امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

نسرین ستوده: دلیلی برای بازداشت «دختر خیابان انقلاب» وجود ندارد

42304136_303

 ویدئو نسرین ستوده و مسیح علی نژاد در باره “دختر خیابان انقلاب”؛ نماد فقدان حق اعتراض در جمهوری اسلامی

اعتراض مسالمت‌آمیز ویدا موحد که به “دختر خیابان انقلاب” شهرت یافت و دستگیری او بار دیگر نشان داد که شهروند ایرانی در نظام جمهوری اسلامی از حق اعتراض بی بهره است. .. دستگاه قضایی جمهوری اسلامی و به طبع آن نیروهای امنیتی تاب تحمل کوچک‌ترین حرکت اعتراضی مسالمت‌آمیز را ندارند، و جای شگفتی نیست که این انسداد سیاسی ابعادی همچون موج گسترده‌ی اعتراضات در سراسر ایران به خود گیرد

 

 

 

***

 

 

 

ـ نسرین ستوده به یورونیوز: دلیلی برای بازداشت «دختر خیابان انقلاب» وجود ندارد

نسرین ستوده، وکیل دادگستری در گفتگوی تلفنی با یورونیوز گفت هیچ دلیلی برای بازداشت «دختر خیابان انقلاب» وجود ندارد.

ویدا موحد، زنی ۳۱ ساله و مادر یک کودک ۱۹ ماهه است که در اوایل دی‌ماه جاری و چند روز پیش از شروع اعتراضات همگانی اخیر در ایران در خیابان انقلاب تهران به روی سکویی رفت و روسری را از سر خود برداشت. تصویر این زن که از همان آغاز «دختر خیابان انقلاب» نامیده شد، در حالی که روسری سفید خود را بر سر چوبی بسته و در هوا نگاه نداشته بود، خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد اما خبری از سرنوشت او در دست نبود.

ویدا موحد و فرزندش

نسرین ستوده که نخستین اطلاعات در مورد هویت و بازداشت این زن را در فضای مجازی منتشر کرده، روز جمعه در مورد بازداشت موقت او به یورونیوز گفت: «قانونا دلیلی برای بازداشت موقت ویدا موحد وجود ندارد زیرا این گونه بازداشت‌ها تنها برای جرایم سنگینی مانند قتل پیش‌بینی شده است.»

ستوده با یادآوری ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی در مورد کشف حجاب زنان در انظار عمومی گفت: «بر اساس قانون ایران، این زن تنها می‌تواند به دلیل کشف حجاب محاکمه شود، ولی من فکر نمی‌کنم جرم کشف حجاب به او تفهیم شده باشد.»

به گفته وی، ویدا موحد ممکن است به اتهام دیگری مانند بر هم زدن نظم عمومی روبرو شود.

در تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی آمده است: «زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ده روز تا دو ماه یا از ۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهند شد.

چند روز بعد از فروکش کردن اعتراضات در ایران، برخی کنش‌گران حقوق بشر و حقوق زنان به صرافت جستجوی «دختر خیابان انقلاب» افتادند. مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار و کنشگر سیاسی و اجتماعی با هشتگ «دختر خیابان انقلاب کجاست؟» در فضای مجازی و رسانه‌های خارج از ایران، کارزاری را برای یافتن ردی از ویدا موحد به راه انداخت.

مسیح علینژاد از جمله کنش‌گرانی است که با ایجاد کارزارهایی علیه حجاب اجباری در ایران مبارزه می‌کند. در پی ایجاد این کارزارها، بسیاری از زنان و دختران ایرانی در حمایت از حرکت ویدا موحد و برای اعتراض به قانون حجاب اجباری، کار او را تکرار کرده و تصاویر خود را در فضای مجازی منتشر کردند.

 

یو رو نیوز ـ هفت بهمن ۱۳۹۶

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دختر خیابان انقلاب“دختر خیابان انقلاب”؛ نماد فقدان حق اعتراض در جمهوری اسلامی

نام “دختر خیابان انقلاب” بالاخره مشخص شد: ویدا موحد. این عنوان زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که تصویر و ویدئویی از این زن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و بر صفحه‌ی اول روزنامه ایتالیایی “لا رپوبلیکا” جای گرفت.

ویدا موحد زن ۳۱ ساله‌ای است که اوایل دی‌ماه ۹۶ و چند روز پیش از آغاز موج اعتراضات در ده‌ها شهر ایران، در تقاطع خیابان انقلاب و وصال شیرازی، در اعتراض به حجاب اجباری بی‌حجاب و در حالی که یک روسری سفیدرنگ را بر سر چوب کرده بود بر سکویی ایستاد و آن را در سکوت کامل تکان داد. موحد اندکی بعد دستگیر می‌شود و تا کنون خبری سرنوشت او در دسترس نیست.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

از قرار معلوم دستگاه قضایی جمهوری اسلامی و به طبع آن نیروهای امنیتی تاب تحمل کوچک‌ترین حرکت اعتراضی مسالمت‌آمیز را ندارند، و جای شگفتی نیست که این انسداد سیاسی ابعادی همچون موج گسترده‌ی اعتراضات در سراسر ایران به خود گیرد.

در اول بهمن‌ماه فعال مدنی و وکیل دادگستری، نسرین ستوده، در پی یک تحقیق محلی، در اکانت فیس‌بوک خود گفته است که این زن جوان که دارای کودکی ۱۹ ماهه است، در همان روز “بعد از بازداشت مدت کوتاهی آزاد شده و دوباره بازداشت شده است”.

بیشتر بخوانید: “دختر خیابان انقلاب” احتمالا در اوین است

خانم ستوده افزوده است: «ابتدا او را به کلانتری ۱۴۸ خیابان انقلاب منتقل می‌کنند و برایش پرونده‌ای در دادسرای مشهور به خیابان خارک تشکیل شده‌است.» وی همچنان در بازداشت و در زندان به سر می‌برد.

نسرین ستوده سپس در گفت‌وگو با دویچه‌وله گفته است، این زن که نام او هنوز مشخص نبوده، به احتمال زیاد در زندان اوین به سر می‌برد. بالاخره در ۴ بهمن خبری انتشار یافت که نام واقعی “زن شجاع خیابان انقلاب” را ویدا موحد اعلام کرد.

این گونه حرکت‌های اعتراضی بسیاری کاربران را در شبکه‌های اجتماعی فعال کرده است.

بهزاد معزی در شبکه توییتر خود می‌نویسد:

“تحمل مسالمت‌آمیزترین نوع اعتراض راندارند. اما به زودی تمام خیابان‌های ایران با این نماد پر می‌شود. نماد ایستادگی، نمادصلح‌طلبی و نماد عدالت‌جویی”.

دویچه وله ـ هفت بهمن ۱۳۹۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی