امروز:   آذر ۲۲, ۱۳۹۶    
فيسبوک
انتخاب موضوع موردنظر
طنز
طنز
دسامبر 2017
د س چ پ ج ش ی
« Nov    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

مجوز رانندگی زنان عربستان و برخی بینش ها

40699886_303چند نکته در باره رفع برخی محدودیت های زنان در عربستان از سیمین کاظمی/جمهوری اسلامی و تغییر قوانین مربوط به زنان در عربستان از ماچولند/  رانندگی زنان در عربستان، سنت مقاومت می کند  از مصطفی داننده

 

 

***

 

 

siminkasemiـ چند نکته درباره رفع برخی محدودیت های زنان در عربستان

در چند روز اخیر خبرهای هیجان انگیز و غیرقابل باوری درباره رفع برخی محدودیت ها از زنان در عربستان سعودی می رسد از اعطای حق رانندگی تا ورود زنان در یک جشن به ورزشگاه تا پخش آوازخوانی یک خواننده زن در تلویزیون.
سوال این است که اعطای این حقوق که تاکنون تحت لوای پاسداری از مذهب از زنان دریغ شده بود چگونه در کشوری که خاستگاه جغرافیایی و تاریخی شرع مقدس و ام القرای اسلام است، و با وجود یک نظام استبدادی سنتی امکان پذیر شده است؟

اصلاحات در وضعیت زنان عربستان اغلب به تفقد و عنایت شاهانه ملک سلمان پادشاه سالخورده این کشور نسبت داده می شود، اما واقعیت آن است که صحنه گردان اصلی این جریان ولیعهد جوان این کشور است که در قامت منجی زنان عربستان ظاهر شده و هر روز از خزانه اختیارات و قدرت موروثی اش از معجزه ای جدید در مقابل جهانیان رونمایی می کند!
یقینا این ولیعهد سعودی هرگز به عمق این باور نرسیده است که معیار رهایی یک جامعه رهایی زنان است، اما او و مشاورانش اکنون با دریافتن واقعیت های جهان معاصر دریافته اند که وضعیت زنان یک کشور می تواند پربیننده ترین و جالب توجه ترین ویترین وضعیت سیاسی آن کشور و معیار قضاوت درباره آن باشد. از این رو محمدبن سلمان و مشاورش سلمان الانصاری که سودای نزدیکی بیشتر به آمریکا و بهبود تصویر عربستان سعودی در جامعه و رسانه های آمریکایی را دارند، اندک اندک به رفع برخی محدودیتها از زنان همت گمارده اند.

با یک نگاه تاریخی، اصلاحات محمدبن سلمان و اعطای برخی حقوق به زنان، را می توان با اصلاحات دوره پهلوی (اول و دوم) مقایسه کرد که در آن دوره هم برای پیشبرد روند مدرنیزاسیون و در راستای پروژه تجددگرایی و به منظور بهبود تصویر ایران نزد جوامع غربی برخی محدودیت ها رفع و زنان از برخی حقوق برخوردار شدند. در واقع این اصلاحات نه به فراخور ضرورت های درونی جامعه ی ایران یا عربستان و یا تغییر نگرش حاکمیت های سیاسی این کشورها به مساله جنسیت یا التزام به برابری جنسیتی بلکه معطوف به کارکرد و منافع سیاسی چنین تغییرات و اصلاحاتی بوده   است.

سوال دیگر آن است که آیا می توان اعطای حقوقی مثل حق رانندگی و رفع محدودیت آوازخوانی زنان را محصول تلاش جنبش زنان عربستان دانست که در این برهه تاریخی و در شرایط سیاسی کنونی عربستان به ثمر نشسته است؟ پاسخ به این سوال و تعیین نقش جنبش زنان و تاثیرگذاری آن بر گشایش رخ داده دشوار و غیرقابل تخمین است. بیست سال است که زنان عربستان برای حق رانندگی تلاش می کنند و این مساله به تنهایی به عنوان نماد سرکوبگری و تبعیض جنسیتی حکومت سعودی در جهان شناخته شده است، و اکنون زنان سعودی به یک فرمان ناگهانی، خود را برخوردار از این حق می بینند. همان طور که پیشتر اشاره شد، ولیعهد جدید عربستان نیز برای ارسال پیام اصلاحاتش به جهان از مشهورترین مطالبه زنان شروع کرده و با این سیاست حجم زیادی از انتقادات را از آن نظام سیاسی متبوعش دور خواهد کرد.
واقعیت آن است که نقش جنبش زنان در این قضیه هر چه قدر بوده باشد، در ساختار سیاسی استبدادی مذهبی جوامعی مثل عربستان سعودی که نابرابری های عمیق اقتصادی و اجتماعی در آن نهادینه شده و ثروت آن در دست یک اقلیت محصور شده ، حقوق و آزادی های زنان گروگانی است در اسارات حاکمیت سیاسی و تنها در شرایطی که آن ساختار در معرض تهدید جدی و برای بقایش نیازمند حمایت بیرونی باشد، ممکن است به طور قطره چکانی ذره ای از آن به زنان مرحمت شود.

نکته دیگر که در میان هیجان و هیاهوی رسانه ای در اطراف اقدامات اخیر حکومت عربستان در حوزه حقوق زنان نباید از نظر دور بماند این است که اگر چه این رفع محدودیت ها، باز شدن فضا را برای زنان نوید می دهند، و اگر چه برای بخشی از زنان سعودی هیجان انگیز است، اما در واقع گشایشی در وضعیت توده های زنان عربستان که همزمان با ستم جنسیتی از ستم طبقاتی رنج می برند ایجاد نخواهد کرد. از یاد نباید برد که رانندگی،خوانندگی و رفتن به استادیوم ابتدایی ترین و پیش پا افتاده ترین و سطحی ترین حقوق زنان هستند و اعطای این حقوق معادل با رهایی زنان و تحقق برابری جنسیتی نیست. آن آزادی زنان که معیار آزادی جامعه برشمرده شده است در شرایطی حاصل می شود که همزمان ستم جنسیتی و ستم طبقاتی برچیده شده و رهایی حاصل شده نه ظاهری و سطحی و محدود بلکه حاصل تغییرات بنیادین و شامل حال تمام زنان باشد.

برگرفته از تلگرام نویسنده: سیمین کاظمی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

ـ جمهوری اسلامی و تغییر قوانین مربوط به زنان در عربستان

Dدر حالی که #لایحه_منع_خشونت_علیه_زنان ایرانی سال‌هاست در کشوی میزهای نمایندگان مجلس خاک می‌خورد و در شرایطی که #زنان نماینده مجلس تلاش می‌کنند اجازه محدود سفر به خارج از ایران، با کسب مجوز «نهاد مربوطه» برای «قشر خاصی» از زنان ایرانی را فراهم کنند، پادشاه #عربستان با دو دستور، این موانع را یک شبه از پیش پای زنان کشورش برداشت.
موانعی که تا پیش از این بارها از سوی کنشگران برابری‌خواه عربستان مورد اعتراض قرار گرفته بود از جمله منال شریف، کنشگر برابری‌خواه عربستانی که سالهاست برای حق زنان برای رانندگی و حق حرکت خود تلاش می‌کند. او در سال ۲۰۱۱ به دلیل رانندگی دستگیر و زندانی شد.
او در یادداشتی در واشنگتن‌پست می‌نویسد: « بسیاری از محدودیت‌های کنونی زنان عربستانی، پس از وقوع انقلاب اسلامی در کشور همسایه، ایران و تصرف مسلحانه مسجد جامع مکه توسط رادیکال‌های سنی به مدت دو هفته در سال ۱۹۷۹ تحمیل شد. پس از این حوادث، زنان از تلویزیون و روزنامه‌های عربستان سعودی ناپدید شدند، و زنان شاغل به شدت سرکوب و خانه‌نشین شدند. بنیادگرایان همچنین خواستار ممنوعیت ادامه تحصیلات زنان شدند.»

ماچولند

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

ـ  رانندگی زنان در عربستان ، سنت مقاومت می کند

زنان عربستان سعودی اجازه رانندگی پیدا کردند. پادشاه عربستان بالاخره تصمیم گرفت به زنان این کشور اجازه دهد فرمان بدست بگیرند و در خیابان‌ها و اتوبان‌ها ویراژ دهند.

قرار است از شهریور سال آینده این قانون اجرا شود. در این میان اما برخی از مردان عربستانی به این قانون اعتراض کردند و اعلام کردند دوست ندارند زنان و دخترانشان رانندگی کنند پا به پای مردان.

برخی مردان عرب سعودی بر اساس تفکر سنتی خود بر این باور هستند که زنان نباید رانندگی کنند. آنها کاری به قانون و دستور پادشاه هم ندارند.

به طور مثال رئیس یک شرکت تاکسیرانی در همین ارتباط گفت: «شما می‌توانید ممنوعیت آنها را لغو کنید، ولی نمی‌توانید مردان را مجبور کنید تا به زنان و خواهران خود اجازه رانندگی دهند. من کسی هستم که به عنوان رئیس خانواده تصمیم می‌گیرد، نه زنان.»

این رفتار بیانگر یک اصل اساسی در جوامعی است که مردم در آن با تفکرات سنتی زندگی می‌کنند. قانون نمی‌تواند سنت‌های آنها را زیر پا بگذارد.

در جوامع این‌چنینی قبل از قانون گذاری احتیاج به فرهنگ سازی است. تصور کنید مردی در عربستان سال‌ها به زنش اجازه نمی‌داده است در جامعه حضور پیدا کند ولی حالا همان زن می‌تواند در خیابان‌های عربستان رانندگی کند.

قطعا برای آن مرد قانون مهم نیست بلکه به آنچه اعتقاد دارد عمل می‌کند و به زنش اجازه نمی‌دهد سمت رانندگی برود.

وضع قوانینی این چنین در جامعه مثبت است اما این قوانین بدون آماده کردن ذهن بخشی از جامعه می‌تواند مشکلات عدیده‌ای را برای کشور ایجاد کند.

فرهنگ سازی مناسب می‌تواند اندیشه جامعه سنتی را دچار تحول کند. آنها اگر بفهمند رانندگی زنان هیچ مغایرتی با دین اسلام و تفکر سنتی عربی ندارد قطعا اجازه خواهند داد زنان همچون مردان فرمان به دست بگیرند و رانندگی کنند.

نمی‌شود یک شب با یک قانون، تفکر بخشی از جامعه را که سال‌ها با آن زندگی کرده‌اند را تغییر دهد.

اگر فرهنگ سازی صورت به درست و زیربنایی انجام نگیرد ممکن است این قشر سنتی برای مقابله با قانونی که آن را غلط می‌پندارد دست به خشونت بزند.

شاید در روزها و ماه‌های آینده باید خود را آماده شنیدن اخباری از خشونت مردان علیه رانندگان زن در عربستان کنیم. مردانی که دوست ندارند وقتی پشت چراغ قرمز ایستاده‌اند، زنی را به عنوان راننده ماشین دیگری در کنار خود ببیند.

این تقابل سنت و قانون می‌تواند زمینه ساز یک بحران بزرگ اجتماعی شود و جامعه را سال‌ها در گیر خود کند. این اصل مختص جامعه عربستان نیست بلکه تمام جوامع سنتی را در بر می‌گیرد.

تنها راه حل این مشکلات فرهنگ سازی است حتی اگر این فرهنگ سازی سال‌ها طول بکشد.

مصطفی داننده از عصر ایران

۱۶ مهر ۱۳۹۶

 

 

این مطلب را ارسال کنید: بالاترین Twitter

نظرات بسته است

آرشیو مطالب قدیمی