امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    

۲٫۸ میلیارد نفر در دنیا زیر خط فقر زندگی می‌کنند

logo-refus-de-la-misere_0در سی‌امین سالگرد «روز جهانی مبارزه با فقر» اعلام شد
بیش از یک سوم جمعیّت جهان زیر خط فقر و بیش از ١٠ درصد در فقرِ مطلق زندگی می‌کنند. هنگامی که یکی از ساکنان زمین پیراهنی به مبلغ ۴٠ دلار می‌خرد، هزینۀ زندگی یک ماه ساکن دیگری را خرج کرده است

 

 

***

 

 

بیش از یک سوم جمعیّت جهان زیر خط فقر و بیش از ١٠ درصد در فقرِ مطلق زندگی می‌کنند. هنگامی که یکی از ساکنان زمین پیراهنی به مبلغ ۴٠ دلار می‌خرد، هزینۀ زندگی یک ماه ساکن دیگری را خرج کرده است. بگزارش برنامۀ توسعۀ سازمان ملل متحد، بیش از یک سومِ جمعیّت جهان هم اینک زیر خط فقر یعنی با درآمدی کمتر از ٢ دلار در روز زندگی می‌کند و نزدیک به یک میلیارد نفر آنسوی فقرِ مطلق یعنی با در آمدی که از ١٬٢۵ دلار در روز فراتر نمی‌رود، قرار گرفته‌اند. در سی‌امین سالگرد «روز جهانی مبارزه با فقر»، انجمن‌های مردم نهاد بر ضرورت بسیج عمومی برای نفی فقر تاکید می‌کنند.

«روز جهانی مبارزه با فقر» هر سال در١٧ اکتبر برگزار می شود تا صدای ساکنان محروم زمین را به گوش دیگر زمینیان برساند و توجه آنان را به پدیده‌ای که وجود آن اینک دیگر نفی حقوق اولیۀ انسان بشمار می آید، جلب کند. این روز نخستین بار در سال ١٩٨٧ به ابتکار ژورف وِرِزینسکی، روحانی فرانسویِ لهستانی تبار در میدانگاه حقوق بشر در پاریس برگزار شد و پنج سال بعد از سوی سازمان ملل متحد رسمیّت یافت.

سی سال پس از آغاز مبارزه با فقر، هر چند در راه نفی آن گام‌هائی به جلو برداشته شده است ، اما هنوز شمار انسان‌هائی که در دنیا گرفتار آنند، نشان آشکار نظمی ناعادلانه است. نظمی که در آن ٢٠ درصدِ جمعیّت جهان ٩٠ درصد ثروت را در اختیار خود دارند.

ژورف وِرِزینسکی پیش از آنکه این روز جهانی را بنیاد گذارد، انجمن «آ.ت.د کرموند» را در سال ١٩۵٧ به منظور کمک به رفع همۀ تنگدستی‌ها ایجاد کرده بود.

فقر اما سایۀ سیاه خود را تنها در سرزمین‌های توسعه نیافته و تهی‌دست بر سر انسان‌ها نیانداخته است. در قلب کشورهای پیشرفته، انسان‌هائی زندگی می‌کنند که در کنار ثروت‌های بیکران در شرایط فقر قرار دارند. اینان همان جهان چهارم را می سازند. جهان تهی دست در قلب دنیای پرثروت.

همۀ مطالعات نشان می‌دهد که مناسبات اجتماعی و نابرابری ابتدائی در تقسیم ثروت، مهمترین عاملِ ایجاد فقر در جوامع پیشرفته است و از همین رو دخالت دولت در کوتاه کردن و از بین بردن دیوارهای تفکیک اجتماعی و تقسیم دادگسترانه‌تر امکانات و دارائی‌ها، نقش بارزی در نفی فقر بازی می‌کند.

رادیو فرانسه

۱۲ آبان ۱۳۹۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی