امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

عفو بین‌الملل: از هر پنج زن، یکی قربانی آزار جنسی آنلاین است

1اینترنت می‌تواند فضایی ترسناک و مسموم برای زنان باشد. زن هراسی و آزار جنسی در شبکه‌های اجتماعی حضوری برجسته دارد اما نظرسنجی سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که عواقب این نوع آزارها برای زنان تا چه حد است../

*****

پژوهشی که سازمان عفو بین‌الملل انجام داده نشان می‌دهد که آزار جنسی در اینترنت اثرات بلندمدتی بر قربانیان دارد و از هر پنج زن، یکی قربانی آزار جنسی آنلاین می‌شود.

اینترنت می‌تواند فضایی ترسناک و مسموم برای زنان باشد. زن هراسی و آزار جنسی در شبکه‌های اجتماعی حضوری برجسته دارد اما نظرسنجی سازمان عفو بین‌الملل نشان می‌دهد که عواقب این نوع آزارها برای زنان تا چه حد است.

بر اساس پژوهشی که سازمان عفو بین الملل بر روی بیش از چهار هزار زن در هشت کشور غربی انجام داده، از هر پنج زن یک زن آزار جنسی را در اینترنت تجربه کرده است.

اغلب این آزارها در شبکه‌های اجتماعی روی داده است.

نیمی از قربانیان آزار جنسی گفته‌اند که این آزارها کلامی یا سکسیستی بوده و یک چهارم آنها نیز گفته‌اند که تهدیدهای فیزیکی یا سکسی دریافت کرده‌اند.

اغلب این آزارها یعنی در حدود ۶۰ درصد آنها نژادی، سکسیستی، همجنسگراهراسانه یا ترنس‌هراسانه بوده اند.

به گفته عفو بین الملل این آزارها می‌تواند عواقبی بلندمدت برای قربانیان داشته باشد. ۴۱ درصد قربانیان پس از تجربه آزار در اینترنت در زندگی روزمره خود دچار احساس ناامنی شده‌اند و یک نفر از چهار نفر آنها گفته که نسبت به امنیت خانواده خود نگران است.

اغلب این زنان گفته‌اند که در استفاده از اینترنت دچار نگرانی شده‌اند. ۱۷ درصد این زنان گفته‌اند که اطلاعات شخصی و عکس‌های خصوصی آنها در اینترنت قابل دسترسی بوده است.

گرچه کمپین‌هایی در شبکه‌های اجتماعی با هدف مبارزه با آزار جنسی در اینترنت راه افتاده است، برخی می‌گویند که این کمپین‌ها کافی نبوده است. نه توییتر و نه فیس‌بوک، که دو شبکه‌ اجتماعی بسیار مشهورند، هیچ کدام نتوانسته‌اند به حد رضایت بخش با این نوع آزارها مبارزه کنند.

عفو بین‌الملل می‌گوید شبکه‌‌های اجتماعی وظیفه دارند که به حقوق انسانی احترام بگذارند؛ از جمله آزادی بیان. آنها باید این اطمینان را به وجود بیاوند که زنان کاربر شبکه‌های اجتماعی در امنیت و آزادانه از این شبکه‌ها استفاده می‌کنند.

به گفته این سازمان حقوق بشری، مساله دیگر فقدان سیاست‌ها و قوانین لازم برای حمایت از قربانیان آزار جنسی است.

این سازمان از دولت‌ها خواسته تا برای ایجاد قوانین مناسب برای مبارزه با آزارهای جنسی آنلاین بدون محدود کردن آزادی بیان تلاش کنند.

به نقل از زمانه / ۱ آذر / ۱۳۹۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی