امروز:   فروردین ۱۰, ۱۴۰۳    

۱۰۰۰ روز از حبس نرگس محمدی گذشت

19335557_303گزارشگران بدون مرز با انتشار گزارشی خواستار آزادی فوری نرگس محمدی شده‌اند. نرگس محمدی، خبرنگار و کنشگر حقوق بشر روز ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ بازداشت شد. این سازمان از جامعه جهانی خواسته است، برای آزادی او تلاش کند. بر اساس این گزارش، روز ۲۹ ژانویه مدت حبس نرگس محمدی از مرز ۱۰۰۰ روز گذشت…/

******

در گزارشی که سازمان گزارشگران بدون مرز روز ۳۰ ژانویه (۱۰ بهمن) منتشر کرده، به طولانی شدن دوران حبس نرگس محمدی اشاره شده است. بر اساس این گزارش، روز ۲۹ ژانویه مدت حبس نرگس محمدی از مرز ۱۰۰۰ روز گذشت.

در این اطلاعیه آمده است که: «نرگس محمدی که اکنون ۴۶ سال سن دارد و زمانی سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در ایران بوده روز ۵ ماه مه ۲۰۱۵ (۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴) دستگیر و بازداشت شده است.»

جمهوری اسلامی اتهامات متعددی را متوجه این کنشگر حقوق بشر می‌داند. بر اساس یکی از این احکام، نرگس محمدی به اتهام “توطئه علیه جمهوری اسلامی” به پنج سال حبس محکوم شده است. افزون بر این، حکم زندان او شامل یک سال حبس به اتهام “تبلیغات علیه رژیم” و ده سال زندان برای فعالیت او در ارتباط با کمپین مبارزه علیه اعدام نیز می‌شود. به این ترتیب، مدت محکومیت نرگس محمدی ۱۶ سال اعلام شده است.

خواست آزادی فوری

بر اساس قانون، هرگاه کسی در ارتباط با چند اتهام به زندان محکوم شود، سنگین‌ترین حکم صادر شده مجازات او را تعیین خواهد کرد. به این ترتیب، مدت زندان نرگس محمدی باید ۱۰ سال و نه ۱۶ سال باشد.

18429195_401

در گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز با اشاره به وضعیت وخیم سلامتی نرگس محمدی عنوان شده که حتی ۱۰ سال زندان نیز برای او بسیار زیاد است و از این رو باید این مدافع حقوق بشر بی درنگ آزاد شود. علت وضعیت وخیم سلامتی این کنشگر حقوق بشر، امتناع مسئولان از ارائه خدمات درمانی به او اعلام شده است.

رضا معینی، مسئول بخش ایران گزارشگران بدون مرز در ارتباط با حبس نرگس محمدی گفته است: «از آنجا که هیچ دلیلی برای بازداشت نرگس محمدی وجود ندارد، این هزار روز زندان نیز برای کسی که نمی‌بایست حتی یک روز را در زندان به سر ببرد، بسیار زیاد است.»

گزارشگران بدون مرز با اشاره به وضعیت سلامتی نرگس محمدی از جامعه جهانی خواسته است با اعمال فشار بر حکومت ایران، زمینه‌های آزادی نرگس محمدی را فراهم آورند. به باور این نهاد، حبس نرگس محمدی به جلوه‌ای از تعقیب و پیگرد خبرنگاران مستقل و ژورنالیست‌های منتقد در ایران بدل شده است.

۱۰ بهمن / ۱۳۹۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی