرایانه و سوسیال دمکراتیک، حزب اصلی اپوزیسیون ترکیه است. رهبری این حزب لائیک را کمال قلیچداراوغلو برعهده دارد. حزب دمکراتیک خلق‌ها نیز که دفاع از اقلیت‌های قومی و مذهبی را از اهداف اصلی خود قرار داده، اپوزیسیون چپ ترکیه را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ترکیه، پلیس تلاش کرده است تا از تجمع اعتراضی زنان جلوگیری کند. آیلین نازلیاکا، نماینده مستقل پارلمان ترکیه، در رابطه با پیش‌نویس این قانون گفته است: «ما هرگز این قانون را نخواهیم پذیرفت». به گفته این نماینده مجلس ترکیه، طرح این قانون سوءاستفاده جنسی و ازدواج کودکان را امکان‌پذیر خواهد کرد.

قانون موسوم به “قانون مفتی”، در صورت تصویب شدن، به صلاحیت مفتی‌ها در ثبت ازدواج در ترکیه رسمیت خواهد بخشید. تاکنون در ترکیه‌ی هنوز سکولار، تصویب چنین قانونی تصورناپذیر می‌نمود. طبق یک قانون تصویب‌شده در ترکیه در سال ۱۹۲۶ میلادی، کسانی که ازدواج خود را تنها به صورت “شرعی” ثبت کرده باشند، با مجازات زندان روبه‌رو خواهند شد.

زنان فمینیست ترکیه اکنون نگران آن هستند که تغییر برنامه‌ریزی‌شده‌ی این قانون، راه را برای چندهمسری رایج در برخی کشورهای اسلامی هموار کند. آنها “قانون مفتی” را گام دیگری در جهت تسریع روند رو به رشدِ اسلامی کردن جامعه ترکیه می‌دانند.

طرح این قانون برای نخستین بار روز ۲۵ ژوئیه سال جاری (۲۰۱۷) توسط حزب حاکم عدالت و توسعه ارائه شد. هنوز ناروشن است که این طرح بتواند به تصویب مجلس ترکیه برسد. برآوردها نشان می‌دهد که ۱۵ درصد از دختران در ترکیه زمانی ازدواج می‌کنند که هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند.

به نقل از دویچه وله / ۱۲ مهر / ۱۳۹۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی