امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

ترک تحصیل دختران زیلایی به دلیل نداشتن مدرسه و هزینه تحصیل

در مناطق روستایی و عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد، دانش آموزان نه‌ تنها از لحاظ آموزشی وضعیت مناسبی ندارند بلکه از نبود دیگر امکانات نیز رنج می‌برند. در یکی از ازاین موارد تعدادی از دانش اموزان دختر مدرسه راهنمایی بعثت در منطقه زیلایی شهرستان بویراحمد به دلیل اینکه مدرسه مجزا و مخصوص دختران ندارند، یا خودشان قید ادامه تحصیل را زده‌اند و یا این‌که با مخالفت خانواده‌هایشان برای ادامه تحصیل روبه‌رو شده‌اند.

دانش آموزان دختر منطقه زیلایی شهرستان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل عدم وجود مدرسه مجزا و همچنین نداشتن هزینه تحصیل در مدارس شهری، مجبور به ترک تحصیل شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از چهار فصل، آموزش مناسب یکی از راه‌های اساسی پیشرفت جوامع محسوب می‌شود و تحصیل رایگان دانش‌آموزان در مدارس از مهم‌ترین اولویت‌های متولیان امر تعلیم و تربیت است، اما با این ‌وجود دانش‌آموزانی در مناطق محروم کشورمان همواره در بی‌عدالتی آموزشی به سر می‌برند و با کمترین امکانات آموزشی مشغول تحصیل هستند.

با وجود اینکه در استان‌های برخوردار، مدارسی با مجهزترین امکانات برای فراگیری آموزش‌های لازم ایجاد شده و به دنبال هوشمندسازی مدارس، تهیه و تأمین امکانات آموزشی و بهداشتی برای ارتقاء سطح آموزش مدارس هستند اما از طرفی برخی دانش‌آموزان‌ مناطق محروم کشور، در مدارسی بدون امکانات اولیه و یا مدارس کپری تحصیل می‌کنند.

در مناطق روستایی و عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد، دانش آموزان نه‌ تنها از لحاظ آموزشی وضعیت مناسبی ندارند بلکه از نبود دیگر امکانات نیز رنج می‌برند.

در یکی از ازاین موارد تعدادی از دانش اموزان دختر مدرسه راهنمایی بعثت در منطقه زیلایی شهرستان بویراحمد به دلیل اینکه مدرسه مجزا و مخصوص دختران ندارند، یا خودشان قید ادامه تحصیل را زده اند و یا این که با مخالفت خانواده هایشان برای ادامه تحصیل روبه رو شده اند.

با توجه به فرهنگ مذهبی و سنتی حاکم بر این مناطق برای بسیاری از خانواده ها تحمل این وضعیت کار آسانی نیست و علی رغم میل باطنی خودشان مانع از ادامه تحصیل دخترانشان می شوند.

به دلیل اینکه دانش آموزان باید مسافت طولانی برای رسیدن به مدرسه را طی کنند و از طرفی عدم فراهم بودن وسایل نقلیه و نداشتن هزینه رفت‌ و آمد، در نهایت مجبور به ترک تحصیل و منحل شدن کلاس درس شده است.

از جمله مواردی که اولیای این دانش آموزان به عنوان دلایل ترک تحصیل دخترانشان از آن یاد می کردند ، اشکال شرعی و اخلاقی و همچنین عرفی بود که مانع از ادامه تحصیل دخترانشان می شد.

یکی دیگر از مشکلاتی که خانواده های این دانش آموزان با آن دست و پنجه نرم می کنند ، فقر شدید اقتصادی و نداشتن هزینه های لازم برای تحصیل فرزندانشان در مدارس شهری است.

در پایان گفتنی است طبق شنیده ها کد جداسازی مدارس دخترانه و پسرانه از مدت ها پیش صادر شده است اما مشخص نیست به چه دلیل این کار بعد از گذشت چند ماه به مرحله اجرا نرسیده است و مسئولین آموزش و پرورش استان و شهرستان باید پاسخگوی این مساله باشند چرا که تاخیر حتی یک روز در اجرایی کردن این مساله با توجه به مشکلاتی که برای دانش آموزان و خانواده ها ایجاد کرده است ، غیرقابل قبول است.

فیلم زیر صحبت‌های دهیار روستا و اولیای دانش آموزان است که از مسئولین آموزش و پرورش درخواست دارند تا هرچه سریع تر نسبت به برطرف کردن این معضل اقدامات لازم را انجام دهند:

نمایشگر ویدیو

https://www.hra-news.org/wp-content/uploads/2017/11/c38651e575df56c94a3d6fb1826662b28662785-240p__22094.mp4?_=1

۲۱  آبان ۱۳۹۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی