امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

“در ناآرامی‌های دی‌ماه ۴۹۷۲ نفر بازداشت شده‌اند”

42117621_303یکی از نمایندگان بازدید‌کننده از بازداشتگاه اوین شمار بازداشتی‌های ناآرامی‌های اخیر را ۴۹۷۲ نفر اعلام کرد که ۴۳۸ نفر آنها هنوز آزاد نشده‌اند. رئیس سازمان زندان‌ها کوشیده است با ارائه آمار و طرح مشکلات بودجه‌ای و نیازهای سازمان زندان‌ها محتوا و ماموریت دیدار نمایندگان از اوین را منحرف کند. او می گوید “همه گفت‌وگوها با زندانیان در حضور مسئولان و همراهان انجام گرفت”. به عبارت دیگر زندانیان در شرایطی نبوده‌اند که به راحتی با نمایندگان مجلس صحبت کنند و از وضعیت واقعی که در جریان بازداشت‌ها و در زندان داشته‌اند به آنها گزارش دهند../

******

علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و از اعضای نمایندگان بازدید‌کننده از زندان اوین، در باره برخی از جزئیات این دیدار داده‌های تازه‌ای را منتشر کرده است.

۱۱ نماینده مجلس شورای اسلامی پس از گذشت تقریبا یک ماه از تقاضای بازدید از زندان اوین عصر روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن ماه از این زندان دیدار کردند.

یادداشت رحیمی در حالی انتشار می‌یابد که گزارش رسمی هیات ۱۱ نفره هنوز منتشر نشده است و صرفا اعضای این هیات جزئیاتی از داده‌هایی را که به آنها دست یافته‌اند در شبکه‌های اجتماعی یا خبرگزاری‌ها منتشر کرده‌اند.

رحیمی نیز روز جمعه (۱۳ بهمن/ دوم فوریه) در یادداشتی در کانال تلگرامی خود ضمن تشریح جزئیاتی از بازدید گروه ۱۱ نفری نمایندگان از زندان اوین تلویحا از تاخیری که در تدارک این دیدار شد انتقاد کرده است. او صحنه ورود به زندان را چنین توصیف می‌کند: «فضای سرد و تلخ محوطه زندان هر تازه‌واردی را به سکوت و تامل وامی‌دارد.»

رحیمی با تصریح این که دیدار با حضور رئیس و مدیران سازمان زندانهای کشور و معاون وزیر اطلاعات و مقامات قضایی و اجرایی زندان اوین انجام شده، می‌نویسد: «تراکم همراهان و افرادی که هیات نمایندگان را در بازدید اسکورت می‌کردند تعجب برانگیز بود. حدود ۵۰ نفر در کل جریان بازدید نمایندگان مجلس را همراهی می‌کردند.»

17052445_303
تلاش برای انحراف ماموریت نمایندگان

رحیمی سپس می‌نویسد که در آغاز جلسه رئیس سازمان زندان‌ها کوشیده است با ارائه آمار و طرح مشکلات بودجه‌ای و نیازهای سازمان زندان‌ها محتوا و ماموریت دیدار نمایندگان از اوین را منحرف کند.

آماری که رئیس کل زندان‌ها در باره بازداشت‌ها در جریان ناآرامی‌های اخیر به نمایندگان داده حاکی است که از ۴۹۷۲ فرد بازداشت‌شده ۹۴/۷۳ درصد آن مرد و ۵/۲۷ درصد زن بوده‌اند. ۵۰ درصد افراد بازداشتی بین ۱۹ تا ۲۵ ساله و ۲۷ درصد بین ۲۵ تا ۳۲ ساله بوده‌اند.

بیشتر بخوانید: معاون وزارت کشور: ۸۴ درصد معترضان سابقه امنیتی نداشتند

مقام‌های مسئول قبلا رقم بازداشت‌شدگان را ۳۷۰۰ نفر اعلام کرده بودند. دستکم سه نفر از این عده به دلایلی مبهم و مشکوک در زندان جان باخته‌اند. همین مقام‌ها تا کنون به درخواست ۱۵۰ وکیل دادگستری ایران برای قبول وکالت بازداشت‌شدگان پاسخی نداده‌اند. این وکلا در نامه‌ای به رییس قوه قضائیه نوشتند که برای رفع نگرانی‌های ناشی از تضییقات سابق و برای برخورداری بازداشت‌شدگان از حقوق کامل، انتظار دارند قوه قضائیه پذیرش وکالت آنها برای دفاع از بازداشت‌شدگان باشد.

درخواست نمایندگان برای بازدید از زندان اوین زمانی صورت گرفت که اخبار مبنی بر مرگ سینا قنبرپور در زندان اوین پس از بازداشتش در اعتراضات اخیر پخش شد. مسئولان زندان مدعی شدند که قنبرپور در دستشویی زندان خودکشی کرده است. پس از انتشار این خبر، اخبار مربوط به توزیع متادون در میان زندانیان و شکنجه روحی و جسمی‌شان باعث نگرانی‌های زیادی شده بود که همین از جمله دلایل درخواست شماری از نمایندگان برای بازدید از زندان اوین بود.

به نوشته رحیمی به نقل از آمار رئیس زندان‌ها از کل بازداشت‌شدگان ۴۵۳۴ نفر آزاد شده و ۴۳۸ نفر همچنان در بازداشت هستند. علاوه بر این تعداد ۵۵ نفر نیز در بازداشت وزارت اطلاعات هستند

رحیمی کل تعداد افرادی را که در تهران در زندان اوین یا در زندان وزارت اطلاعات به سر می‌برند ۶ نفر اعلام کرده است که شامل ۴ مرد و دو زن می‌شود. این زندانیان در انتظار تعیین تکلیف قضایی وضعیت خود هستند.

“صحبت شخصی با زندانی‌ها نشد”

در طول ناآرامی‌های دی‌ماه، ۴۷ نفر از مقامات قضایی و مسئولین سازمان زندان‌ها بصورت شبانه‌روزی در زندان حضور داشتند.

رحیمی سپس با اشاره به این که محل نگهداری زندانیان حوادث دی‌ماه و محل حادثه مرگ سینا قنبری و اندرزگاه شماره ۴ و نیز بند ویژه وزارت اطلاعات مورد بازدید هیات قرار گرفت، تصریح کرده است که “همه گفت‌وگوها با زندانیان در حضور مسئولان و همراهان انجام گرفت”. به عبارت دیگر زندانیان در شرایطی نبوده‌اند که به راحتی با نمایندگان مجلس صحبت کنند و از وضعیت واقعی که در جریان بازداشت‌ها و در زندان داشته‌اند به آنها گزارش دهند..

به نوشته عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قبل از بازدید از زندان “فیلم ضبط شده توسط دوربین‌های منصوبه در محوطه سرویس‌های بهداشتی مربوط به حادثه مرگ سینا قنبری ( که به اشتباه معروف به فیلم خودکشی شده) برای نمایندگان پخش شد و توضیحات مبسوطی نیز ارائه گردید”. رحیمی نوشته است که در باره این فیلم و توضیحات ارائه شده بعدا جداگانه خواهد نوشت.

به نقل از دویچه وله / ۱۳ بهمن / ۱۳۹۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی