امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    

نگرانی از وضعیت زندانیان تظاهرات سراسری در زندان‌های ایران

4تصاویری از تحصن بستگان ِدستگیرشدگان مقابل زندان اوین

با گذشت چند روز از تحصن بستگان افرادی که در تظاهرات سراسری اخیر دستگیر شده‌اند، مقابل زندان اوین، برخی از این زندانیان آزاد شده‌اند. با وجود این از وضعیت شمار زیادی از دستگیرشدگان در شهرهای مختلف خبری منتشر نشده است

 

 

***

 

 

پس از چند روز تحصن بستگان زندانیانی که در تظاهرات سیاسی اخیر دستگیر شده‌اند مقابل زندان اوین، تصاویری که کاربران در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند، حاکی از جو امنیتی در اطراف این زندان برای عدم تجمع بستگان زندانیان است. در روزهای اخیر برخی از این زندانیان از جمله ۴ “درویش گنابادی” ازاد شده‌اند ولی آمار دقیقی از تعداد زندانیان آزادشده وجود دارد.

بنا بر گزارش‌ها در جریان تظاهرات سراسری اخیر در ایران بیش از ۳۷۰۰ نفر در شهرهای مختلف ایران دستگیر شده‌اند. به گزارش خبرگزاری “ایلنا” غلامرضا غفار، معاون وزارت علوم جمهوری اسلامی ایران، گفته است: «۶۵ درصد دانشجویانی که در ناآرامی‌های اخیر دستگیر شده بودند آزاد شده‌اند».هنوز شماری از دانشجویان اما در زندان هستند.در شبکه‌های اجتماعی به حضور مادر سهیل عربی زندانی سیاسی مقابل زندان اوین و شرکت در جمع تحصن‌کنندگان اشاره شده است. سهیل عربی آذرماه سال ۱۳۹۲ توسط سپاه پاسداران بازداشت شد و در بند ۲ الف تحت فشار قرار گرفت. او ابتدا به اتهام “سب‌النبی و توهین به مقدسات” به اعدام محکوم شد، اما در تیرماه ۱۳۹۴ یکی از شعبات دیوان عالی کشور حکم اعدام او را نقض کرد.در روزهای گذشته کمپین حقوق بشر در ایران از جان باختن سینا قنبری، وحید حیدری و محسن عادلی، سه تن از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های خیابانی اخیر، در زندان‌ها و بازداشتگاه‌های تهران، اراک و دزفول خبر داده بود. کمپین حقوق بشر در ایران همچنین از “تکرار تجربه کهریزک این‌بار در سراسر ایران” ابراز نگرانی کرده بود. بستگان و خانواده‌های زندانیان سیاسی نگران وضعیت زندانیان خود در زندان اوین هستند.

01234567

303دویچه وله ـ ۲۳ دی ۱۳۹۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی