امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

تعویق اعدام کودک-مجرم متهم به قتل ستایش قریشی؛ بیانیه عفو بین الملل

4عفو بین‌الملل امروز با انتشار بیانیه‌ای گفت مقامات ایران با طرح ادعای قانونی بودن اعدام امیرحسین پورجعفر، نوجوانی که در سن ۱۶ سالگی بازداشت شد و اعدام او برای فردا برنامه‌ریزی شده، نظام کیفری عدالت نوجوان را به سخره گرفته و افکار عمومی را گمراه می‌کنند. این سازمان تاکید کرد که در قوانین بین‌المللی استفاده از مجازات اعدام علیه افرادی که در زمان جرم کم‌تر از ۱۸ سال سن داشته‌اند کاملا ممنوع است و از مقامات ایران مجددا خواست که اعدام امیرحسین پورجعفر را فورا متوقف کرده و حکم او را به زندان تبدیل کنند…/

*****

ابوالقاسم مراد طلب، از به تعویق افتادن اعدام قاتل ستایش خبر داد و افزود: “قاتل ستایش فردا اعدام نمی شود”.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ورامین گفت: “اعدام لغو نشده است اما فردا نیز انجام نخواهد شد”.

وی ادامه داد: “برای زمان اجرای حکم منتظر اعلام زمان از سوی مسئولان قضایی هستیم”.

بر اساس این گزارش، پیش از این قرار بود، امیر حسین، قاتل ستایش، ۲۷ مهر ماه اعدام شود.

گفتنی است، امیر حسین، ۲۳ فروردین ۹۵ دختر افغانستانی همسایه را در منطقه خیرآباد ورامین به قتل رسانده بود.

همزمان عفو بین‌الملل امروز با انتشار بیانیه‌ای گفت مقامات ایران با طرح ادعای قانونی بودن اعدام امیرحسین پورجعفر، نوجوانی که در سن ۱۶ سالگی بازداشت شد و اعدام او برای فردا برنامه‌ریزی شده، نظام کیفری عدالت نوجوان را به سخره گرفته و افکار عمومی را گمراه می‌کنند. این سازمان تاکید کرد که در قوانین بین‌المللی استفاده از مجازات اعدام علیه افرادی که در زمان جرم کم‌تر از ۱۸ سال سن داشته‌اند کاملا ممنوع است و از مقامات ایران مجددا خواست که اعدام امیرحسین پورجعفر را فورا متوقف کرده و حکم او را به زندان تبدیل کنند.

امیرحسین پورحعفر در فروردین ۱۳۹۶ بازداشت شد و ۶ ماه بعد به خاطر تجاوز و قتل ستایش قریشی، یک دختر هفت ساله از جامعه تحت تبعیض افغان در ایران، به اعدام محکوم شد. او هنگام وقوع جرم ۱۶ سال داشت. روز گذشته او به سلول‌های انفرادی زندان رجایی‌شهر برای اجرای اعدام در بامداد فردا منتقل شد.

در تاریخ ۲۶ مهر ۱۳۹۶ دادستان ورامین در استان تهران استدلال کرد که بر اساس تقویم قمری امیرحسین پورحعفر به سن ۱۸ سال رسیده و اجرای اعدام او قانونی است. این خبر به دنبال صبحت‌های وکیل امیرحسین پورجعفر مطرح شد که سن او را ۱۷ سال اعلام کرده و بر این اساس خواستار توقف برنامه اعدام شده بود.

اختلاف بین اظهارات دادستان و وکیل از استفاده از دو تقویم مختلف ناشی می‌شود. امیرحسین پورجعفر ، متولد ۲۵ آذر ۱۳۷۸، بر اساس تقویم شمسی رسمی ایران ۱۷ سال و ۱۰ ماه دارد اما بر اساس تقویم قمری که در بخش‌هایی از قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده ۱۸ سال و ۴ ماه سن دارد. با این حال، بحث جاری در خصوص سن فعلی امیرحسین پور جعفر بی ربط است زیرا هیچ تردیدی وجود ندارد که او در زمان وقوع جرم زیر ۱۸ سال سن داشته است. کنوانسیون حقوق کودک که ایران نیز عضو آن است، استفاده از مجازات اعدام علیه کسانی که در سنین زیر ۱۸ سال مرتکب جرم می‌شوند را ممنوع کرده است.

مقامات ایران به کرات تلاش کرده‌اند که جامعه را در رابطه با استاندارهای بین‌المللی مرتبط با استفاده از مجازات اعدام علیه متخلفین نوجوان گمراه سازند و توجه عمومی را به سن فرد محکوم در زمان اجرای اعدام و نه در زمان وقوع جرم معطوف کنند. مقامات این باور غلط را در میان افکار عمومی و رسانه‌ها ایجاد کرده‌اند که تاخیر در اجرای حکم اعدام محکومان نوجوان تا رسیدن سن آن‌ها به ۱۸ سال با تعهدات بین‌المللی مطابقت دارد.

محکوم به اعدام کردن کسی که در زمان کودکی بازداشت شده و نگهداری او در صف اعدام تا رسیدن به سن ۱۸ سالگی تمسخر نظام عدالت کیفری نوجوانان است.

مقامات ایران باید این نقض فاحش قوانین بین الملل را متوقف کرده و با اصلاح قانون مجازات اسلامی مجازات اعدام برای افرادی که زیر سن ۱۸ سال مرتکب جرم می‌شوند را ممنوع کنند.

هرانا / ۲۶ مهر / ۱۳۹۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی