امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

افسردگی؛ بهترین راه درمان چیست؟

«شما مبتلا به افسردگی هستید.» اگر چنین جمله‌ای را بشنوید چه می‌کنید؟ برخی از افراد با شنیدن این جمله به سرعت همه چیز را انکار می‌کنند. برخی مایوس می‌شوند دست از چاره‌جویی بر می‌دارند و برخی به فکر چاره و خلاصی می‌افتند. چاره و خلاصی هم از نظر مبتلایان به افسردگی یک روی سیاه و یک روی سپید دارد. روی سیاه می‌گوید…

همه چیز تمام شده و برای خلاصی از این ماجرا باید بمیرم. تبدیل می شوند به زنان و مردانی که از پل های عابر پیاده خود را به پایین پرت می کنند یا خودشان را دار می زنند و قرص برنج می خوردند. آمارها  و نظرات کارشناسان افسردگی در ایران را به طور میانگین مابین ۲۰ تا ۲۵ درصد تخمین زده و خودکشی بر اثر افسردگی را دومین عامل مرگ در میان افراد مابین  پانزده تا بیست و پنج سال می دانند.

«افسردگی» بیماری است که بسیار در زندگی افراد اثرگذار است. مشکلات روانی که به واسطه افسردگی برای مبتلایان ایجاد می شود گاه شرایط بسیار بغرنجی بوجود می آورد. برخی روانشناسان معتقدند افسردگی واکنش طبیعی افراد به مشکلات زندگی و از دست دادن شرایط مناسب زندگی یا افرادی است که نسبت به آنها علاقه وجود دارد.

بنا بر تحقیقات محققان در حوزه روان‌شناسی چیزی حدود نیمی از موارد افسردگی به علت مراجعه به پزشکان غیرمرتبط به روان پزشکی به موقع تشخیص داده نمی شوند. افراد مبتلا به افسردگی بعضا علائم فیزیکی دارند مثلا دستگاه گوارش آنها دچار اختلال می شود یا به سردردهای مزمن دچار می شوند. در چنین مواردی باید پزشکان رشته های مختلف به این مساله توجه داشته باشند که منشا بسیاری از بیماری ها می تواند اختلال افسردگی باشد و در معاینات بیماران آن را بررسی کنند.

علائم شایع برای تشخیص افسردگی

علائم متعددی برای تشخیص ابتلا به افسردگی وجود دارد. کارشناسان معتقدند تغییر الگوی خواب، تغییر علایق، احساس گناهکار بودن، خستگی، مختل شدن تمرکز، کاهش اشتها، کندی در انجام امور روزانه، ایجاد افکاری در مورد مرگ می تواند دلالت بر بروز افسردگی در یک فرد باشد.

یکی از کاربران بلاگ توصیه های روانشناسی در ارتباط با «بهترین شیوه درمان برای افسردگی » سوال پرسیده و از مشاور ما خواسته جدیدترین متد مبارزه و مقابله با این بیماری را تشریح کنند.

دکتر ناناز پیرنیا متخصص روان‌درمانی و مغزدرمانی ساکن آمریکا در پاسخ به این پرسش می گوید:

« علاوه بر روشهای مرسوم با بهره برداری از علم تازه مغزدرمانی در کنار روان درمانی و نقشه برداری از سلول های مغز و کنترل هورمون ها کشف دلیل افسردگی بسیار ساده تر شده است. همین باعث شده که در روش‌های نوین درمانی، به جای استفاده از دارو، از آمینو اسیدها و مواد غیر شیمیایی و همچنین از طریق نوردرمانی و بایوفیدبک در کنار روشهای پیشین همچون گفتار درمانی درمان این بیماری ساده تر و قطعی تر باشد.

به جز ژنتیک و دلایل موروثی، افسردگی ممکن است علل دیگری هم داشته باشد. فشارهای روحی، ضربه ها و ترس های وارد شده به فرد در دوران کودکی، و انباشته شدن اضطراب در طول زمان خودش را بصورت این بیماری در فرد نشان می دهد.

راه درمان کلینیکی این بیماری بررسی هورمون های بین سلول هاست که با یک تست ادرار و بزاق دهان انجام می شود. برای رفع کمبود مواد شیمیایی مورد نظر، لابراتورهای غیرشیمیایی با استفاده از املاح معدنی و محصولات آمینو اسید می توانند داروهای غیرشیمیایی تجویز کنند.

گفتار درمانی و شناخت علل روانی مشکلات، ترس ها، اضطراب ها و فشارهای زندگی بی نهایت به فرد مبتلا کمک می کند تا ریشه معضل را پیدا کند  و به جای ترس و فرار از مشکل تا آنجا که می تواند مسائل را تجزیه و تحلیل کند.»

مریم دهکردی

ایران وایر ـ ۲۴ بهمن ۱۳۹۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی