امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

ویدئو/ تجمعات اعتراضی به مناسبت روز دانشجو

علیه کالایی‌سازی آموزش و فضای امنیتی دانشگاه‌ها؛
صبح روز دوشنبه ۱۳ آذر، در تجمعاتی که به مناسبت روز دانشجو در چند دانشگاه برگزار شد، دانشجویان به روند کالایی‌سازی آموزش، تبعیض جنسیتی، امنیتی کردن فضای دانشگاه و ایجاد مانع بر سر راه ایجاد تشکل‌های مستقل دانشجویی اعتراض کردند.

گزارش هایی از برگزاری تجمعات در دانشگاه‌های تهران، خوارزمی، علامه طباطبایی، شریف، بهشتی و صدرا منتشر شده است. دانشجویان در این تجمعات همچنین خواهان لغو طرح کارورزی دانش‌آموختگان و توقف واگذاری فضاهای دانشگاهی به بخش خصوصی شدند.

دانشجویان دانشگاه بهشتی با تجمع مقابل ساختمان ریاست دانشگاه به اخذ شهریه‌های سنگین اعتراض کردند.

در فراخوان دانشجویان دانشگاه علامه آمده بود: «در اعتراض به برنامه‌های اقتصادی-اجتماعی چند دهه اخیر که باعث بیکاری و فقر گسترده شده است، با تکیه بر اصل آموزش رایگان و مخالفت با بنگاه شدن دانشگاه در پردیس مرکزی جمع می شویم.»

دانشجویان دانشگاه تهران، پلاکادرهایی با مضامین اعتراض به وضعیت اقتصاد کشور و سیاست‌های کالایی سازی دولت در هر زمینه در دست گرفته بودند.

دانشجویان در تجمعات امروز از جمله شعار دادند:

  • یا تهدید و یا احضار، ساکت نمی شیم این بار
  • مسکن و کار و درمان، آموزش رایگان، خواسته زحمتکشان
  • در دانشگاه بیگاری، بعد از تحصیل بیکاری
  • از بابل تا آبادان، سرکوب دانشجویان
  • خوابگاه دخترانه، زندانه زندانه
  • دانشگاهِ پولگردان، تضعیف زحمتکشان
  • دانشگاه پادگانه، تدبیر امید چاخانه
  • دبیرِ این وزارت، علم است یا تجارت؟

در جریان اعتراضات امروز، برخی ‏دانشجویان مطالبات خود را در قالب نمایش بیان کردند.

پیش از برگزاری تجمعات دانشجویی به مناسبت روز دانشجو، روزنامه جامعه فردا گزارش داده بود گذشته از  محدودیت‌هایی که دانشگاه آزاد بر سر راه برگزاری تجمعات دانشجویی به مناسبت روز دانشجو برقرار کرده است، مسئولان بسیاری از دانشگاه‌های دولتی نیز با برگزاری برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی به مناسبت این روز مخالفت کرده‌اند.

نمونه‌های ذکر شده توسط این روزنامه عمدتا مربوط به دعوت از چهره‌های شناخته شده اصلاح طلب است که به گفته دانشجویان این مخالفت با خواست نهادهای امنیتی صورت گرفته است.

این روزنامه نوشته است اعمال محدودیت برای برگزاری مراسم روز دانشجو گسترده است اما برخی تشکل‌های دانشجویی از علنی کردن محدودیت‌ها و اعتراض به آن امتناع می‌کنند زیرا بیم دارند اجازه فعالیت‌های دیگر نیز از آنان گرفته شود.

در تجمع اعتراضی امروز دانشگاه تهران که مقابل دانشکده فنی برگزار شد، حراست دانشگاه کارت دانشجویی برخی دانشجویان را ضبط کرد و یکی از دانشجویان را به دفتر حراست برد که این امر با اعتراض دانشجویان مواجه شد. دانشجویان اعلام کردند تا آزادی دانشجوی بازداشت شده، تحصن خواهند کرد.

در دانشگاه صدرا اجازه آوردن صندلی به سالن محل تجمع و نصب وسایل صوتی داده نشد

در دانشگاه صدرا، دانشجویان قصد داشتند مراسمی در سالن برگزار کنند اما اجازه آوردن صندلی و نصب دستگاه‌های صوتی به آن‌ها داده نشد.

پیش از برگزاری تجمعات دانشجویی روز دوشنبه ۱۳ آبان، شورای صنفی دانشگاه‌های کشور بیانیه‌ای به مناسبت روز دانشجو منتشر کرد. این بیانیه حاوی خواست‌های دانشجویان از جمله «کوتاه شدن دست زورمندان اقتصادی و سیاسی از دانشگاه» و «لغو طرح کارورزی» بود.

همچنین این شوراهای صنفی در قالب خواست‌هایی ۱۲گانه از حق تحصیل رایگان دفاع کرده‌اند و از مسئولان خواسته اند فضاهای دانشگاهی را به بنگاه ها و کسب‌وکارهای خصوصی واگذار نکنند.

روز شنبه ۱۱ آذر اما هنگام حضور حسن روحانی در زابل، یکی از دانشجویان بیانیه شوراهای صنفی را قرائت کرد. بنا بر گزارش های منتشر شده از زابل، یک نماینده انجمن‌های علمی دانشجویی نیز خطاب به روحانی گفته است: «آقای رییس‌جمهور! سیستان و بلوچستان را به‌ عنوان جوان‌ترین استان کشور دریابید. استانی که برخی جوانان آن به‌دلیل بیکاری به “قاچاق سوخت” روی می‌آورند.»

دانشگاه نفت در اعتصاب

امروز تحصن دانشجویان دانشگاه نفت در آبادان و تجمع فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت در تهران نیز ادامه یافت.

در آستانه فرا رسیدن روز دانشجو، دانشجویان دانشگاه نفت که از روز ۲۵ آبان در اعتراض به لغو بورسیه دانشجویان این دانشگاه و عدم اجرای حکم دیوان عدالت اداری در اعتصاب و تحصن به سر می‌برند، اعتصاب خود را ادامه دادند.

روز گذشته مسئولان دانشگاه نفت آبادان، این دانشگاه را تعطیل اعلام کردند. بنا بر گزارش های منتشر شده، آب، برق و اینترنت دانشگاه قطع شده و سلف‌سرویس دانشگاه نیز تعطیل است.

دانشجویان دانشگاه نفت اهواز به نشانه همبستگی با دانشجویان آبادان، به آنان پیوسته‌اند.

پنج تشکل دانشجویی نیز در نامه‌ای به روحانی از مطالبات دانشجویان دانشگاه نفت حمایت کرده‌اند و خواستار رسیدگی به مطالبات آنان شده‌اند.

امروز تجمع فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت نیز ادامه یافت. آن‌ها از روز شنبه ۱۱ آذر در همبستگی با دانشجویان نفت به تهران آمده و در پاستور، مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند.

معترضان در پی بی‌توجهی مسئولان به خواست‌های خود، تجمع‌شان را به مقابل وزارت نفت منتقل کردند و در آنجا چادر زدند.

فازغ‌التحصیلان دانشگاه نفت مقابل وزارت نفت در تهران شعار دادند: وزیر نفت بیرون بیا، چه وقت خوابه؟

گزارش ها حاکی ست فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت توسط نیروهای انتظامی مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

نیروی انتظامی یکشنبه شب چادرها را جمع‌آوری کرده و با استفاده از ماشین‌های آب‌پاش، اقدام به متفرق کردن معترضان کرده است.

زمانه ـ ۱۳ آذر ۱۳۹۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی