امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

بعد از ۱۱ سال: فراخوان برای تجمع هشت مارس در ایران

default جمعی از فعالان حقوق زنان در ایران فراخوانی برای تجمع مقابل وزارت کار در روز ۸ مارس، روز جهانی زن منتشر کرده‌اند. آخرین تجمع خیابانی در این روز در سال ۱۳۸۵ برگزار شده بود. کانالی در شبکه اجتماعی تلگرام، روز چهارشنبه ۹ اسفند (۲۸ فوریه) با نام «فراخوان تجمع ۸ مارس» آغاز به کار کرده است. در این کانال تلگرامی از زنان و مردان ایران خواسته شده تا «علیه نابرابری و برای دستیابی به شرایطی انسانی‌تر» در روز جهانی زن، پنج‌شنبه ۱۷ اسفند (۸ مارس)، مقابل وزارت کار در تهران تجمع کنند.

این فراخوان در برخی سایت‌های زنان داخل ایران از جمله بیدارزنی و دیده‌بان زنان نیز منتشر شده است. کانال‌تلگرامی کانون صنفی معلمان نیز این فراخوان را منتشر کرده است.

نویسندگان این فراخوان از “تمامی کارگران، معلمان، پرستاران، مربیان پیش‌دبستانی، بازنشستگان، دانشجویان، زنان خانه‌دار و از همه‌ی فعالان جنبش‌های اجتماعی” خواسته‌اند تا در این تجمع شرکت کنند.

در بخشی از این فراخوان آمده است: «زنان ایران سال‌هاست در چنبره‌ی انواع تبعیض‌ها و نابرابری‌ها گرفتار آمده‌اند، قوانین نابرابر در ازدواج، طلاق، ارث و … از زنان شهروندانی درجه دو ساخته‌است. در برابر خشونت خانوادگی و آزار خیابانی از هیچ حمایت قانونی‌ای برخوردار نیستند. هر بار به بهانه‌ای حق مالکیت بر بدن‌هایشان نادیده گرفته می‌شود؛ گاه با حجاب اجباری، گاه با ایجاد محدودیت و ممنوعیت در دسترسی رایگان به وسایل پیشگیری از بارداری و …»

در این فراخوان همچنین به شرایط نامناسب زنان کارگر اشاره شده و آمده است: «بیش از نیمی از زنان بدون قرارداد یا با قراردادهای موقت و دستمزدهای بسیار اندک مشغول به ‌کارند و از حداقل حقوق قانونی محروم‌اند. بخش زیادی از این کارگران غیررسمی را مهاجران تشکیل می‌دهند که در مقابل روابط بهره‌کشانه‌ی کار آسیب‌پذیرترند. زنان شاغل در بخش رسمی نیز با عدم امنیت شغلی، نظارت‌های نفس‌گیر بر پوشش و رفتار خود، محدود کردن خدمات عمومی -نظیر مهدکودک پس از بارداری-  و موانع سرسخت بر سر راه پیشرفت شغلی‌شان مواجهند.»

این بیانیه همچنین به نرخ بالای بیکاری در میان زنان اشاره کرده که دوبرابر نرخ بیکاری مردان است و زنان تحصیل‌کرده را نیز بیش از سایر زنان در بر می‌گیرد.

نویسندگان این فراخوان سپس گفته‌اند: «راه رهایی زنان از سلطه‌ی مردسالاری، سرمایه‌داری و انواع سلطه‌های دیگر بسیار طولانی است. از همین رو، ما جمعی از فعالان جنبش زنان در ایران بار دیگر با تأکید بر حق خود در خیابان‌های شهر گرد هم می‌آییم و اعتراض خود را به نابرابری، بی‌عدالتی و شرایط نامساعد زنان به‌ویژه در بازار کار ایران فریاد می‌زنیم.»

این تجمع قرار است ساعت ۱۱ تا ۱۲ روز پنج‌شنبه ۱۷ اسفند (۸ مارس) مقابل وزارت کار برگزار شود.

آخرین تجمع عمومی زنان در روز جهانی زن در سال ۱۳۸۵ برگزار شد. این تجمع مقابل مجلس شورای اسلامی در میدان بهارستان برگزار و به شدت از سوی نیروهای امنیتی سرکوب شد.

پس از سرکوب اعتراضات مردمی در سال ۱۳۸۸ و موج گسترده دستگیری‌های پس از آن، فعالان زنان نتوانستند تجمعی برای روز جهانی زن در فضای عمومی برگزار کنند. در صورت برگزاری این تجمع، این نخستین گردهمایی زنان در این روز از سال ۱۳۸۵ به این سو خواهد بود.

دویچه وله ـ ۹ اسفند ۱۳۹۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی