امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

فریده غیرت: خواست عمومی می‌تواند قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان را تغییر دهد

زنان ایران بر سکوهای انقلاب«دختران انقلاب»، «روسری سفیدها»، «مادران پارک لاله» و… . سال‌ها است زنان ایرانی برای رفع تبعیض تلاش می‌کنند و برای مبارزه با حجاب اجباری، گرفتن حق طلاق، رفتن به استادیوم ها و… کمپین‌های مختلف تشکیل می‌دهند. آنها «برابری» می‌خواهند. با این حال، بسیاری معتقدند زنان ایرانی در چند سال اخیر با شجاعت بیشتری به طرح خواسته‌های خود پرداخته‌اند؛ راهی ورزشگاه‌ها می‌شوند، روسری‌هایشان را به چوب می‌بندند و برای گرفتن حق طلاق و اجازه خروج از کشور به محضرخانه‌ها می‌روند تا حق‌ خود را در عقدنامه‌ها ثبت قانونی کنند.

«ایران وایر» به مناسبت روز جهانی زن از «فریده غیرت»، حقوق‌دان و فعال حوزه زنان درباره فعالیت‌های این قشر برای برابری پرسیده است:

زنان ایرانی در سال‌های اخیر بیش تر از گذشته برای برابری تلاش کرده‌اند. افزایش تلاش ها می تواند نشان دهنده یک جهت گیری تازه باشد یا این که فقط از نظر کمی شاهد تغییراتی هستیم؟

  • همین الان که دارم با شما صحبت می‌کنم، از دو جلسه می‌آیم؛ یکی در دانشکده روان‌پزشکی بود، یکی هم در حضور معاون یکی از وزارت‎خانه‌ها. در هر دو جلسه، بحث ما در مورد قوانین بود. دارند تلاش می‌کنند درخواست زنان ایرانی را یک مقدار زیادی به حقیقت نزدیک ‌کنند. قوانینی الان می‌توانند برای جامعه زنان تدوین شوند و حاکم باشند که با عرف و سنت و خصوصیات جامعه ما هم‌خوانی داشته باشند. چیزی که در تخصص و کار من است، قوانین است. الان ما، یعنی من و گروهی از دوستان علاقه‌مند داریم برای تغییر قوانین تبعیض‌آمیز تلاش می‌کنیم. ما بررسی کردیم و دیدیم خیلی از قوانین تبعیض‌آمیز اصلا نه ریشه فقهی دارند و نه ریشه حقوق بشری. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فراکسیون زنان هم در این راه تلاش می‌کنند و حرکت های جالبی در این زمینه انجام شده که باعث امیدواری است.

ممکن است به طور مصداقی بگویید چه تغییراتی به وجود آمده؟

  • در قانون مدنی ما قوانین زیاد تبعیض آمیزی در رابطه با زن و مرد وجود دارد. فراکسیون زنان مجلس و معاونان ریاست جمهوری روی این مساله تلاش می‌کنند. همین امروز خواندم مادرها می‌توانند برای فرزندان خردسال خود حساب پس‌انداز باز و حتی از آن برداشت کنند. این یک قدم بود. تا دیروز ما چنین چیزی نداشتیم و فقط ولی طفل می‌توانست حساب پس‌انداز برای او بازکند. این خیلی خوب است چون ما هیچ منعی برای این قانون نداشتیم؛ نه ریشه فقهی داشته و نه ریشه حقوق بشری. قانون بی‎خودی بوده.

اما به نظر می‌رسد زنان خواسته‌هایی بزرگ تر و بیش تر از این چیزهایی که به عنوان مثال ذکر کردید، دارند. سقف خواسته‌های شما به عنوان فعال حوزه زنان همین‌ها است؟

  • نه؛ این‌ها مثال‌های جزیی بودند اما بدانید که به دنبال این اقدامات کوچک، حرکات بزرگ تری برای اصلاح قانون طلاق، اصلاح قانون مدنی، سن ازدواج، اجازه خروج از کشور و… در حال شکل گیری است. برای تک‌ تک این‌ موارد اقدام خواهد شد. من امیدوارم. رییس جمهوری هم طبق قولی که داده بودند، واقعا به این موضوع توجه ‌می کنند؛ یعنی در حد امکان خود با معاونت زنان، معاونت حقوق بشر و معاونت‌های دیگری که گذاشته اند و با بهایی که دارند به زن‌ها می‌دهند، راه را باز می‌کنند. زن‌های مجلس واقعا دارند تلاش می‌کنند و این‌ها قدم‌هایی هستند که از همه جهت دارند برداشته می‌شوند.

شما می‌گویید توجه به مسایل زنان از سوی مسوولان و نمایندگان مجلس و … در این دوره بیش تر شده است؛ فکر می‌کنید دلیل آن چیست؟

  • نیرویی جز خواست ملت نیست. زن‌ها به جایی رسیده ‌اند که واقعا این تغییرات را می‌خواهند. دولت نیز هم‎خوانی دارد و در دولت و مجلس شاهد کمک هایی هستیم که این موانع برداشته شوند.

بر خلاف نظر شما، بسیاری معتقدند دولت حسن روحانی در این زمینه فقط شعار داده است. در ماه گذشته برخوردهای شدیدی با «دختران انقلاب» رخ داده است و همین هفته پیش هم دخترانی که برای تماشای مسابقات به استادیوم رفته بودند، بازداشت شدند.

  • این‌ها همه باید تک تک مورد بررسی قرار بگیرند. در مورد حجاب، من درباره خوب و بد و یا بود و نبودش بحث نمی‌کنم اما ما درباره حجاب الان قانون داریم در مملکت که زن ایرانی باید حجاب داشته باشد و اگر نداشته باشد، به فلان مجازات محکوم می‌شود. اگر این قانون برداشته شود یا این مجازات لغو شود، آن وقت زن‌ها می‌توانند بدون حجاب شوند. البته من تاکید می‌کنم که اصلا درباره خوب و بدی و باید و نباید حجاب صحبت نمی‌کنم، فقط می‌گویم قانون است. اما ورود استادیوم قانون نیست، فقط یک بخش‎نامه است. منتقدان آقای روحانی عقیده خود را می‌گویند. من هم بر اساس آن چه می‌بینم، واقعا شاهد حرکات مثبت هستم و نمی‌خواهم دفاع  کنم. سالیان سال است که در این حوزه کار می‌کنم اما الان دارد یک زمینه‌هایی فراهم می‌شود. مخالفت‌ها هم زیاد است و نمی‌توان انکار کرد اما با این حال، حمایت‌هایی صورت می‌گیرد.

شما می‌گویید حجاب قانون است؛ اگر عده زیادی با این قانون مخالف باشند، برای تغییر آن باید چه کنند؟

  • همین حرکاتی که خانم‌ها شروع کرده‌اند، اگر تبدیل شود به خواست عمومی، این خواست عمومی باید کشیده شود به مجلس و به صحن قانون گذاری و قانونی در این مورد تنظیم شود یا قانون قدیم نسخ شود. به هر حال، راه قانونی این گونه است.

شیما شهرابی

ایران وایر ـ ۱۷ اسفند ۱۳۹۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی