امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

خیانت گروه ناظران واقعه کهریزک

۱در این میان سه گروه را می توان برشمرد که نقشی در این فاجعه داشته اند: امران، عاملان و ناظران. اگر بخواهیم عنوان خیانت کار را به یکی از این سه گروه نسبت دهیم،‌ بی شک خیانت گروه ناظران بر کسی پوشیده نخواهد بود. ناظران آن فاجعه نمایندگان همان مردمی بودند که مورد تجاوز و شکنجه قرار گرفته بودند و علیرغم نمایندگی آنان و دیدن آن فجایع، یا سکوت کردند و یا تکذیب../

******

واقعه کهریزک از جمله لکه های ننگین در تاریخ سیاسی و قضایی جمهوری اسلامی است که در جای جای آن می توان نقش پر رنگ مسئولین بلند پایه ای را دید که در راستای سیستم سرکوب گرایانه سال ۸۸ حکومت، مردم خود را مورد آزار و شکنجه و تجاوز قرار دادند. رفتارهای وحشیانه که شاید به سختی بتوان نمونه ای مشابه از آن را در گوانتانامو و زندان های صدام و … یافت.

در این میان سه گروه را می توان برشمرد که نقشی در این فاجعه داشته اند: امران، عاملان و ناظران. اگر بخواهیم عنوان خیانت کار را به یکی از این سه گروه نسبت دهیم،‌ بی شک خیانت گروه ناظران بر کسی پوشیده نخواهد بود. ناظران آن فاجعه نمایندگان همان مردمی بودند که مورد تجاوز و شکنجه قرار گرفته بودند و علیرغم نمایندگی آنان و دیدن آن فجایع، یا سکوت کردند و یا تکذیب.

کاظم جلالی که خود از ناظرین آن فاجعه بود، اکنون و پس از گذشت ۹ سال از آن واقعه، در مصاحبه ای گفته “بچه ها وقتی از ماجراهای کهریزک تعریف می کردند همه ما گریه می کردیم”.

و اما روایتی از آن زمان:

۱- جوانی که بسیار مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود در دیدار نمایندگان مجلس از زندان اوین برای صحبت کردن بلند می شود و خود را “ع.ب” معرفی می کند و می گوید “قبل از اینکه به زندان اوین منتقل شود، در کمپ کهریزک بوده و بارها به صورت وحشیانه‌ای توسط باتوم مورد تجاوز قرار گرفته است، به طوری که هنوز هم هر روز مقداری خون از او دفع می شود.”

۲- برخی از نمایندگان مجلس از شدت تلخ بودن روایت زندانیان کهریزک بسیار متاثر شدند. از جمله یکی از نمایندگان که دچار شوک روحی شدید می شود. لیکن هیچ کدام از نمایندگان با توجه به فشارهای حکومت و نیز شخص علاء الدین بروجردی (رئیس کمیسیون امنیت ملی) گزارشی واقعی از آنچه رخ داده است را اعلام نمی کنند.

۳- “ع.ب” ، فردی که در آن خفقان در حضور نمایندگان از تجاوز به خود سخن گفته بود، چند ساعت پس از اینکه نمایندگان مجلس اوین را ترک می کنند،‌ بدستور سعید مرتضوی از بند خارج شده و دیگر به بند باز نمی گردد.

۴- سعید مرتضوی با احضار محمدحسین کروبی، فرزند مهدی کروبی به وی میگوید که “شخص ع.ب اعتراف کرده که از تو پول گرفته تا در جمع نمایندگان مجلس در اوین به دروغ درباره تجاوز به خودش صحبت و سند سازی کند.”

۵- علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، علیرغم بازدید از اوین می گوید: “نامه کروبی به هاشمی، منطق قابل قبولی نداشت، و در تماس با دادستان تهران محتوای نامه مذکور را مایه وهن نظام دانسته است.” این در حالی است که کاظم جلالی در مصاحبه اخیر خود می گوید: “وقتی از ماجراهایی که در زندان کهریزک بر آنها گذشته بود تعریف می‌کردند همه ما گریه می‌کردیم و آقای بروجردی هم بغض کرده و چون رئیس و اداره‌کننده جلسه بود خودش را کنترل می‌کرد و گریه نمی‌کرد.”

۶- بروجردی برای رفع مسئولیت از آنچه که در اوین دیده و شنیده بود، و نیز بی ارزش جلوه دادن مدارک و مستندات مهدی کروبی، به گفتگویش با سعید مرتضوی (از عاملان همان جنایت) اشاره می کند که گفته: “مستندات نامه کروبی بر مبنای تلفن‌هایی است که افراد مختلف با دفتر روزنامه اعتماد ملی داشته‌اند.” در حالی که آن مستندات بر اساس مراجعه و گفتگوی حضوری و اعزام آن افراد به پزشکی قانونی صورت گرفته بود.

۷- به جرم پیگیری حقوق ملت، روزنامه اعتماد ملی، سایت سحام نیوز، حزب اعتماد ملی و نیز دفتر مهدی کروبی؛ یک به یک توقیف و ابراهیم امینی (عضو کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان)‌ مرتضی الویری (رئیس کمیته پیگیری وضعیت بازداشت شدگان) و محمد داوری (سردبیرسحام نیوز) بازداشت می شوند.

۸- محمدحسین کروبی با اتهام واهی مطرح شده از سوی سعید مرتضوی در خصوص پول دادن به قربانیان کهریزک برای مستند سازی جعلی روبرو می شود. لیکن پس از چند سال و برگزاری دادگاه به ریاست قاضی پیر عباسی، فرزند مهدی کروبی از این اتهامات، مبرا می شود.

۹- محمد داوری به جرم مستند سازی آن روایت ها که تحت نظر مهدی کروبی و به درخواست قربانیان آن تجاوز صورت گرفته بود، مجبور به تحمل ۵ سال زندان شد.

۱۰- همچون پرونده های تاریک دیگر در جمهوری اسلامی از جمله ماجرا قتل های زنجیره ای و کوی دانشگاه تهران، رهبر جمهوری اسلامی به عنوان آمر، که تمام نهادهای تحت امر و نظارت وی عامل این فجایع بودند، از هر اتهام و سوالی مبرا شد.

سحام نیوز/ ۵ دی / ۱۳۹۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی