امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

تنها رهبر ارکستر زن ایرانی در «تالار وحدت» روی صحنه می‌رود

photo_2018-01-06_11-47-37_0ارکستر “نغمه‌باران” در ۲۶ دی ماه/ ۱۶ ژانویه در تالار وحدت و در قالب جشنواره موسیقی فجر با رهبری نزهت امیری، تنها رهبر ارکستر زن ایرانی داخل کشور روی صحنه خواهد رفت و قطعاتی از استادان دهلوی، حنانه، لشگری، خرم و کریم قربانی را خواهد نواخت. این گروه موسیقی قرار است به رهبری تنها رهبر ارکستر زن ایرانی درون کشور روی صحنه اجرا داشته باشد. پیش از این تنها یک بار در سال ۱۳۸۹ نازنین آقاخانی که یکی دیگر از زنان فعال در این عرصه و مقیم کشور اتریش است به ایران سفر کرد و درحالی‌که باردار بود، ارکستر سمفونیک تهران را تمرین داد.

البته ارکستر سمفونیک تهران هیچگاه با رهبری نازنین آقاخانی روی صحنه نرفت و دلایل آن هم به طور رسمی اعلام نشد اما حالا قرار است، گروه موسیقی دیگری به رهبری نزهت امیری روی صحنه برود.

نزهت امیری در سال ۱۳۸۴ ارکستر مضرابی را که حسین دهلوی پایه‌گذاری کرده بود، رهبری کرد تا یکی از زنان ساختارشکن موسیقی ایران باشد اما ادامه فعالیت او بنا به دلایلی با این ارکستر میسر نشد و به ناچار در سکوتی عمیق و طولانی مدت فرو رفت. حالا او قرار است پس از حدود ۱۰ سال ارکستر “نغمه‌باران” را در تالار وحدت و در قالب جشنواره موسیقی فجر رهبری کند.

نزهت امیری در گفت‌وگویی با سایت موسیقی ‌ما درباره سال‌ها سکوتش و اینکه چطور تصمیم گرفت تا پس از ۱۰ سال به صحنه بازگردد، گفت: «من در شرایطی قرار داشتم که میزان حمایت فرهنگی زیر صفر بود. در این سال‌‌ها تلاش زیادی کردم تا رپرتوار مناسب پیدا کنم و به دنبال افرادی بودم که بتوانیم با آن‌ها گروه تشکیل دهیم. تلاش‌های من پس از ۱۰ سال نتیجه داد.»

خانم امیری در این گفت‌وگو با اشاره به همراهی یک گروه ۲۵ نفری افزود: «قرر بود این اجرا هم در تالار رودکی باشد اما تنها با هشت نفر روی صحنه رفت. هرکس بنا به دلایلی کنار کشید و من با هزینه زیادی که تحمیل شده بود این اجرا را روی صحنه بردم. باید ثابت می‌کردم که هنوز حرف برای گفتن دارم.»

نزهت امیری با گلایه از نادیده گرفته شدنش در این سال‌ها به عنوان یکی از رهبران ارکستری که می‌توانست اجراهای بسیاری را روی صحنه ببرد، گفت: «من فرزند این مرز و بوم هستم. انتظار داشتم این فرزند هم مانند بقیه فرزندان حمایت شود. کار من سخت و تخصصی است اما هیچ‌وقت از من حمایت نشد. دوستی به من می‌گفت، “افتخار می‌کنم که شما تنها رهبر ارکستر زن در ایران هستید”، من فقط تشکر کردم اما فکر می‌کنم این باعث سرافکندگی است که زن‌های دیگری برای این عرصه تربیت نشده‌اند.»

Bildergebnis für ‫نزهت امیری‬‎

خانم امیری در سال‌های اخیر تمام وقت خود را وقف آموزش کرده است. او متد آموزشی برای کودکان نوشته است که سال‌هاست نگارشش به اتمام رسیده اما اسپانسری نبوده که آن را منتشر کند.

نزهت امیری شاگرد پرویز منصوری بود و پس از درگذشت او، تلاش‌های بسیاری برای تأسیس بنیاد پرویز منصوری کرد اما از آنجا که کسی از او حمایت نکرد، این طرح عملی نشد.

دویچه وله

۱۷ دی ۱۳۹۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی