امروز:   فروردین ۹, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
مارس 2024
د س چ پ ج ش ی
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
آخرین نوشته ها

خبرهای حوزه زنان در هفته گذشته

macholandkhaberآزادی به دست نمی‌آید مگر آن که برای همه باشد…بحث حجاب به ولایت پذیری کشانده شده… دادستان ایران خواستار تعقیب قضایی مسوولان برگزاری روز زن در برج میلاد شد…زنان ۴۵ در صد از جویندگان کار…میزان حضور زنان ایران  در مجلس  رتبه ۱۳۴ در جهان…وضعیت نگران کننده دراویش زن…ایران در میان کشورهای جهان با کمترین فرصت شغلی برای زنان …روزهای سختی پیش روی زنان ایران است!

 

 

***

 

 

ما فمینیست کوییر هستیم
موارد زیادی هستند که عموم فمینیست‌ها، به درستی آنها باور دارند اما چیزهای منحصر به فرد زیاد دیگری هم وجود دارد که فمینیست‌های کوییر به آنها معتقدند؛ شاید حتی بیشتر از اکثریت و به خصوص وقتی که این‌ها درباره جنبش فمینیستی باشند.
در واقع مجموعه‌ای از نظریات – در قالب یک «زیر جنبش» یا شاخه‌ای از جنبش بزرگ‌تر- تحت عنوان “فمینیسم کوییر” یا “تقابل رادیکال با پدرسالاری” شناخته می‌شوند. به واقع اگر بخواهم بر اساس تجربیات خودم به عنوان یک فمینیست کوییر صحبت کنم، باور دارم که فمینیست‌های کوییر، اغلب، موضوعات درون جنبش را به روشی متفاوت با فمینیست‌های غیرکوییر مورد بررسی و بحث قرار می‌دهند.
مفهوم «دوگانگی» و عقیم ماندگی «فمینیسم ایرانی»
«زن=مرد»، «حقوق زنان»، «زن در اجتماع»، «من به عنوان یک زن…»، «چهره مردانه» و… اگر به موضوع برابری‌خواهی جنسیتی در فضای ایرانی یا فارسی‌زبان علاقه داشته باشید، این‌ واژگان را بارها و بارها می‌خوانید و می‌شنوید.
در اصل بیستم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آمده است:
«همه افراد ملت اعم از زن و مرد، یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند».

اخبار سیاسی

تکلیف لایحه «تامین امنیت زنان» به زودی مشخص می شود
ایران آنلاین- معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور لایحه تامین امنیت زنان را گامی موثر در مقابله با خشونت علیه زنان دانست و گفت: این لایحه با همکاری قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی به زودی نهایی خواهد شد. معصومه ابتکار در رویداد بین‌المللی زنان، صلح و امنیت پایدار ضمن تبریک روز جهانی زن و میلاد حضرت زهرا (س) بر نقش زنان در گسترش صلح تاکید کرد و اظهار کرد: بر اساس قطعنامه ۱۳۲۵ سازمان ملل، زنان باید در مذاکرات صلح چه در سطح دولت و چه در سطح پارلمان به کار گرفته شوند و نقش آنها در حفظ صلح و امنیت جدی گرفته شود.
جهان بدون خشونت؛زمینه همگرایی زنان برای مقابله با افراط
مهر- معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت:پیشنهاد رییس جمهور کشورمان تحت عنوان جهان فارغ از افراط می تواند پرچمدار حرکت فکری زنان برای مقابله با خشونت باشد.
معصومه ابتکار روز چهارشنبه در رویداد بین المللی زنان، صلح و امنیت پایدار که به مناسبت گرامیداشت هفته زن و روز جهانی زن برگزار شده بود، گفت: برگزاری این نشست در وضعیت حال حاضر منطقه ما که حضور گروهک هایی مثل داعش و نیروهای افراط گرای دیگر باعث ایجاد ناامنی ها و تجاوزات گسترده شده و مشکلات زیادی برای همه مردم و به ویژه زنان و کودکان ایجاد کرده است، اهمیت مضاعفی دارد و باعث توجه بیش از پیش به سهم زنان در برقراری صلح و امنیت دارد.
بانوان ۴۵ درصد از جویندگان کار
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: ۴۵ درصد از جوانان جویای کار در شرکت‌های دانش بنیان را بانوان تشکیل می‌دهند. معصومه ابتکار در حاشیه دیدار از آزمون استخدامی شرکت‌های دانش بنیان در جمع خبرنگاران افزود: این اقدامی ارزنده است که شرکت‌های دانش بنیان به عنوان بخش خصوصی از جوانان جویای کار برای استخدام دعوت می‌کند.
۳۰ درصد از ارزش تولید ناخالص ما مربوط به کار خانگی زنان است
ایلنا- ابتکار گفت: ما گزارش‌گیری‌های مستمری داریم که بر اساس آن تاکنون علاوه بر انتصاب‌هایی که تا الان بوده طی این شش ماه هفت معاون وزیر جدید و همچنین ۴۶ مدیرکل زن اضافه شده که روند قابل قبول است و باید تسریع شود.
معصومه ابتکار با اشاره به اولین جلسه ملی ستاد زن و خانواده با حضور رئیس جمهور، از آن به عنوان اتفاقی مهم یاد کرد و گفت: ستاد ملی زن و خانواده یک ستاد فرابخشی و فراقوه‌ای است و جلسه دیروز با حضور رئیس‌جمهور، وزرا، معاون قوه قضائیه و نمایندگان مجلس تشکیل شد. وی افزود: ما در آن جلسه شاخص‌های عدالت جنسیتی را بررسی و این شاخص‌ها را تایید کردیم که ملاک عمل و حرکت ما در طول برنامه برای بهبود وضعیت زنان و خانواده خواهد بود.
بررسی گزارش آخرین وضعیت آماری زنان در شاخص‌های مختلف
مهر- در جلسه هیئت دولت به ریاست روحانی، آخرین وضعیت آماری زنان در شاخص‌های مختلف و به تفکیک استان‌ها براساس آخرین سرشماری و آمار، بررسی شد. هیأت وزیران در جلسه روز چهارشنبه  خود به بررسی گزارش معاونت رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده از آخرین وضعیت آماری زنان در شاخص‌های مختلف و به تفکیک استان‌ها براساس آخرین سرشماری و آمار پرداخت. با توجه به برنامه‌ها و سیاست‌های دولت تدبیر و امید و توجه خاص به موضوع اشتغال زنان، آمار اخیر نشان‌دهنده رشد نرخ اشتغال زنان در سال‌های ۹۵ و ۹۶ می‌باشد. در همین راستا گزارشی از اقدامات صورت گرفته در سطح دولت برای تحقق عدالت جنسیتی و رفع کاستی‌ها در حوزه‌هایی مانند تحصیل و کودکان بازمانده از تحصیل، ورزش و تأمین اجتماعی ارایه شد.
شاخص‌های اصلی عدالت جنسیتی تصویب شد
ایسنا-  شاخص های اصلی عدالت جنسیتی در جلسه ستاد ملی زن و خانواده به ریاست حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری تصویب شد. این شاخص ها در جلسه ستاد ملی زن و خانواده بعنوان ملاکی برای سنجش اقدامات انجام شده در راستای بهبود وضعیت زنان و خانواده در نظر گرفته شد. در این جلسه همچنین موضوع تقسیم کار ملی دستگاه‌های ذیربط در زمینه انجام آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج در راستای ارتقاء سطح فرهنگ و آگاهی‌ها در حوزه های حقوقی و مهارت های ارتباطی و نقش آفرینی زنان و مردان در خانواده نیز در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین در جلسه ستاد ملی زن و خانواده، طرح برنامه ملی ارتقای نشاط و تندرستی زنان و دختران که مشتمل بر بخش های مختلف بوده و با هدف گسترش تندرستی و فعالیت های ورزشی نشاط آور در میان دختران و زنان اجرا خواهد شد، مورد بررسی قرار گرفت.
روز زن تشریفاتی نیست؛ روز پاسداشت مقام مادران و زنان است
رئیس جمهور گفت:هیچ کس نباید نگران سلاح ، موشک یا تقویت بنیه دفاعی ایران باشد، چون تاریخ این واقعیت را به ما می‌گوید ما در طول ۴۰ سال بعد از انقلاب به کسی تجاوز نکردیم. رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت ضمن تبریک ایام میلاد با برکت حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) و روز زن و گرامیداشت مقام مادر و میلاد حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی به همه مردم عزتمند ایران، تصریح کرد: فاطمه اطهر(س) الگویی برای زنان جامعه و جهان است؛ اما در واقع فاطمه زهرا(س) الگویی برای همه افراد جامعه و انسان‌هاست.
روحانی برای زنان وقت ندارد
شرق- محمدحسن نجمی- زنان مجلس از دولت گلایه دارند؛ به‌ویژه از رئیس‌جمهوری و مسئولان دفتر او. دو سال است که درخواست ملاقات داده‌اند، اما دفتر یا خود رئیس‌جمهوری خواسته یا ناخواسته پشت گوش می‌اندازند؛ آن‌هم دو سال پس از تشکیل فراکسیون زنان و درخواست‌های مکرر آنها برای ملاقات با رئیس‌جمهوری؛ انگار دفتر رئیس‌جمهوری یا خود رئیس‌جمهوری علاقه‌ای برای این ملاقات ندارند.«سیده‌فاطمه ذوالقدر»، نایب‌رئیس فراکسیون زنان، می‌گوید: «امروز و فردا می‌کنند»؛ «طیبه سیاوشی» نیز گفته: «می‌گویند وقت می‌دهیم، ولی وقت نمی‌دهند». سیاوشی و ذوالقدر تنها نمایندگان زنی نیستند که از این روند گلایه می‌کنند؛ پیش از آنها «پروانه سلحشوری»، رئیس فراکسیون زنان، نیز به گلایه از این مسئله پرداخت.درباره درخواست فراکسیون زنان برای ملاقات با روحانی، انگار فرقی بین واعظی و نهاوندیان در سمت رئیس‌دفتر روحانی نبوده و نیست؛ هر دو زمانی برای قرار ملاقات فراکسیون زنان مجلس با رئیس‌جمهوری تعیین نکرده‌اند.
طرح مسئله حجاب اجباری ادامه خط ناکام دشمن در داخل است/ آماده‌ایم متجاوز را سرجایش بنشانیم
آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه ما مفتخر به حجاب زنان ایرانی هستیم و زن ایرانی با حجاب اسلامی و چادر ایرانی توانسته در عین خانه‌داری و همسرداری به بالاترین رتبه‌های علمی و فرهنگی، و حضور مؤثر اجتماعی دست یابد، افزودند: این کار خطای بزرگی است که برخی افراد برای ایجاد میل غلط و انحرافی به فرهنگ غربی به دنبال دور زدن قوانین هستند.
تشکیل کارگروه بررسی حجاب اجباری در فراکسیون زنان / ارائه طرح افزایش حداقل سن ازدواج به مجلس
ایسنا – پروانه سلحشوری رئیس فراکسیون زنان مجلس در حاشیه نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی از ارائه طرح افزایش حداقل سن ازدواج به هیات رئیسه مجلس خبر داد. وی هم‌چنین اعلام کرد که نشست بررسی حجاب اجباری به عنوان مطالبه قشری از مردم پس از تعطیلات نوروز با حضور موافقان و مخالفان برگزار خواهد شد.
پروانه سلحشوری اعلام کرد: “طرح افزایش حداقل سن ازدواج با ۶۷ امضای نمایندگان تقدیم هیات رئیسه مجلس شد”. وی ادامه داد: “این طرح شامل یک ماده واحده است که بنابر جزئیات آن حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۶ سال و برای پسران ۱۸ سال در نظر گرفته شده است”.
نظارت بر اجرای قوانین مربوط به زنان ضروری است
اعتماد- لزوم حضور زنان در عرصه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی موضوع نشستی بود که روز گذشته در محل دفتر حزب اعتماد ملی برگزار شد. در این نشست که پروانه مافی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی و نجمه گودرزی از فعالین حزب اعتماد ملی حضور داشتند، به برخی اقدامات مجلس شورای اسلامی برای تبعیض مثبت و به نفع زنان در حیطه قانونگذاری اشاره شد. پروانه مافی لحاظ شدن عدالت جنسیتی در برنامه ششم توسعه را از اقدامات مجلس برشمرد و بر ضرورت ایفای نقش نظارتی مجلس در خصوص ایفای قوانین به نفع زنان تاکید کرد.
ظریف و حاشیه نشست بین المللی زنان ، صلح و امنیت پایدار
ایرنا – محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه امروز در حالی در نشست بین المللی زنان ، صلح و امنیت پایدار شرکت کرد که در ابتدای سخنرانی اش به نظر رسید که متن سخنرانی را همان پشت تریبون به او دادند. ظریف که تازه سخنرانی اش را شروع کرده بود ترجیح داد خودش حرف بزند تا اینکه به متن ارایه شده مراجعه کند.
این متن را در دقیقه دوم سخنرانی ظریف به او دادند اما آقای وزیر با لبخند در حالی که از گرفتن و در عین حال خواندن متن سرباز می زد خطاب به حضار این نشست اظهار کرد: «چیزی را که آدم نخوانده که نمی تواند الان درباره آن صحبت کند!» بعد هم خودش بدون هیچ متنی سخنرانی کرد.
از نظر میزان حضور زنان در مجلس٬ رتبه ۱۳۴ جهان را داریم
مهر- رئیس فراکسیون زنان مجلس گفت: از نطر میزان مشارکت زنان در مجالس قانونگذار در میان ۱۹۰ کشور در دنیا ما جایگاه ۱۳۴ را داریم. پروانه مافی در دومین کنگره ملی زنان موفق ایران در دانشگاه شهید بهشتی تهران افزود: در ایجاد و خلق ثروت زن شایسته برای معامله بین المللی و قرارداد خارجی به خارج کشور می رود اما اگر همسر این خانم یک آدم معمولی باشد یا اصلا معمولی نباشد و حسود باشد و ما نگوییم که دیوانه است و از روی حسادت برای اینکه همسرش توفیق پیدا کند و اجازه ندهد که از کشور خارج شود کارش ناقص می ماند و این امروز در عرصه اقتصادی جهانی لقمه دندانگیری برای مخالفان ما می شود.
فاطمه هاشمی:مردان دوست ندارند زنان جایگاه بالایی پیدا کنند
ایسنا : رئیس شورای سیاستگذاری کنگره ملی زنان موفق ایران گفت: بدون تعارف می گویم مردان دوست ندارند زنان جایگاه بالایی پیدا کنند چون ورود هر زن به مسئولیت مساوی با خروج یک مرد از آن مسئولیت می‌شود.
فاطمه هاشمی رفسنجانی روز پنجشنبه در دومین کنگره ملی زنان موفق ایران در دانشگاه شهید بهشتی تهران افزود: کنگره ملی زنان موفق ایران یکی از محدود همایش هایی است که فعالیت های خودش را ادامه می دهد و به واسطه برگزاری این کنگره و تلاش های صورت گرفته در کشور، اکنون توانستند مصوبه ای را از دولت  بگیرند که ۳۰ درصد از بانوان در دستگاههای اجرایی مشغول به کار شوند.
شهربانو امانی: اعتماد کردیم و خانه‌نشین شدیم
رادیو زمانه- شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران، پنجشنبه ۱۷ اسفند در دومین کنگره ملی زنان موفق ایران در دانشگاه شهید بهشتی تهران، درباره تجربه زیستی با محوریت موانع قانونی سخنرانی کرده و گفته امروز ایران از نظر قوانین مربوط به زنان به عقب بازگشته است و اینکه گفته می‌شود ما از نظر اقتصادی با دنیا برابری می‌کنیم، درست نیست چون یک درصد اقتصاد جهان در اختیار زنان است. امانی گفته: «ما اعتماد کردیم و نتیجه اعتمادمان این شد که خانه‌نشین شدیم. اگرچه باید بدانند که نیمی از سرمایه‌های انسانی کشور، زنان به ویژه دختران دانش آموختگان هستند.»
مقام‌های جمهوری اسلامی و همسرانشان؛ مردان نام‌دار و زنان ‘بی‌نام’
بی‌بی‌سی- احسان مهرابی روزنامه‌نگار- نام و زندگی همسران مقام‌های مرد در جمهوری اسلامی گاه مانند اسراری است که کمتر درباره آن سخن می‌گویند. برنامه “دست خط” در شبکه پنج تلویزیون ایران در مصاحبه با مقامات و سیاستمداران فعلی و قبلی روش متفاوتی را درپیش گرفته و در بعضی از برنامه‌ها با زنان و فرزندان آنان هم مصاحبه کرده است.
قریب به اتفاق زنانی که در مصاحبه‌ها حضور دارند، نامشان ذکر نمی‌شود و مجری برنامه آنان را “حاج خانم” خطاب می‌کند. خود مقامات هم اکثرا از همین عبارت یا “خانواده” برای نامیدن همسرانشان استفاده می‌کنند.
دراین مصاحبه‌ها معمولا زنان از شوهرانشان تمجید می‌کنند اما همسران برخی از آنان کنایه‌هایی هم نثار شوهرانشان می‌کنند.
توسعه حضور زنان درعرصه های مدیریتی مسکوت مانده است
ایرنا – دبیرکل حزب همدلی مردم تهران تاکید کرد: با وجود تاکید مقام عظمای ولایت بر توسعه حضور زنان در عرصه های مدیریتی، این امر همچنان مسکوت مانده و از زنان تحصیلکرده و خوش فکر و توانمند بدرستی استفاده نشده است.
احمد نبوی روز چهارشنبه در بخشی از بیانیه ای بمناسبت روز زن افزود: این حزب با تاکید بر تلاش در انتخاب و بکارگیری زنان در سطوح مختلف مدیریتی و تکریم ارزشمندی های این عنصر بی بدیل خلقت، در موضوع مشاغل خانگی بانوان خانه دار و در راستای اجرای طرح اقتصاد مقاومتی، برنامه ای دارد که در آینده ای نزدیک تقدیم دولت خواهد کرد.
ابطحی: جامعه ایرانی در حال جابجایی از مردسالاری به سمت قدرت گرفتن زنان است
عصر ایران- محمد علی ابطحی معاون پارلمانی دولت اصلاحات درباره روند جنبش زنان در ایران گفت: در حال حاضر مدیران حاکمیتی که در حوزه زنان فعالیت می کنند را، دنباله رو جنبش زنان می دانم و نه طراح و مبتکر برای این جنبش ها. این مدیران اساسا فهم اینکه جامعه چه چیزی از آنها مطالبه می کند، را ندارند.
عضو مجمع روحانیون مبارز در گفتگو با عصر ایران ادامه داد: پیش بینی من این است موضوعی که می تواند  آینده انقلاب اسلامی و آینده ایران را ترسیم کند، موضوع زنان است. این موضوع چند دلیل بنیادی دارد. اولین دلیل سطح سواد زنان ماست.
رایزنی های زنان مجلس برای انتصاب بانوان در پست‌های مدیرکل و معاون وزیر
خانه ملت- عضو فراکسیون زنان مجلس با اشاره به اینکه زنان مجلس برای به کار گیری زنان در پست‌های مدیرکلی و معاون وزیری رایزنی زیادی انجام دادند، تصریح کرد: سهم اشتغال زنان در اجتماع تنها ۱۶ درصد است.
طیبه شاه‌عنایتی سیاوشی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به لزوم به کارگیری زنان در مَناصب‌ اجرایی، گفت: نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی تمایل بسیاری دارند تا زنان در پست‌های مدیرکلی و معاون وزیر به کار گرفته شوند به همین دلیل رایزنی و تلاش‌های زیادی در این زمینه انجام داده‌اند.
جریانی به دنبال ترویج نگاه غربی به زن در کشور است
کیهان- رئیس‌ قوه قضائیه گفت: عده‌ای با پشتوانه سلطه رسانه‌ای غرب در جهان تلاش می‌کنند که فرهنگ منحط غربی به ویژه در مورد زنان را به جوامع اسلامی از جمله کشور ما تزریق کنند. صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی، با تبریک میلاد باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) یکی از افتخارات مسلمانان را نوع نگاه قرآنی به زن دانست.
آملی لاریجانی افزود: امروز جهان اسلام و خصوصاً جمهوری اسلامی متهم به نقض حقوق زنان است. این اتهامات نیز از سوی فرهنگ منحط غربی و کسانی که در این فرهنگ رشد کرده‌اند متوجه جهان اسلام می‌شود که بر مبنای ارزش‌های ابداعی خود به وزن کشی حقوقی رفتارها می‌پردازد.
۶۷ درصد مشاغل ایجاد شده در سال گذشته به زنان اختصاص یافت
مهر-  رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس با اشاره به برگزاری دومین کنگره ملی زنان موفق ایران گفت: ۶۷ درصد مشاغل ایجاد شده در سال گذشته به زنان اختصاص یافت. پروانه مافی افزود: دومین کنگره ملی زنان موفق ایران به لطف خداوند متعال ،اسفند ماه امسال نیز برای دومین سال متوالی در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می شود.
حضور زنان در نهادهای قدرت متناسب با شأن آنها نیست
شرق-  رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: حضور زنان نسبت به مردان در نهادهای قدرت متناسب با شأن و شایستگی زنان اندیشمند، متعهد، کاردان و سازگار با آرمان‌های والای انقلاب نیست. محمدرضا عارف با انتشار یادداشتی در صفحه اینستاگرامش نوشت: اگر نگاهی به تاریخ داشته باشیم، می‌بینیم که زنان در اکثر تحولات در ایران پیشتاز بودند؛ از نهضت مشروطیت گرفته تا انقلاب اسلامی ایران. حضور مؤثر و معنادار زنان در دفاع مقدس به عنوان مدیریت خانواده در نبود همسرانشان و پشتیبانی در پشت جبهه نقش ماندگاری از زنان ایران را به یادگار گذاشته است.
افزایش حدود ٣٠٠ درصدی مدیران زن در وزارت کشور
قانون– سخنگوی وزارت کشور از حضور ۳۶۰۵ نفر از بانوان در پست‌های مدیریتی وزارت کشور خبر داد و گفت: حضور مدیران زن در وزارت کشور ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.  سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشوراظهار کرد: وزارت کشور در دولت تدبیر و امید سعی و تلاش کرده است به منظور حضور بیشتر بانوان و جوانان در عرصه های مدیریتی کادرسازی و نیروسازی را در دستور کار خود قرار دهد.
راضی‌کننده نیست اما همینقدر توانستیم جلو برویم
خانه ملت-  رئیس فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز زن از دستاوردهای تقنینی و نظارتی در حوزه زنان در مجلس دهم و تلاش‌های بسیار برای تعیین تکلیف قوانین نانوشته در این زمینه گفت.
مولاوردی: یک هیات ترک از بدحجابی در ایران تعجب کرده بودند
انتخاب-  شهیندخت مولاوردی، دستیار رییس‌جمهور در حقوق شهروندی می‌گوید: با توجه به خودکشی‌های اخیر، درخواست بازدید از زندان‌ها را داده‌ایم اما هنوز که هنوز است پاسخی نگرفته‌ایم.  با این که مدت زیادی است در سمت جدید یعنی به عنوان دستیار وی‍ژه رییس‌جمهور در حقوق شهروندی فعالیت می‌کند، هنوز خیلی‌ها او را در سمت قبلی به عنوان معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده می‌شناسند و بسیاری از مراجعات یا سوال‌هایی که از او می‌شود، درباره زنان است. موضوعی که بی‌ربط به فعالیت‌های پیشین او در قامت فعال حقوق زنان نیست و همانطور که خودش می‌گوید، اگرچه کارها را در معاونت امور زنان به معصومه ابتکار سپرده، اما در سمت جدید هم، حواسش به حقوق شهروندی زنان هست.

وضعیت نگران کننده دراویش زن زندانی
خبرگزاری هرانا – در درگیری‌های اخیر دراویش با نیروهای امنیتی بیش از ۷۰ درویش زن بازداشت و از این بین ۱۱ تن از آن‌ها به زندان قرچک منتقل شدند و از یکم اسفند ماه در قرنطینه نگهداری می‌شوند. نگهداری از این افراد در وضعیتی بسیار بحرانی و اسفناک گزارش شده تا حدی که یکی از این زندانی‌ها به نام شیما انتصاری که از بیماری آسم رنج می‌برد به بهداری زندان منتقل شده است و برای سایر زندانیان که دچار جراحات وارده قبل و بعد از بازداشت هستند، تا کنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
نگرانی عفو بین‌الملل از «آزار و ارعاب»‌ گلرخ ایرایی و آتنا دائمی در زندان
سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای نسبت به «برخورد هولناک» با گلرخ ابراهیمی ایرایی و آتنا دائمی، دو فعال حقوق بشر و زنان در زندان شهر ری ابراز نگرانی کرد. از اعتصاب غذای گلرخ ایرایی ۳۶ روز می‌گذرد. عفو بین‌الملل در این بیانیه با اشاره به گزارش‌های جدیدی که از شیوه برخورد با این دو فعال حقوق بشر،‌ حقوق زنان و مخالف مجازات اعدام دریافت کرده است،‌ خواهان آزادی فوری و بی‌قیدوشرط آنها شد.
وجود ۱۵ هزار بیوه زیر ۱۵ سال در کشور
ایسنا- شهربانو امانی روز پنجشنبه در دومین کنگره ملی زنان موفق ایران تصریح کرد: در گذشته به زنان ما را ضعیفه می گفتند و اکنون هم در خفا همین است. امانی ادامه داد: امروز از نظر قوانینی که داشتیم به عقب برگشتیم، اما قوانینی از جمله خروج زنان با اذن همسر، صدور گذرنامه، دغدغه حضانت فرزند برای بانوان، ازدواج پدرخوانده با فرزنده خوانده در مجلس نهم داریم لذا درخواست دارم راهی که داریم را به خوبی پیش ببریم.
منع ازدواج زیر ۲۰ سال، مطالبه زنان قاجاری
ایسنا- یک پژوهشگر تاریخ گفت: نهادهای سیاسی و حکومتی در دوره قاجار مداخله‌ای در منع مطالبات اجتماعی زنان نداشتند.
علی باغدار دلگشا در گفت‌و گو با ایسنا پیرامون موضوع “سیر مطالبات اجتماعی زنان از قاجار تا دوران معاصر”، اظهار کرد: در ابتدا باید برای درک و فهم مطالبات اجتماعی، به تعریف اصطلاح مطالبات اجتماعی پرداخت؛ مطالبات یعنی طلب کردن چیزی. چیزی که افراد مطالبه‌گر آن را حق خود  می‌دانند و باید به آن دست یابند. منظور از اجتماعی در این تعریف نیز کل جامعه نیست، بلکه یعنی بخشی از جامعه که اسناد مطالبه‌گرایانه آن‌ها در طول تاریخ به دست ما رسیده است.
مجلس خبرگان رهبری: بین حقوق زن و مرد هیچ تفاوتی نیست
مهر- عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اصل اولیه در حقوق زن و مرد مساوات است و هر حقی مرد دارد زن هم دارد و مساوات یعنی حقوق مساوی میان زن و مرد که باید همه این را بدانند. هاشم هاشم زاده در دومین کنگره ملی زنان موفق ایران در دانشگاه شهید بهشتی تهران افزود: چرا در باره حقوق کرامت و حرمت زنان مسایلی است که ما نمی گوییم شاید برخی ایراد به آن داشته باشند که زنان و مردان انسان هستند باید یک رمزگشایی از این مساله شود و باید درها برای تامین حقوق زنان گشوده شود.
اگر در خیابان به یک دختر متلک بگویید چه مجازاتی در انتظارتان است؟
زنان کمی را می‌شناسید که در مواجهه با مزاحمت خیابانی با متعرضان درگیر شوند یا توانی در خودشان جمع کنند و صدای اعتراضشان را بلند کنند. شاید اگر همه زنان و مردانی که اطرافمان زندگی می‌کنند بدانند که «مزاحمت خیابانی، جرم است»، اوضاع کمی تغییر کند و اقلا برخی از قربانیان به خودشان جرات بدهند و در مواجهه با این مزاحمت‌ها به پلیس شکایت کنند.
قانون‌گذاری در مورد مزاحمت خیابانی در ایران کم‌سابقه نیست. حمایت قانونی و فرق‌نگذاشتن بین زن و مرد در زمینه مزاحمت، برای نخستین بار در قوانین ایران، در بند ۱۷ ماده ۳ آیین‌نامه امـور خلافـی مصـوب ۱۳۲۴ صـورت گرفتـه اسـت کـه تصریح می‌کرد: «کسـانی کـه دخترها و زن‌ها یا پسرها را به اصرار تعقیـب نماینـد بـه حبـس تعزیـری از ۴ روز تـا ۷ روز و از ۵۰ تـا ۱۰۰ ریال غرامت محکوم می‌شـوند.»
آیت‌الله سبحانی می‌گوید کسی جز مراجع درباره حجاب نظر ندهد
رادیوزمانه- درس‌های خارج اصول آیات عظام در حوزه علمیه تحت تأثیر اعتراضات زنان ایرانی به حجاب اجباری قرار گرفته است. جعفر سبحانی، یکی از مراجع تقلید شیعه هم وارد این بحث شد. سبحانی می‌گوید نظر درباره حجاب اسلامی صرفاً در انحصار مجتهدان است. دو روز قبل محمد تقی مصباح یزدی در دیدار با دانشجویان بسیجی گفته بود آزادی در مفهوم غربی و سکولار آن با عقب رفتن روسری زنان آغاز می‌شود و سرانجام با تحقق آزادی کامل دیگر جایی برای شارحان اسلام باقی نمی‌ماند.
خشونت علیه زنان رو به کاهش است
ایران-مهدی نوروزی- طبق تعریف سازمان ملل متحد، خشونت علیه زنان عبارت است از: هرگونه عمل خشونت‌آمیز بر پایه جنسیت که بتواند منجر به آسیب فیزیکی (بدنی)، جنسی یا روانی زنان بشود. بیش از ۲۵ سال است که سازمان ملل متحد، اعلامیه مبارزه با خشونت علیه زنان را منتشر کرده است؛ اما آیا واقعاً خشونت علیه زنان در ایران از بین رفته است؟
جنایت خشن و تأسف بار اسیدپاشی‌های زنجیره‌ای اصفهان که در سال ۹۳ رخ داد، گواه از این دارد که هنوز خشونت علیه زنان در ایران نه تنها از بین نرفته است بلکه در برخی موارد سخت‌تر از گذشته است. در ادامه مصاحبه با سهیلا جلودارزاده عضو کمیسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی را می‌خوانید.
زن ۲۱ ساله در شاهرود به دلایل “ناموسی” به قتل رسید
خبرگزاری هرانا – فرمانده نیروی انتظامی شهرستان شاهرود از قتل زن ۲۱ ساله به دست همسرش به “دلایل ناموسی” خبر داد و گفت که این زن جوان که فرزندی خردسال نیز داشت با دوضربه کارد آشپزخانه توسط شوهرش کشته شد. در قوانین ایران مواردی در نظر گرفته شده که افرادی که مرتکب قتل های ناموسی می شوند از مجازات های سنگین معاف می کند.
اسیدپاشی بر روی یک راننده زن در آزادشهر
استان‌وایر- معاون فرماندار شهرستان آزادشهر از مصدومیت یک زن جوان بر اثر اسیدپاشی از سوی افراد ناشناس خبر داد.
غلامرضا قاضوی گفته این زن که در حال رانندگی در محور «خوش ییلاق» بین دو شهر آزادشهر – شاهرود بوده از سوی این افراد با اسید مورد حمله قرار گرفته است. مهاجمان ناشناس سرنشینان یک خودروی سواری پژو بوده‌اند که با تعقیب این خانم جوان و ایجاد یک تصادف ساختگی٬ اقدام به اسید‌پاشی کرده‌اند. مهاجمان پس از اسید‌پاشی متواری شده‌اند و این زن جوان نیز با ۴۰ درصد سوختگی در ناحیه گردن به بیمارستان «شهید مطهری» گنبدکاووس منتقل شده است.
اخبار اجتماعی
حمایت دبیرکل سازمان ملل از نقش زنان
ایران آنلاین- دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی زن گفت توجه به برابری جنسیتی به نفع همه مردم جهان خواهد بود. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، در پیامی به مناسبت روز جهانی زن گفت: «نابرابری و تبعیض علیه زنان» برای همه در سراسر جهان زیان‌بار خواهد بود.وی در پیام خود که شب چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد برابری جنسیتی مسئله مربوط به حقوق بشر است و در عین حال، به نفع مردان و پسران، دختران و زنان است.
شهبانو فرح پهلوی به مناسبت روز جهانی زن: زنان ایران موجب افتخار همه زنان جهانند
شهبانو فرح پهلوی با انتشار پیامی به مناسبت روز جهانی زن این روز را به زنان آزادیخواه ایران تبریک گفت. وی در پیام خود با اشاره به لغو حجاب اجباری زنان در دوره رضا شاه می‌نویسد: «در حدود ۸۰ سال پیش رضاشاه بزرگ حجاب اجباری را از سر زنان برداشت و برایشان امکانات آموزش در دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و موسسات آموزش عالی را فراهم آورد.»
روز زن فرصتی برای تأمل بر مطالبات زنان
ایرنا-  فاطمه ذوالقدر-.زن موجودی ظریف، با احساس و عاطفه قوی است که مظهر آرامش و سکون نام گرفته و یکی از اهداف آفرینش این اشرف مخلوقات، تقبل بار رسالت تعلیم و تربیت جامعه برای رسیدن به قرب الهی و تکامل نسل بشر در سایه رحمت و مودت الهی است.
برای زنان هموطنم- علی ربیعی*
ایرنا- ما به سیاست های مربوط به جنسیت نیاز داریم و همه تلاش خود را به کار بردم در سیاستگذاری های معطوف به حوزه کاری خودم، این مطلب را لحاظ کنم اما همچنان ساختارهای حقوقی، اقتصادی و اجتماعی به تغییراتی با در نظر گرفتن سیاست های جنسیتی نیازمند است.
همزمان با روز جهانی زن، نیروی انتظامی مانع از تجمع شماری از زنان در تهران شد
رادیوفردا- بنابر گزارش‌ها از تهران، نیروی انتظامی روز پنج‌شنبه ۱۷ اسفند مانع از برگزاری تجمع شماری از زنان در برابر ساختمان وزارت کار شده است. گزارش‌هایی نیز در شبکه‌های اجتماعی درباره خشونت مأموران علیه تجمع‌کنندگان و همچنین توقیف شماری از زنان منتشرشده است. از چند روز پیش فراخوانی در شبکه‌های اجتماعی برای تجمع در برابر ساختمان وزارت کار در تهران همزمان با هشتم مارس، روز جهانی زنان، منتشر شده بود. از صبح پنج‌شنبه شماری از کاربران شبکه توییتر از «فضای امنیتی» در اطراف وزارت کار خبر داده بودند.
آخرین وضعیت از بازداشت شدگان تجمع اعتراضی زنان در مقابل وزارت کار
کلمه- بر اساس فراخوانی که در شبکه های اجتماعی منتشر شد قرار بود تا در ۱۷ اسفند به مناسبت روز هشت مارس (روز جهانی زنان)  تجمعی مقابل ساختمان وزارت کار برگزار شود که این تجمع با دخالت نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد. بر اساس گزارش های منتشر شده ۸۴ نفر (۵٩ زن و ٢۵ مرد) در این تجمع بازداشت شده‌اند.
کانال تلگرامی فراخوان تجمع ۸ مارس که در رابطه با بازداشت شدگان روز گذشته اطلاع رسانی می کند نوشته: “بر اساس آخرین اطلاعات، ۱۸ زن و ۸ مرد از تجمع کنندگان «روز جهانی زن» همچنان در بازداشت به سر می‌برند و علیرغم پیگیری خانواده‌ها و مراجعه به دادسرای ۲۱ ارشاد تهران واقع در خیابان بخارست، وضعیت بازداشت‌شدگان کماکان نامعلوم است.”
اعتراض دختران در واگن‌های مترو تهران
یورونیوز- یکی از ویدئوهایی که با استقبال زیاد کاربران شبکه‌های اجتماعی روبرو شد، سه دختر را در یکی از واگن‌های مخصوص خانم‌ها در مترو حقانی نشان می‌دهد که روسری خود را برداشته‌اند، «سرود برابری» می‌خوانند و سپس درباره روز زن با مسافران مترو صحبت می‌کنند.تعدادی از دختران و فعالان اجتماعی حوزه حقوق زنان روز روز پنج شنبه هشتم مارس، به مناسبت روز جهانی زنان به پخش بروشور‌های اطلاع رسانی، خواندن بیانیه و سرود در واگن‌های «مخصوص بانوان» مترو تهران پرداختند.در این بروشور‌ها، درباره خشنونت علیه زنان، آزار خیابانی و «ابژه انگاری زنان» و اختیار در انتخاب نوع پوشش اطلاع رسانی شده بود.
صدای زنان را بشنوید
قانون– هشتم مارس مصادف با روز زن در تمام دنیاست. در این روز تمام زنان مطالبات خود را در قالب راهپیمایی‌ها و تظاهرات های مسالمت آمیز اعلام می‌کنند تا به گوش همگان برسد. روز هشتم مارس امسال مصادف با ۱۷ اسفند در ایران نیز تعدادی از زنان با پلاکاردهایی که بخشی از مطالبات‌شان را روی آن نوشته بودند در مقابل ساختمان وزارت کار و رفاه اجتماعی جمع شدند تا پیام های خود را به صورت مسالمت‌آمیز به گوش شهروندان و مسئولان برسانند. اما تعدادی از آن‌ها که چند نفر خبرنگار نیز همراه‌شان بودند دستگیر و بازداشت شدند. در همان روز پنج شنبه ناهید خداکرمی؛ یکی از اعضای شورای شهر تهران تهران در حساب توییتری خود نوشت:« تلاش براى حقوق قانونى عامل حیات جامعه است. بازداشت خبرنگار یعنى نفى آزادگى، بستن زبان نقد و پنهان ماندن فساد». او در ادامه توییتش خواستار آزادی خبرنگاران و فعالان حقوق زنان شد. ه
تشکل‌یابی زنان؛ تاریخچه و چشم‌اندازها
بیدارزنی- با نزدیک شدن به ۸ مارس، مراسم گرامی داشتی در رشت به این مناسبت برگزار شد. در دعوت‌نامه این مراسم که با محوریت تشکل یابی زنان: تاریخچه و چشم‌اندازها» برگزار شد، آمده است: «به یاد می‌آوریم ۹۵ سال پیش مادرانمان در جمعیت پیک سعادت نسوان برای اولین بار در رشت، روز جهانی زن را گرامی داشتند و سنت گرامیداشت این روز، با تمام اوج و فرودهایش همواره در این سال‌ها حفظ شد.» زهره اسدپور، اولین سخنران این مراسم، مقاله خود با عنوان «نگاهی به تجربه‌ی جهانی تشکل یابی زنان کارگر» ارائه کرده و با اشاره‌ای مختصر به موانع حضور زنان در اتحادیه‌های سنتی کارگری، موانع پیش روی کارگران زن را به دو دسته خارجی و داخلی تقسیم کرد و گفت:‌موانع داخلی به عدم تجربه‌ی زنان در تشکل یابی و بیم از دست رفتن امنیت شغلی یا تحت‌الشعاع قرار گرفتن فردیت آنان مربوط می‌شود و موانع خارجی عبارت‌اند از ساختار مردانه‌ی اتحادیه‌ها و در نظر نگرفتن شرایط زنان در اولویت‌بندی اتحادیه‌ها.
#برابر با من؛ هشتگی در اعتراض به نابرابری جنسیتی در آستانه ۸ مارس
رادیو فردا- کاربران فارسی‌زبان در آستانه هشتم مارس (روز جهانی زن) از عصر سه‌شنبه، ۱۵ اسفند، با هشتگ «برابر با من» در شبکه توئیتر به شرح موقعیت‌هایی پرداخته‌اند که بیانگر تفاوت‌هایی عمده بین زن و مرد در جامعه ایران است.
پیام‌هایی که با استفاده از این هشتگ در توئیتر منتشر شده، با اشاره به موقعیت‌های نابرابر بین زن و مرد، به آزارهای جنسی، تبعیض‌های جنسیتی و ابعاد نظام مردسالار در جامعه امروز ایران پرداخته‌اند.
فعالان سیاسی زن از تبعیض جنسیتی انتقاد کردند: هدایت به آشپزخانه، وقت توزیع قدرت
فرارو- روز گذشته در دانشگاه تربیت‌مدرس به مناسبت روز جهانی زن نشست «جمهوری اسلامی و مسئله زنان؛ عرصه عمومی یا عرصه خصوصی» با حضور ناهید خداکرمی، پروانه سلحشوری و الهه کولایی برگزار شد.
در این مراسم سخنرانان به حضور زنان در عرصه اجتماعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی پرداختند. در ابتدای نشست الهه کولایی، نماینده پیشین مجلس و استاد علوم سیاسی، با اشاره به حضور زنان در عرصه‌های مختلف تاریخی گفت: زنان هستند که حیات و ممات جامعه چه به شکل فیزیولوژیک و چه وجه سعادت انسانی به این قشر ارتباط پیدا می‌کند. با پیروزی انقلاب اسلامی، رهبر انقلاب روز زن را برگزیدند و این خود به‌تنهایی برای اهمیت زنان در انقلاب کفایت می‌کند. اشغال ساختمان سفارت سابق ایران در بن در همبستگی با زنان ایرانی
رادیو زمانه- گروهی از فعالان آنارشیست ساختمان سابق سفارت جمهوری اسلامی در شهر بن را هشتم مارس و به مناسبت روز جهانی زن اشغال کردند. اشغال سفارت سابق به سومین روز خود وارد شده است. «انستیتو پژوهش‌های آنارشیستی»،‌ گروهی که مسئولیت اشغال ساختمان سفارت سابق ایران در آلمان را برعهده گرفته است، با انتشار بیانیه‌ای هدف خود را همراهی با اعتراضات مردم ایران اعلام کرد.
سکوی آزادی؛ وقتی خیابان دیگر کفاف نداد
بی‌بی‌سی- غزل صدرعکاس- عکس ویدا موحد، اندک زمانی پس از اعتراض خلاقانه‌اش به حجاب اجباری، ششم دی ماه در سطحی وسیع منتشر شد. چیزی در این عکس، «دگرگون شده» بود: چشم به دیدن زنی آن‌قدر ساده بر ارتفاعی ناعادت، عادت نداشت. اعتراضات تا کنون در «سطح» خیابان رخ داده بودند. این زن، یکی از ما زنان بود و در عین حال، نبود. سطح خیابان برای انتخاب معترضانه‌ او دیگر کفاف نمی‌داد.
فریده غیرت: خواست عمومی می‌تواند قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان را تغییر دهد
ایران وایر- شیما شهرابی- دختران انقلاب، روسری سفیدها، مادران پارک لاله و … سال‌هاست زنان ایرانی برای رفع تبعیض تلاش می‌کنند، برای مبارزه با حجاب اجباری، گرفتن حق طلاق، رفتن به استادیوم و … کمپین‌های مختلف تشکیل می‌دهند و برای برابری مبارزه می‌کنند. با این حال بسیاری معتقدند آن‌ها در چند سال اخیر، با شجاعت بیشتری خواسته‌های خودشان را عنوان کرده‌اند. راهی ورزشگاه شدند، روسری‌هایشان را به چوب بستند و برای گرفتن حق طلاق و اجازه خروج و…از کشور راهی محضر خانه‌ها شدند تا حق‌شان را ثبت قانونی کنند. به مناسبت روز جهانی زن، با فریده غیرت حقوق‌دان و فعال حوزه زنان درباره فعالیت‌های زنان برای برابری گفت وگو کرده‌ایم.
مبارزه برای نان و گل سرخ
اخبار روز- گودرز اقتداری-  در مارس ۱۹۱۲ اعتصاب بزرگ زنان کارگر در کارخانه نساجی لارنس ماساچوست که با سرکوب گارد ملی در هم شکست به اعتصاب “نان و گل سرخ” معروف شد، چرا که علاوه بر تلاش برای دستمزد مناسب (نان) خواستار احترام و ارزش برابر (گل سرخ) هم بود. به دنبال پیوستن زنان روسیه به جنبش جهانی در ۱۹۱۲، سرانجام مذاکره بین المللی زنان به انتخاب ۸ مارس برای برگزاری جهانی روز زنان انجامید که هنوز هم در اکثر کشورهای جهان بجز آمریکا برای ارزشگذاری مشارکت و پیروزی های زنان جشن گرفته می شود.
تساوی در گفتار، نابرابری در کردار
روزنامه شرق درسرمقاله ای به قلم صالح نیکبخت حقوق‌دان، نوشته است: مبارزات زنان اروپا از این تاریخ، یکی از پایه‌های انقلاب‌های دموکراتیک علیه فئودالیسم و ارتجاع بود. با این همه سرمایه‌داران در هر کشوری که به قدرت رسیدند، کارگران زن را بیشتر از مردان استثمار کردند و کمترین مزد را به آنان دادند. قیام سراسری کارگران زن صنایع نساجی نیویورک در اعتراض به ساعات طولانی کار، شرایط نامساعد کار و کار کودکان، در هشتم مارس سال ١٩٠٨ میلادی و ۵١ سال بعد از آغاز نخستین اعتصابات کارگری در آمریکا موجب شد که به درخواست زنان سوسیالیست آمریکا، آخرین یکشنبه ماه فوریه به‌عنوان روز ملی زن نام‌گذاری شود.
راهکارهای جدید جنبش زنان در ایران
مریم حسین‌خواه- آخرین باری که زنان ایران در روز «هشت مارس» به خیابان‌ها آمدند ۱۷ اسفند ۱۳۸۵ بود: خیابان بهارستان، مقابل ساختمان مجلس؛ تجمعی که در نهایت با ضرب و شتم و بازداشت شرکت‌کنندگان آن تمام شد. پس از آن، با تشدید فضای امنیتی، تا ۱۱ سال امکان فراخوان دادن برای تجمع «روز جهانی زن» وجود نداشت.
در تمام این سال‌ها، افزون بر ممنوعیتِ تجمع و تظاهرات، دیگر فعالیت‌های جمعی درباره‌ی مسائل زنان نیز همچنان با محدودیت و ممنوعیت روبه‌رو بودند، به گونه‌ای که فعالان زن برای حرکت‌هایی همچون «کمپین تغییر چهره‌ی مردانه‌ی مجلس» و«کارزار منع خشونت خانگی» بارها احضار شده و مورد بازجویی و تهدیدهای شدید قرار گرفتند. در چنین شرایطی، بسیاری از فعالیت‌های فردی و جمعیِ فعالان و گروه‌های زنان به صورت چراغ‌خاموش و بدون نمود رسانه‌ای انجام می‌شد، و بسیاری دیگر نیز به دلیل همین فشارها صدایشان را پایین‌ آورده یا از کار کناره گرفته بودند.
انقلاب اسلامی، اقتصاد جنسی‌اش و چپ
ژانت آفاری/ترجمه‌: مهدی حسینی- انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ بازگشتی یکسره به گذشته نبود؛ بلکه حکومت جدید عادات و رویه‌های جنسیتی و فرهنگیِ واپس‌گرایانه‌ خاصی را بازسازی کرد و گستراند، و آنها را به‌سان آنچه فوکو «رژیم حقیقت» نامید از طریق تکنولوژی‌های مدرنِ قدرت عرضه کرد.
زنان در کشاکش دو نگاه
سلامت نیوز:امسال ولات حضرت فاطمه (س) و هشت مارس، روز جهانی زن با هم تقارن پیدا کرده است. نگاه حاکمیت کشورمان قرائتی رسمی از حقوق زن در اسلام است در حالی که تفکر مدرن و جامعه جهانی دیدگاهی متفاوت با نگرش جمهوری اسلامی دارد. به‌عبارت دیگر، این دو نگاه در بسیاری از موارد با یکدیگر تقابل دارند.
از خواهر مرموز رهبر کره شمالی و دختر ترامپ تا بانوی آهنین آلمان
ایلنا- امروز مصادف با هشتم مارس روز جهانی زن است و به همین مناسبت نگاهی داریم به فهرستی از قدرتمندترین و تاثیرگذارترین زنان جهان در عرصه سیاست که توانستند معادلات مردانه قدرت را در یک دهه اخیر تا اندازه زیادی تغییر دهند.
در این گزارش نگاهی داریم به  ١۶ نفر از قدرتمندترین و تاتیرگذارترین زنان جهان در عرصه سیاست.
هشت مارس روز جهانی زن؛ نگاهی به پوسترها
یورونیوز- از حضور در خیابان گرفته تا اعتصاب و اعتراض، سازمان های مدافع حقوق زنان امسال تدارک ویژه ای برای هشتم مارس روز جهانی زن دیده اند. در روز جهانی زن همه ساله در هشتم مارس، هفدهم اسفند، فرصتی است برای فعالان حقوق زنان تا مطالبات زنان را به خیابان ها بکشانند. در ایران در آغاز هفته عده‌ای از فعالان جنبش زنان ایران با انتشار بیانیه‌ای بار دیگر از مقامات حکومتی خواستند تا حق اعتراض زنان ایران را به رسمیت بشناسند و اجازه دهند آنها از خانه هایشان در هشتم مارس بیرون بیایند. سالها است که زنان ایران موفق نمی شوند که مانند بسیاری از کشورهای جهان روز بین المللی زنان را برگزار کنند. فعالان زن از مقامات ایران خواسته اند دست کم یک روز در سال به آنها اجازه داده شود «بی آنکه استخوان هایشان بشکند» شهر را از آن خود کنند.
کاروان «بیداری وجدان‌های آگاه» حامی زنان یا پروپاگاندای دولتی؟
یورونیوز- ده ها تن از زنان در چارچوب یک حرکت نمادین در آستانه هشتم مارس از استانبول راهی سوریه شدند.در آستانه هشتم مارس، روز جهانی زن، ده‌ها تن از فعالان زن در استانبول ترکیه گردهم آمده اند تا با طی ۱۲۰۰ کیلومتر و حضور در خاک سوریه سال‌ها جنایت و خشونت و آزار جنسی علیه زنان در این کشور را محکوم کنند.
این زنان می خواهند به جهانیان نشان دهند که زنان سوری غیرقابل تصورترین رنج‌ها را در سال‌های اخیر تجربه کرده‌اند. این زنان چهارشنبه از شهر استانبول با شصت دستگاه اتوبوس راهی سوریه شدند. زنان ۵۵ کشور جهان در این سفر حضور دارند.
«هشتم مارس» روز جهانی زنان کارگر
به گزارش کارگرآنلاین- روز هشتم مارس روز جهانی زن است؛ این روز یادبود کارگران زنی است که در دفاع از حقوقشان دست به تجمع و اعتراض زدند. هشتم مارس، روز جهانی زن است. از برگزاری اولین روز جهانی زن بیش از ١٠٠سال می‌گذرد. در ٨ مارس سال ۱۸۵۷ میلادی ، زنان کارگر نساج یک کارخانه بزرگ پوشاک در شیکاگو، برای اعتراض به شرایط سخت و نابرابر کاریشان با مردان و وضعیت بد اقتصادیشان ، دست به اعتصاب زدند. پلیس با حمله‌ی وحشیانه به صفوف معترضین بسیاری را زخمی کرد و گویا این تظاهرات چندین کشته نیز برجای گذاشت.
علیه خشونت جنسیتی، علیه ناامنی اقتصادی، برای حق تشکل‌یابی و… در ۸ مارس ۲۰۱۸ ما اعتصاب می‌کنیم
بیدارزنی: برگردان: زهره اسدپور- مراسم روز جهانی زن در سال ۲۰۱۷ در کشورهای مختلف دنیا با حضور زنان در راهپیمایی، تجمعات و تظاهرات اعتراضی برگزار شد. گروهی از زنان نیز در برخی کشورها در اعتراض به نابرابری و تبعیض علیه زنان، دست به اعتصاب زدند. این اعتصاب عمومی و جهانی با عنوان «یک روز بدون زن» به وقوع پیوست. در این روز زنان به اعتصاب و عدم اشتغال، بایکوت موسسات تجاری که از بدن زنان در تبلیغات خود استفاده ابزاری می‌کند، خودداری از پول خرج کردن و نخریدن کالاهای کمپانی‌های بزرگ و همچنین پوشیدن لباس قرمزرنگ، تشویق شدند.
مطالبات زنان؛ از رویا تا تحقق
شفاف- «در گذشته زنان در برخی از رشته‌های ورزشی و در ورزشگاه‌های سرپوشیده حضور داشتند و مشکلی در این مورد وجود نداشت اما با ایجاد حساسیت‌هایی در دوره‌هایی خاص مشکلاتی در این زمینه ایجاد شد.» اما سال گذشته این مطالبه همزمان با بازی تیم ملی ایران و سوریه دوباره مطرح شد و همچنان ادامه دارد.   در باره این موضوع، مواضع نمایندگان مجلس، فعالان حقوق زنان و سیاستمداران اما در این میان روشن بود؛ برخی موافق و برخی دیگر مخالف، پروانه سلحشوری رییس فراکسیون زنان مجلس، طیبه سیاوشی عضو فراکسیون زنان مجلس، سیده فاطمه حسینی نماینده دیگر مجلس از جمله نمایندگانی بودند که در این مورد به اظهارنظرهایی پرداختند و این مطالبه زنان را مطرح و پیگیری کردند.
حق زنان ایرانی خانواده سالم و بانشاط است
فارس- معاون فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حق زنان ایرانی خانواده سالم و بانشاط است. فرشته روح‌افزا معاون فرهنگی اجتماعی زنان در شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص ابعاد مختلف این موضوع گفت: دربرابری جنسیتی ،یکی و برابر دانستن زن و مرد درنهایت به ضرر زنان است. زن درغرب بی‌هویت‌ترین موجود است.نه اینکه محدودیت خاصی داشته‌باشد بلکه به قدری بی‌هویت است که در مدل شدن با ظواهر خاص خلاصه می‌شود. تصاویر مستهجن زنان در همه ‌جا وجود دارد و هنگام معرفی زنان جنسیت زنان را مطرح می‌کنند و نه تفکر و اندیشه زنان.
حکم دو سال زندان برای یکی از ‘دختران خیابان انقلاب’
بی‌بی‌سی- عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، از صدور حکم دو سال حبس برای یکی از زنانی خبر داده که در اعتراض به حجاب اجباری، در خیابان انقلاب تهران روسری‌‌اش را از سر برداشته بود.
آقای جعفری دولت‌آبادی بدون اعلام نام این فرد گفت که این زن “به اتهام تشویق مردم به فساد از طریق کشف حجاب در مرئی و منظر عام و تظاهر به عمل حرام و ظاهر شدن در اماکن عمومی بدون حجاب شرعی به ۲۴ ماه حبس تعزیری محکوم شده است.”
به گفته دادستان تهران ۲۱ ماه از این حکم به مدت پنج سال تعلیق شده که این مسئله مورد اعتراض دادستانی تهران قرار گرفته است.این اولین حکمی است که مقام‌های قضایی ایران صدور آن را برای زنانی که در اعتراض به حجاب اجباری روسری خود را در مکان‌های عمومی برمی‌دارند، تأیید کرده‌اند.
دادستان تهران: زنی که کشف حجاب کرده بود به ۲۴ ماه حبس محکوم شد/ با ساختارشکنان برخورد جدی می‌کنیم
تسنیم- جعفری دولت‌آبادی رویکرد فعلی نسبت به بدحجابی را در دو عنوان مسامحه و ساختارشکنی تقسیم‌بندی کرد و اظهار داشت: عدم رعایت حجاب از سوی بانوان غالباً از باب مسامحه و بدون عمد است، اما اخیراً رویکرد ساختارشکنانه از سوی تعدادی انگشت‌شمار از زنان اتخاذ شده که ناشی از تبلیغات شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌های اجتماعی معاند نظام است و این زنان با برداشتن نمادین حجاب در معابر، به طور عمد در صدد القاء این مطلبند که حجاب در جامعه ایران مورد پذیرش زنان نیست.
اتومبیل رانندگان فاقد “حجاب شرعی” متوقف می‌شود
میزان- جعفری دولت آبادی دادستان تهران با انتقاد از پروژه سیاسی کردن حجاب، این پروژه را برنامه دشمن دانست که تلاش دارد مسأله عفاف و حجاب را به منزله مقابله زنان با جمهوری اسلامی جلوه دهد و در اثبات این انتساب، به عنوان مثال یکی از رادیو‌های معاند در گزارشی تحت عنوان «حجاب زنان و مسئله‌ی مشروعیت حکومت‌ها» در ۱۵ اسفندماه پرداخت که گفته است «در چنین شرایطی حجاب نه تنها به‌عنوان مسئله‌ی زنان در پیوند با تبعیض‌های ساختاری، که باید به‌عنوان مسئله‌ای سیاسی در پیوند مستقیم با مشروعیت حاکمیت مورد توجه قرار گیرد؛ پرداختن به این مسئله به معنای زیر سوال بردن مشروعیتی است که حول آن شکل گرفته و سنتی که بر پایه‌های آن بنا شده است؛ سنتی که در هیچ یک از دو شکل مطلوب پهلوی اول و جمهوری اسلامی، نسبتی چندان حقیقی با واقعیت ندارد».
حمایت جمعی از بانوان فرهیخته از قانون حجاب و عفاف
مهر- جمعی از زنان اساتید حوزه و دانشگاه، پزشکان، مهندسین و کارشناسان ارشد علوم انسانی ضمن حمایت از قوانین مصوب در زمینه حجاب و عفاف، خواستار برخورد قاطعانه با هنجارشکنان شدند. جمعی از زنان با صدور بیانیه ای ضمن حمایت از قانون حجاب و عفاف و محکوم کردن اقدامات مذبوحانه برای ترویج برهنگی و بی عفتی، از مجلس و قوه قضاییه و نیروی انتظامی، نظارت بر اجرای قوانین مصوب در حجاب و عفاف و برخورد قاطعانه با هنجارشکنی و ترویج بی عفتی را خواستار شدند.
هشدار امامان جمعه در مورد حجاب؛ «به کوری چشم مخالفان این حکم را اجرا می‌کنیم»
رادیو فردا- یک روز پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی در حجاب، امامان جمعه شهرهای مختلف ایران نیز بر اجرای «حکم حجاب» تأکید کردند و همزمان یک عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد که این «حکم» را «به کوری چشم مخالفان اجرا می‌کنیم».به گزارش وب‌سایت انتخاب احمد خاتمی، روز جمعه ۱۸ اسفند، در یک سخنرانی در مشهد گفت: «قصد افرادی که از حجاب اجباری حرف می‌زنند خراب کردن دین است». او تأکید کرد که «تمام مراجع می‌گویند حجاب از ضروریات دین است، یعنی مانند نماز، روزه و دیگر واجبات است». سخنان آقای خاتمی در حالی بیان شده است که تعدادی از مراجع تقلید شیعه به اجباری بودن حجاب اعتقاد ندارند.
برخوردهای قهری با مساله حجاب دختران جوابگو نخواهد بود
ایلنا- قایم مقام جمعیت زنان مسلمان نواندیش گفت: برخوردهای قهری با مساله دختران انقلاب، جوابگو نخواهد بود. این موضوع باید در فضای عمومی کشور به یک موضوع گفت‌وگو تبدیل شود
آذر منصوری، در نشست بررسی فعالیت حقوقی سیاسی زنان در صدسال اخیر، عنوان کرد:  ایران از نظر شکاف جنسیت، رتبه ۱۴۰ را ازمیان۱۴۴ کشور دارد. زمان آقای خاتمی نرخ اشتغال زنان ۱۷ درصد شد، زمان احمدی نژاد ده درصد شد و در دولت روحانی دو درصد افزوده شد، البته بررسی میزان مشارکت زنان در فضای عمومی و احزاب، رسانه‌ها و…تاکنون مورد توجه دولت ها نبوده است.
به خاطر زنان توهین به مردان را متوقف کنیم!
رضا امیری- نواندیش:این روزها بحث پیرامون حقوق زنان، مسئله حجاب و ورود خانم ها به استادیوم حسابی داغ است و همه در این باره نظرات خودشان را دارند، اما به نظرم اگر مساله حقوق زنان را تنها به مساله حجاب یا ورود به استادیوم تقلیل دهیم اندکی در حق انسان و انسانیت جفا کرده ایم. هدف ما در این نوشته بررسی مساله حجاب و باید ها و نباید های این موضوع نیست چرا که همگان اعتقاد داریم در این باره قانون کشور حرف اول و آخر را می زند و مقام معظم رهبری نیز اخیرا در سخنرانی خود حجت را بر همگان تمام کردند. آنچه امروز باید بر آن تمرکز کنیم بحث نگاه موجود در کشور است، بدون شک اجباری بودن یا نبودن حجاب ملاک عدم تبعیض در حق زنان نیست چنان که من حتم دارم حتی زنانی که مخالف حجاب هم هستند به این قضیه معتقدند که می شود در جامعه ای حجاب هم اجباری نباشد اما نگاه تبعیض بر آن جامعه حاکم باشد.
کشمکش بر سر اجباری شدن حجاب: تاریخ مذکر یک پدیده
رادیو زمانه- به دنبال اعتراضات زنان ایرانی به حجاب اجباری حالا بحث میان مردان سیاست و وابستگان آنها درباره حجاب بالا گرفته و هر روز واکنشی از سوی مراجع تقلید و چهره‌های سیاسی درباره این موضوع منتشر می‌شود. مقامات انتظامی و قضایی از سویی وعده برخورد می‌دهند و  از سوی دیگر روایت‌های تازه‌ای درباره روند اجباری شدن حجاب در سال‌های نخستین پس از انقلاب اسلامی مطرح می‌شود. در تازه‌ترین واکنش‌ها، علیرضا بهشتی فرزند محمد حسین بهشتی، نخستین رییس دیوان عالی کشور، در مصاحبه‌ای گفته که پدرش قطعاً با حجاب اجباری سازگاری نداشته و در دوران مسئولیت در دادگستری نیز چنین کاری نکرده است. علیرضا بهشتی گفته که در دادگستری تا آخرین روزهای حضور پدرش، زنانی بدون حجاب با او کار می‌کردند و مردانی با کراوات یا مُد غربی در کنار او مشغول به کار بودند.
حامیان حجاب اختیاری مفاسد بی حجابی دوره رژیم گذشته را فراموش کرده‌اند
علی مطهری در یادداشتی در اعتماد نوشت: ظاهر قضیه این است که می‌خواهیم در داشتن روسری آزاد باشیم. اما وقتی تعمق می‌کنیم می‌بینیم بعید است این روسری نیم‌بند که فلسفه پوشش اسلامی را هم تامین نمی‌کند آنقدر مزاحم باشد که افرادی برای حذف آن حاضر به در خطر قرار دادن خود باشند، بلکه هدف، بالاتر از این حرف‌هاست و آن اینکه بعد از حذف روسری، نوبت به پوشش‌های دیگر می‌رسد تا به نقطه آخر یعنی خیابان‌های اروپا و امریکا و شمال تهران در زمان رژیم گذشته برسیم، چیزی که تحقق آن همان و بیرون رفتن روح فتوت و رشادت و شجاعت و آرمان‌خواهی از وجود جوانان و میانسالان و کهنسالان همان.
نگاه ارتجاعی علی مطهری /نماینده مجلس /به حجاب/ حجاب اختیاری یا برهنگی؟
آنچه امروز تحت عنوان حجاب اختیاری مطرح است و رسانه های خارجی به آن دامن می زنند، ظاهری دارد و باطنی و به قول شاعر «صورتی در زیر دارد آنچه در بالاستی». ظاهر قضیه این است که می خواهیم در داشتن روسری آزاد باشیم. اما وقتی تعمق می کنیم می بینیم بعید است این روسری نیم بند که فلسفه پوشش اسلامی را هم تامین نمی کند آنقدر مزاحم باشد که افرادی برای حذف آن حاضر به در خطر قرار دادن خود باشند، بلکه هدف، بالاتر از این حرف هاست و آن اینکه بعد از حذف روسری، نوبت به پوشش های دیگر می رسد تا به نقطه آخر یعنی خیابان های اروپا و امریکا و شمال تهران در زمان رژیم گذشته برسیم، چیزی که تحقق آن همان و بیرون رفتن روح فتوت و رشادت و شجاعت و آرمان خواهی از وجود جوانان و میانسالان و کهنسالان همان. وقتی از طرفداران حجاب اختیاری سوال می کنیم مرز این اختیار کجاست،
حجاب زنان و مسئله‌ی مشروعیت حکومت‌ها
فریاد زنان- موضوع حجاب زنان در ایران معاصر دو بار از مسئله‌ای شرعی به مسئله‌ای قانونی بدل شده است؛ یکی به ماجرای کشف حجاب در دوران رضاشاه مربوط است و دیگری به اجباری شدن حجاب توسط جمهوری اسلامی پس از انقلاب ۱۳۵۷. اینکه چرا در این دو برهه‌ی زمانی حجاب مسئله‌ای قانونی شده است، پرداختن به بستر تاریخی شکل‌گیری این دو رویداد را ضروری می‌کند.
حجاب اجباری و اختیاری معنایی ندارد
طنین یاس- مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه برخی افراد هجمه هایی را به حجاب وارد می کنند، تاکید کرد: حجاب اجباری و اختیاری معنایی ندارد و ملت ایران با افتخار پذیرای حجاب اسلامی شدند.
عبدالکریم بهجت پور در دوازدهمین جشنواره سراسری قرآن و عترت حوزه‌های علمیه خواهران در قم با بیان اینکه برخی از برنامه ها و فعالیت ها سنخیتی با فرهنگ دینی و حجاب و عفاف ندارد، تصریح کرد: رقص دختران در جشنی در تهران با شرافت دینی و حیا در تعارض است و باید برای آن فکری شود. این امر دغدغه‌هایی را برای علما به وجود آورده است؛ باید مراقب بود چنین رویدادهای تلخی تکرار نشود.
سردار اشتری: پلیس با هر جرم مشهودی برخورد می کند
فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به این مطلب که پلیس با هر جرم مشهودی برخورد می کند گفت: عمده زنان حجاب را رعایت می کنند و پلیس با عده معدودی که رعایت نمی کنند برابر وظایف خود برخورد می کند.
#برابر با من؛ روایت‌هایی از نابرابری در روز جهانی زنان
بی‌بی‌سی- هشت مارس، روز جهانی زنان است و کاربران فارسی زبان شبکه‌های اجتماعی هم از چند روز پیش با هشتگ‌های چون #برابر با من و #هشت_مارس و با طرح مشکلات و تبعیض‌ها علیه زنان به استقبال این روز رفته‌اند. گروهی هم دعوت به تجمع کردند، تجمعی که با ممانعت پلیس و بازداشت گروهی عملا برگزار نشد.  از دو روز پیش، گروهی از فعالان اجتماعی در ایران با استفاده از هشتگ برابربامن و با انتشار ویدئویی از همه، مردان و زنان دعوت کردند تا تجربه‌های خود را از تبعیض جنسیتی روایت کنند.
نه به حجاب اجباری؛ جنبش اجتماعی
رادیو فردا- مرتضی کاظمیان– موج اجتماعی تأمل‌برانگیزی در اعتراض به حجاب اجباری در هفته‌های اخیر بخش مهمی از جامعه ایران را تحت‌تأثیر خود قرار داده است، کنشی که آشکارا به وضع نامطلوب موجود در حوزه پوشش معترض است و تغییرخواهی را به‌گونه‌ای مدنی و مسالمت‌آمیز پی گرفته است. در هفته نخست دی‌ ماه گذشته، دختری گمنام ـ که بعدتر هویت وی مشخص شد؛ ویدا موحدی ـ در خیابان انقلاب تهران، روسری خود را بر سر چوبی آویخت. او بدون حجابی برای موهایش روی سکویی ایستاد و اعتراض خود را به پوشش اجباری بی‌هیچ سخنی ابراز کرد. کنش معنادار مزبور هم‌زمان با راهپیمایی‌های اعتراضی دی‌ماه، در ابتدا به حاشیه رفت.
روزهای سختی ،پیش روی زنان ایران است !
خدیجه مقدم- برای من هشت مارس ، روزی بس خجسته است ، چرا که در این روز ،همه ی سرخوردگی و یاس هایم را در این جهان بی رحم نابرابر، فراموش می کنم. هشت مارس به من  یادآوری می کند ، زنان برای رهایی از ستم های چندگانه ی طبقاتی، جنسیتی ، ملی و قومی متحد اند . یادآوری می کند که زنان ایرانی طی سال های طولانی و مستمر در راه برابری ، آزادی و عدالت اجتماعی، از پای ننشسته اند
مسأله حجاب میان بر ندارد
وطن امروز- حسن بنیانیان- نحوه انتخاب پوشش، برگزیدن یا عدم اقبال به حجاب و پیش‌تر از آن نوع نگرش به مسأله پوشش و همینطور مطالبه آزادی‌های جنسی که هیچگاه عمومیت نیافته است، اجباری بودن یا قانونی بودن حجاب و در نهایت تبدیل شدن آن به یک مسأله اجتماعی با همه مشخصه‌های یک مسأله اجتماعی اعم از دامنه‌دار شدن، عمومیت یافتن و البته قابل حل بودن، این روزها محور مباحثی است که پیرامون حجاب و پوشش مطرح می‌شود. در میان اظهارنظرهای صریح، بی‌محابا و هر از گاه درباره حجاب که برخی از آنها به سرعت در شبکه‌های اجتماعی با واکنش و بازخورد همراه می‌شود، اظهارنظرهای «چاره‌ساز» کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
بحث حجاب به موضوع ولایت‌پذیری کشیده شده – نمونه محمدرضا زائری
رادیو زمانه- بحث حجاب بالا گرفته است. حکومت علاوه بر واکنش شدید در برابر جریان “دختران خیابان انقلاب” بر آن است که کلا اظهار نظر درباره حجاب اجباری را ممنوع کند. گام اول ساکت کردن «خواص» است، نکته‌ای که خامنه‌ای در منبر دیروز خود بر آن تأکید ورزید. منظور رهبر نظام از خواص خودی‌هاست، روحانیت، مقامات، آقازاده‌ها، اصلاح‌طلبان، روزنامه‌نگارانی چون عباس عبدی که منتقد قانونی محسوب می‌شوند و با حرف‌ها و نوشته‌هایشان در هفته‌های اخیر در مورد اجبار به حجاب پرسش‌هایی مطرح کرده‌اند. محمدرضا زائری از همین دسته اشکال‌گیران است.
واکنش ناموزون شهردار به حرکات موزون
جام جم- دو روز پیش در سالن همایش‌های برج میلاد، همایشی با عنوان «جشن بانو» به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) برگزار شد که شهردار تهران، فاطمه راکعی مدیر کل امور زنان، شیخ معاون شهردار و برخی دیگر از مسئولان شهرداری حضور داشتند. در بخشی از این همایش که عمدتا با سخنرانی‌هایی با موضوعات جنسیتی همراه بود، عده‌ای از دختران ‌به انجام حرکات موزون در حضور مردان حاضر در سالن مبادرت کردند که انتشار تصاویر آن در روز گذشته واکنش‌های بسیاری به همراه داشت. هر چند این واکنش‌ها ‌از سوی رسانه‌ها و برخی مسئولان صورت گرفت، اما مسئولان برگزاری این مراسم ترجیح دادند سکوت کنند. اما فراگیر شدن تصاویر این مراسم، شهردار پایتخت را سر انجام مجبور به واکنش کرد، هر چند محدود!‌
نجفی در کانال تلگرامی‌اش ابلاغیه‌ای را خطاب به معاون امور اجتماعی و فرهنگی و رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران صادر کرد و نوشت: «توجه به ارزش‌ها و رعایت شئونات در اجرای برنامه‌ها ضروری است. ما معتقد نیستیم که اسلام دین عزاست، اسلام دین شادی، نشاط و زندگی است، اما باید شئونات و چارچوب‌ها در شادی هم رعایت شود و این خود یک هنر است و همه همکارانم موظف هستند در اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری نسبت به این مهم دقت لازم را داشته باشند.»
نوری همدانی: عده‌ای دختر را آورده و رقصانده‌اند؛ این‌ها درد جامعه ما است
عصر ایران- کاری که شما زنان در منزل انجام می‌دهید ثوابش کمتر از کار مردان در جنگ و جهاد نیست.
یکی از مراجع تقلید با اشاره به مراسمی که توسط شهرداری تهران به مناسبت روز زن برگزار شده است گفت: در این مراسم عده‌ای دختر را آورده و رقصانده‌اند؛ این‌ها درد جامعه ماست که در کشوری با این همه سابقه انقلابی و اسلامی چنین مراسمی با وجود این همه دشمن برگزار شود.
«رقص دختران مقابل شهردار تهران» یک هنجارشکنی اتفاقی نیست
مشرق، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: بنده اساساً این هنجارشکنی را اتفاقی نمی‌دانم، چون در برنامه‌هایی که شهردار حضور می‌یابد، ملاحظات خاصی از سوی اطرافیان و نزدیکان او وجود دارد. روز سه‌شنبه همایش بانوان شاغل شهرداری تهران که با حضور محمدعلی نجفی شهردار تهران و تعدادی از معاونان و مشاوران وی برگزار شد، با رقص دختران و آواز زنان همراه بود. این موضوع، واکنش‌های انتقادی بسیاری را در پی داشت.
دادستان ایران خواستار «تعقیب قضایی» مسئولان برگزاری مراسم روز زن در برج میلاد شد
مهر- در پی برگزاری مراسمی به مناسبت «روز زن» در برج میلاد تهران که انتقاد اصولگرایان جمهوری اسلامی را به دنبال داشت، دادستان کل کشور رسما خواستار «تعقیب قضایی» مسئولان این مراسم شد.طبق حکم محمدجعفر منتظری، «مسببین» اعمال «خلاف عفت عمومی» در این مراسم که روز سه‌شنبه در برج میلاد تهران برگزار شد باید به‌سرعت «تحت تعقیب قضایی» قرار گیرند. در گزارش خبرگزاری مهر، مراسم مذکور که با حضور محمدعلی نجفی، شهردار تهران، برگزار شد «خلاف هنجارها و عفت عمومی کشور» توصیف شده است.
برنامه برج میلاد نشان داد الگوی جامعه حضرت زهرا نیست بلکه «سوفیا لورن» است
امام جمعه مشهد گفت: حادثه‌ای که اخیراً در برج میلاد تهران اتفاق افتاد، تصادف نبود. یک برنامه‌ریزی حساب‌شده از سوی دشمن بود. بنده نمی‌خواهم شورای شهر تهران و شهرداری را متهم کنم که آنها برنامه‌ریزی کردند. بلکه می‌گویم این تصادفی نبود که برنامه‌ریزها از شهردار دعوت کنند و دقیقاً این برنامه را اجرا کردند. این برنامه دهن‌کجی به حضرت زهرا(س) بود. این برنامه را برگزار کردند و با رقص یک عده نوجوان و دختر جوان نشان دادند که الگوی جامعه حضرت زهرا (س) نیست بلکه سوفیا لورن است.
پیش به‌سوی شهری امن برای زنان
شهروند- |  الهه محمدی |   کارشناس ارشد مطالعات زنان|دیروز نخستین روزی بود که اگر پایتان را در بعضی از ایستگاه‌های مترو می‌گذاشتید، پوسترهای زردرنگی را می‌دیدید که شاید برای نخستین‌بار در کنار تمام پوسترهای تبلیغاتی یا نهایتا پوسترهایی که ما را تشویق به رعایت بهداشت فردی می‌کرد، درباره آزارهای خیابانی علیه زنان هشدار می‌داد. پوسترهایی که دو هفته‌ای است در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود و با استقبال گسترده کاربرانی مواجه شده که اغلبشان با آنها همذات پنداری یا بر لزوم فرهنگ‌سازی درباره آن تأکید می‌کنند.
بازار کار باید با عدالت جنسیتی همراه باشد/ زنان نقش موثری در جامعه دارند
ایلنا- عضو شورای اسلامی شهر تهران و ری و تجریش گفت: نمایشگاه زنان و تولید ملی جزو نمایشگاه های خوب و بسیار مثبت شهر تهران است هرچند که ممکن است مانند هر کار دیگری کاستی هایی داشته باشد.
به گزارش ایلنا، الهام فخاری با اشاره به نقش و جایگاه زنان در جامعه و مدیریت شهری گفت: امروزه زنان درصد کمی از پست‌‌های مدیریتی را دارا هستند و این رقم کاملا غیرعادلانه است، چراکه زنان ۵۰ درصد از جمعیت فعلی تهران را تشکیل می‌‌دهند.وی افزود: امروزه زنان در کسب و کارهای مختلف فعال، توانمند و نامدار هستند، به همین منظور شایسته است که حضور زنان را در مدیریت شهری جدی‌‌تر ببینیم و کاری کنیم که زنان در جایگاه مناسب و به حق خود قرار گیرند.
چند میلیون زن ایرانی بیکار و بدون بیمه هستند؟/مریم رحمانی
بیدارزنی: حق اشتغال یکی از بنیادین‌ترین حقوق هر انسانی از جمله زنان است اما سال‌هاست که حکومت ایران و دولت‌های مختلف هم و غمی برای فعالیت اقتصادی زنان ندارند. وضعیت اشتغال زنان به‌گونه‌ای است که حدود ۷۸ درصد زنان ایرانی، هیچ فعالیت اقتصادی ندارند؛ یعنی بخش بزرگی از جامعه مولد ایرانی، هیچ سهمی در تولید ناخالص ملی ندارد. علاوه بر این ۷۰ درصد از زنان تحصیل کرده بیکار هستند.
تحصیلات عالیه؛ فرصت یا تهدیدی برای ازدواج زنان ایرانی؟
آفتاب‌‌نیوز : عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی گفت: شاید یکی از عوامل افزایش سن ازدواج دختران ایرانی را باید کسب تحصیلات عالیه دانست اما از طرفی بسیاری از زنان معتقدند با کسب تحصیلات عالیه می‌توانند موقعیت‌های بهتری برای خود رقم بزنند. دکتر حسین اکبری ، اظهار کرد: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که مدرک دانشگاهی نشاندهنده شان اجتماعی محسوب می‌شود و تحصیلات عالیه از اهمیت زیادی برخوردار است در نتیجه اکثر افراد در کشور ما به دنبال ارتقاء سطح علمی خود هستند تا بتوانند شان و منزلت و جایگاه مطلوبی از نظر اجتماعی در جامعه کسب کنند، چرا که معتقدند با داشتن مدرک تحصیلی بالا می‌توانند در آینده شغل، ازدواج و زندگی بهتری  را برای خود رقم بزنند.
باورهای اشتباه در مورد پیشرفت زنان باید برداشته شود
ایران آنلاین- ساره محمدی، مشاور وزیر بهداشت در امور زنان گفت: هنوز سقف‌های شیشه‌ای و موانعی برای پیشرفت زنان در کشور وجود دارد که این باورهای اشتباه باید برداشته شود. ساره محمدی امروز ۱۶ اسفندماه در مراسم گرامیداشت روز زن و تجلیل از بانوان نمونه دانشگاه علوم پزشکی سبزوار با بیان این مطلب اظهار کرد: برای زنان در جامعه محدودیتی وجود ندارد و این باورهای اشتباه باید برداشته شود.
مشاور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: ۶۵ درصد کارمندان و نیروهای وزارت بهداشت بانوان هستند که از این لحاظ وزارت بهداشت نسبت به سایر دستگاه‌ها پیشرو است.
رویای ناتمام؛ روایت دختران دانشجو از بسته‌بودن بازار کار
کانون زنان ایرانی- خدیجه کشاورز- به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نشست تخصصی «چالش‌های اشتغال فارغ التحصیلان زن دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور» با همکاری پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فنآوری هفته گذشته در دانشگاه مازندران برگزار شد. در این نشست دکتر خدیجه کشاورز عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم سخنرانی خود را با عنوان «رویای ناتمام؛ روایت دختران دانشجو از بسته‌بودن بازار کار برای آنان» ارائه کرد.
ایران در میان کشورهایی با «کم‌ترین فرصت‌های شغلی» برای زنان
رادیوفردا- سازمان ملل متحد، ایران، عربستان و شماری از کشورهای خاورمیانه را در میان کشورهایی طبقه‌بندی کرده‌است که کم‌ترین فرصت شغلی را به زنان ارائه‌کرده و به‌همین دلیل نیز آمار بی‌کاری زنان در آن‌ها بسیار بالا است.
گزارشی از سازمان بین‌المللی کار، وابسته به ملل متحد، در آستانه «روز جهانی زن» -۱۷ اسفند ماه- نشان می‌دهد که نرخ بی‌کاری زنان در کشورهای خاورمیانه، دو برابر بیشتر از آمار بی‌کاری در میان مردان است.
به گفته این سازمان، بیشتر زنان در خاورمیانه با کم‌ترین دستمزد، و از نظر حرفه‌ای در دون‌‌پایه‌ترین مشاغل، به کار گرفته می‌شوند.
مقابله با ورود سند ۲۰۳۰ به مدارس ضروریست
فارس-رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور با بیان اینکه سند ۲۰۳۰ نباید در مدارس و نظام آموزشی ورود پیدا کند، گفت: باید از جولان دادن این سند در مدارس جلوگیری شود. مینو اصلانی اظهار کرد: امروزه زنان غربی هویت خود را از دست داده‌اند و زنان مومن و انقلابی ایران با رعایت ارزش‌های دینی و مذهبی و همچنین حفظ ارزش زن، الگویی مثبت برای زنان جهان هستند.
وی با تأکید بر افول نظام خانواده در جامعه غربی، ادامه داد: زندگی زنان و مردان به تنهایی یا با حیوانات خانوادگی، نشان از، نابودی نظام خانواده در جوامع غربی و تزلزل جایگاه زنان و مردان در این جوامع است.
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری، تصریح کرد:  زنان در جامعه اسلامی، مربی و تربیت کننده انسان‌ها و تربیت کننده نسل آینده مردان و زنان انقلابی هستند.
کولایی: چرا مرد باید رئیس خانواده باشد؟ / روحافزا: برابری جنسیتی سند ۲۰۳۰ ضد حقوق زن است
ایران زنان- نشست گفتمانی بررسی عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه زن و خانواده با حضور الهه کولایی و فرشته روح افزا در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد.  نشست گفتمانی بررسی عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه زن و خانواده با حضور الهه کولایی استاد دانشگاه و عضو شورای هماهنگی زنان اصلاح طلب و فرشته روح افزا استاد دانشگاه و عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه علم و صنعت به همت انجمن اسلامی دانشجویان برگزار شد.
۶۷ درصد مشاغل ایجاد شده در سال گذشته به زنان اختصاص یافت
مهر- رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس با اشاره به برگزاری دومین کنگره ملی زنان موفق ایران گفت: ۶۷ درصد مشاغل ایجاد شده در سال گذشته به زنان اختصاص یافت.
به گزارش خبرگزاری مهر، پروانه مافی افزود: دومین کنگره ملی زنان موفق ایران به لطف خداوند متعال ،اسفند ماه امسال نیز برای دومین سال متوالی در مرکز همایش های بین المللی دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می شود.
در ادبیات توسعه، جنسیت و تبعیض جنسیتی جایگاهی ندارد
مهر- محسن هاشمی به مناسبت روز زن گفت: در ادبیات توسعه، جنسیت و تبعیض جنسیتی جایگاهی ندارد و خروج افراد به دلیل جنسیت از چرخه دانش،بزرگترین آسیب هارا به توسعه پایدار و منافع ملی جامعه وارد می کند.
محسن هاشمی در جلسه علنی روز سه شنبه به مناسبت روز مادر و روز زن گفت: باید بپذیریم بدون حضور زنان نمی توانستیم چنین موفقیت هایی در دنیا به دست بیاوریم.
سفیر هلند در ایران: زنان ایران شایسته کسب مسوولیت های بیشتری هستند
ایرنا – سفیر کشور هلند در جمهوری اسلامی ایران گفت: ایران کشوری مستثنا از کشورهای جهان نیست و باید به بانوان مسوولیت های بیشتری در این کشور داده شود. سوزانا ترستال روز پنجشنبه در نشست بین المللی زنان ،صلح و امنیت افزود: در ایران با زنان قدرتمند زیادی ملاقات کردم به عنوان مثال سه معاون وزیر طی دو و نیم سال گذشته در این کشور، زن بودند اما باید بستر بیشتری برای مسوولیت های زنان در ایران فراهم شود ضمن اینکه این موضوع در تمام جهان وجود دارد.
اشتغال ۱۰ درصدی بانوان در سکوهای مدیریتی قم
مهر- مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم گفت: در استان قم فقط ۱۰ درصد پست‌های مدیریتی به بانوان اختصاص یافته است. سمانه سادات فقیه سبزواری: مدیریت زنان در سازمان‌ها و ادارات کشورها نشان می‌دهد جوامعی که در سطوح گوناگون از زنان به عنوان مدیر بهره گرفته‌اند، به دستاوردهای قابل توجهی دست پیدا کرده‌اند ولی در کشور ما به ویژه در قم این نگاه کمی متفاوت است و به نظر می‌رسد عامل جنسیت بیش از شایستگی و توانمندی مورد توجه قرار گرفته و زنان تنها درصد کمی از جایگاه‌های مدیریتی را به خود اختصاص دادند.
۳۰ عکس از زنان ایران؛ شکست گفتار غالب و انتخاب زنانه
بی‌بی‌سی- غزل صدرعکاس- در میان این عکس‌ها زنی به تو نگاه می‌کند که ۱۹ سالگی به اصرار خانواده ازدواج کرده، جدا شده و حضانت نوزاد چندماهه را به همسر سپرده است. زنی به دوربین نگاه می‌کند که ۲۴ سال تنها زندگی کرده و خودکشی تنها نقطه آرامش اوست. و زنی سفیدپوش که از پشت تلفن به دامادی که فقط یک عکس است، بله می‌گوید.
نمایشگاه عکس سیتوپلاسم که جمعه گذشته در تهران افتتاح شد، روایت این زنان است در میان ۳۰ عکس که به دیوارهای گالری هپتا آویخته شده است.
اعتیاد ۶دهم درصدی بانوان کشور به مواد مخدر/عدم توجه به اعتیاد زنان موجب نابودی خانواده ها می شود
دانا- هرچند آمار ها نشان دهنده نسبت کمتر زنان معتاد در برابر مردان گرفتار به این بیماری است اما به طور کلی در چند سال اخیر زنان به دلایل مختلف به سمت استعمال مواد مخدر گرایش پیدا کرده اند که این موضوع موجب شده تا شاهد این حقیقت تلخ باشیم که به ازاء حداقل هر ۸ مرد معتاد یک زن معتاد در ایران وجود داشته و این آمار رو به افزایش است.
زنان نباید به اسم تساوی جنسیتی بستر نفوذ استکبار را در جامعه ایجاد کنند
ایسنا- رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشورگفت: الگوی سوم زنان همان الگوی زن مسلمان ایرانی نسخه رهایی بخش جهان امروز بوده واحیاگر هویت زن مسلمان است. «مینو اصلانی» در همایش بزرگداشت روزبسیج جامعه زنان که درکانون بسیج جوانان برگزارشد با اشاره به وجود ۳ الگو برای زنان جهان اظهارکرد: الگوی اول الگوی زن شرقی است که هیچگونه تاریخ‌سازی نداشته و نمی‌توان الگو واقعی شود، الگوی دوم زن غربی بوده که نگاه ابزارانگارانه به زن دارند و الگوی سوم زنان الگوی زن مسلمان ایرانی نسخه رهایی بخش جهان امروز بوده و احیاگر هویت زن مسلمان است.
رئیس سازمان بسیج جامعه زنان کشور تصریح کرد: اگر الگوی زن و جایگاه واقعی و حقیقی تبیین نشود تلاش‌های انبیا و علما به هدر می‌رود، چون زن مربی جامعه است.
دخترکانی مانده از لبخند با تجربه تیغ ۳۶۰ جراحی
ایرنا – قیافه مطلوب و درحد عادی داشتن، کوچکترین خواسته یک دختر است، خواسته ای که دخترکان شین آباد ۶ سال تمام از آن محرومند و این همه تیغ جراحی نتوانست کاری از پیش ببرد.
صبح زود چهارشنبه روزی در سال ۹۱ بود که بخاری دانش آموزان کلاس چهارم مدرسه روستای شین آباد در شهرستان پیرانشهر آتش گرفت و مسئولان مدرسه با وجود کپسول آتش نشانی نصب شده پشت در کلاس در راهرو، نتوانستند آتش را مهار کنند.
علت خواب زیاد زنان
عصر ایران- “یکی از عملکردهای اصلی خواب این است که بازیابی و ترمیم مغز را میسر می سازد. در طول روز هرچه بیشتر از مغزتان استفاده کنید، قسمت بیشتری از مغز نیاز به بازیابی دارد و، در نتیجه، به خواب بیشتری نیاز خواهید داشت.”
بسیاری از افراد در خصوص میزان خواب زنان و دلیل بیشتر خوابیدن زنان نسبت به مردان سوالاتی در ذهن دارند، در این مقاله به بررسی علت ها و تفاوت های مغز مرد و زن و تاثیر آن بر خواب بیشتر زنان می پردازیم. سرانجام تحقیقات ثابت کرد که زنان نسبت به مردان به خواب بیشتری نیاز دارند چون آنها باهوش تر هستند.
مریم زند‌‌ی: عکاسی را به زند‌‌گی‌ام د‌‌عوت کرد‌‌م
همشهری- مریم زند‌‌ی د‌‌ی‌ ماه ۱۳۲۵د‌‌ر یک خانواد‌‌ه همد‌‌انی اما د‌‌ر شهر گرگان به د‌‌نیا آمد‌‌. او د‌‌انش آموخته حقوق و علوم سیاسی از د‌‌انشگاه تهران است اما از نوجوانی وارد‌‌‌ عرصه عکاسی شد‌‌ه و بیش از ۴۵ سال از د‌‌ریچه د‌‌وربین با مرد‌‌م سخن گفته است. مریم زند‌‌ی را می‌توان شناخته‌شد‌‌ه‌ترین زن عکاس د‌‌ر ایران د‌‌انست و اگرچه او می‌گوید‌‌ به عکاسی زنانه و مرد‌‌انه اعتقاد‌‌ ند‌‌ارد‌‌ اما برخی نمایشگاه‌های او از جمله «زن همگام انقلاب» نگاهی ویژه به زنان ایرانی د‌‌ارد‌‌. او همچنین تنها عکاس شناخته‌ شد‌‌ه زن ایرانی است که روید‌‌اد‌‌ها و اتفاقات انقلاب ایران د‌‌ر سال‌های ۵۷ و ۵۸ را عکاسی کرد‌‌ه است و از این د‌‌وران حد‌‌ود‌‌ چهار هزار فریم عکس به یاد‌‌گار گرفته است.
زنانی که زن‌ بودن را کنار می‌ گذارند
شرق : زنان کارگر حداقل‌های حقوقی را دارند که هیچ‌گاه شامل بیمه، عیدی، پاداش و سایر مؤلفه‌های رفاهی نمی‌شود و هیچ‌ زمانی نیز در آمار جامعه کارگری محسوب نمی‌شوند.  «زنان کارگر، زنان کارگر مزرعه و هر جای دیگری که کارگر روزانه بخواهند و مزد روزانه بدهند. مردهایشان یا از کار افتاده‌اند، یا فوت شده‌اند، یا معتادند یا دلشان نمی‌خواهد کار کنند و کار در مزرعه را برای مرد درست نمی‌دانند. زن‌های زیادی از گرگ‌ و میش صبح تا حداقل عصر روز بعد، روی زمین دیگران کارگری می‌کنند و بعد باید بلافاصله وظایف خود را در خانه انجام دهند؛ یعنی در یکی از وظایف حداقل باید کنار گاز بایستند و شام برای بچه و شوهر بپزند و اگر جانی بماند برای ناهار ظهر فردای خودشان و فرزندان و شوهری که در خانه مانده یا سر کار می‌رود، غذایی آماده کنند.
#MeToo ؛ هشتگی که از پس عرف جامعه ایران برنیامد
دویچه وله- در سال گذشته جنبشی که با هشتگ “MeToo” شروع شد و به نقاط گوناگون جهان سرایت کرد، یکی از خبرسازترین رخدادها در حوزه مسائل زنان بود. اگرچه برخی زنان ایرانی در توییتر به این جنبش پیوستند اما این هشتگ در ایران فراگیر نشد.سال گذشته هشتگی به نام “MeToo” چندین مرد پرنفوذ را، از جمله در دنیای سینما، سیاست و ورزش، از عرش به فرش کشاند. هاروی واینستین، تهیه‌کننده نامدار صنعت سینمای هالیوود، نخستین کسی بود که این هشتگ پرده از آزارهای جنسی او به چند زن برداشت. چند ستاره مشهور هالیوود همچون گوئینت پالترو، اشلی جاد و آنجلینا جولی از مواجهه هولناک خود با واینستین در دوران جوانی و زمانی که جویای نام بودند، به رسانه‌ها گفتند.
»سندروم «زن شکست‌ناپذیر
نفیسه آزاد-  امروز آخرین جلسه کارگاهم با دخترها بود، کارگاهی با چهار سرفصل «امنیت»، «تنظیم عواطف»، «از دست دادن» و «آینده». باید اعتراف کنم با اینکه سال‌هاست کارگاه‌هایی با موضوعاتی حساس برگزار می‌کنم این یکی از سخت‌ترین‌ها بود. هفته پیش وقتی در مورد آینده حرف می‌زدیم و برنامه‌هایی که می‌توانیم برای آن داشته باشیم دخترها با بی‌حوصلگی گفته بودند که حتی برای فردا هم برنامه‌ای ندارند چه برسد برای آینده.
شکاف بین نسل‌ها، ازدواج جوانان را دشوار می‌کند
ایسنا- عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگی و اندیشه اسلامی معتقد است که شکاف بین نسل‌ها و بی توجهی خانواده‌ها به نیازهای فرزندان، ازدواج آنان را دشوار کرده است. فرج الله هدایت نیا با اشاره به اینکه در عصر امروز بحث در مورد زنان و جایگاه آنان در جامعه به دلیل بحران ‌های اجتماعی به وجود آمده از ضروریات است، گفت: بین گروه سنی ۱۸ تا ۳۰ سال، نسبت زنان و مردان مجرد تقریبا یکسان است، ولی در گروه ۳۰ تا ۵۰ سال نسبت مرد به زن مجرد، یک به سه است.
۴۸.۸درصد زنان یک فرزند به دنیا آورده اند
ایران آنلاین /سیف الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: میانگین سن مادران ایرانی که ازدواج کرده و حداقل یک فرزند به دنیا آورده‌اند ۴۳ سال است. وی ادامه داد: این رقم شامل تمامی ولادت‌های ثبت شده است و نه به ضرورت اولین زایمان مادران.
زن در سینمای ایران/ وقتی محسن مخملباف خواستار حذف کامل زنان از سینما بود
روزنامه ایران نوشت: به تبع تحولات اجتماعی، انتظار این است که همگام با این تغییرات، سینما تصویری روشن از سیمای زن در مقاطع و موقعیت‌های مختلف سیاسی و اجتماعی ارائه کند، اما آیا کارنامه ۴ دهه اخیر سینما می‌تواند روایتی صادقانه از جایگاه زنان در مسیر تغییر و تحولات اجتماعی ایران باشد؟
«اگر کسی از خارج ایران بخواهد موقعیت زن در جامعه ایرانی را بر اساس آثار سینمایی قضاوت کند با یک دروغ بزرگ رو‌به‌رو است» صاحب این عبارات احمد طالبی‌نژاد منتقد شناخته شده سینماست،او اگر چه معتقد است که تصویری نسبتاً واقعی از زن ایرانی را در آثار سینمایی کشورمان می‌توان دید اما از این نکته سخن می‌گوید که از سیمای زن بخصوص در خانواده تصویری دروغین ارائه شده است
اخبار ورزشی
وزیر کشور: ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال همچنان جاری است
ایسنا- وزیر کشور با اشاره به اینکه ممنوعیت حضور زنان در ورزشگاه های فوتبال همچنان جاری است گفت: در دیگر جاهایی که وزارت ورزش با هماهنگی هایی که انجام داده است توفیقاتی داشته ایم که با رعایت شئونات بانوان حاضر می‌شوند.
تدوین آیین‌نامه‌ای برای تفکیک محل ورود و خروج زنان به استادیوم
دستیار ویژه امور حقوق شهروندی معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: سه ماه است که یک شورای حقوقی فقهی تشکیل شده تا درباره مسایل زنان به صورت مصداقی صحبت کنیم تا نتایج در قالب لایحه تقدیم مجلس شود. در مورد ورود زنان به استادیوم‌ها نیز آیین نامه‌ای نوشته شده تا با تفکیک محل ورود و خروج زنان، امکان ورود آنها به استادیوم‌ها فراهم شود.
به گزارش ایلنا، شهناز سجادی در نشست بررسی فعالیت حقوقی سیاسی زنان در صدسال اخیر نیز با بیان اینکه جنبش زنان به طول تاریخ قدمت دارد چون در حضور مردسالاری، جنبش زنان هم پیدا می شود،گقت: انقلاب مشروطه نقطه عطفی در تاریخ ایران بود زیرا زنان در عرصه عمومی حضور یافتند. از جمله مطالبات زنان بعد از مشروطه حقوق شهروندی، حق تحصیل زنان و تاسیس مدارس دخترانه بود. اما علی رغم حضور زنان در مبارزات مشروطه،آنها از حق رای محروم شدند و حتی مجلس با درخواست زنان برای تشکیل احزاب زنانه مخالفت کرد.
اختصاص ۴۰ میلیارد تومان برای تاسیس ورزشگاه اختصاصی زنان
ایرنا- «سیده فاطمه ذوالقدر» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، از اختصاص ۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای تاسیس یک ورزشگاه اختصاصی برای زنان در مجموعه ورزشی آزادی تهران خبر داد.
ذوالقدر گفت: ۴۰ میلیارد تومان برای تکمیل ورزشگاه اختصاصی زنان در مجموعه ورزشی آزادی در بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور تخصیص داده ایم.
نمی‌توان ورود زنان به ورزشگاه را محدود کرد تا مردان راحت‌تر فحاشی کنند
خانه ملت- عضو فراکسیون ورزش مجلس با بیان اینکه باید فکری برای اوضاع فرهنگی ورزشگاه‌ها کرد، افزود: نمی‌توان ورود زنان به ورزشگاه را محدود کرد تا مردان راحت‌تر فحاشی کنند.
محمد دامادی  ضمن مخالفت با جلوگیری از حضور زنان در ورزشگاه‌ها، بر استمرار قدم‌هایی که در راستای رفع این مشکل برداشته شده، استقبال کرد و گفت: اگرچه باید اختصاص جایگاهی ویژه به بانوان خبرنگار در ورزشگاه آزادی را به فال نیک نگرفت و به یقین حرکتی رو به جلو و در مسیر حل مشکل حضور بانوان در ورزشگاه‌ها است اما از ابتدا با این مقوله که مانع از رسیدن زنان به حق طبیعی و شهروندی خودشان شده مخالف بودم.
ممنوعیت غیرقانونی
قانون- نفیسه صباغی- زنان، فقط به دلیل زن بودن از تماشای فوتبال در ورزشگاه آزادی محروم هستند؛ درحالی که معلوم نیست زن بودن جرم است یا تماشای فوتبال زنان در ورزشگاه آزادی . در توجیه عدم اجازه زنان به ورزشگاه آزادی نیز گفته می‌شود محیط ورزشگاه مردانه است و مردان ممکن است حرف‌های زشت و فحش بدهند.
توجیهی که به هیچ وجه عقلانی نیست و این سوال را در ذهن مطرح می‌کند که همین زنان در خانه خود یا خیابان این گونه حرف‌های زشت را نمی‌شنوند؟ فقط در ورزشگاه آزادی حرف‌های رکیک زده می‌شود؟ بسیار اتفاق افتاده هنگام گذر از خیابان مردانی که بر سر جای پارک یا تصادف درحال مشاجره و دعوا بوده‌اند و در همان حین با صدای بلند بدترین فحش و ناسزاها را به یکدیگر نسبت می‌هند، در حالی که زنان و کودکان بسیاری نیز شاهد این مشاجره‌ها و دشنام‌ها بوده‌اند. محیط مردانه‌است؟ مگر زنان در بسیاری از محیط‌های مردانه مشغول به کار نیستند؟
آیا ورود بانوان به ورزشگاه‌ها در دولت روحانی محقق می‌شود؟
خبرآنلاین-  فریبا محمدیان حضور بانوان در ورزشگاه در این دولت را هدف وزارت ورزش می‌داند. در روزهای پیش از دربی بود که خبری دهان به دهان چرخید. تعدادی از زنان خبرنگار و مسوول اجازه ورود به ورزشگاه را پیدا کرده و برای تماشای دربی به آزادی می روند. مسوولان زنان وزارت ورزش تا یکی دو ساعت مانده به دربی هم به رخ دادن این اتفاق امید داشتند و آن را محتمل می دانستند اما در نهایت با مخالفت حراست فدراسیون فوتبال این اتفاق نیفتاد تا بار دیگر این مساله به بعدها موکول شود. دکتر محمدیان معاون زنان وزارت ورزش اما هنوز هم پیگیر این مساله است و محقق شدن آن را در لیست اهدافش قرار داده است.
محمدیان: وزارت ورزش ماموریت خود را برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها انجام داد
ایران- معاون ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان گفت: برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها افراد و بخش‌های زیادی مسئولیت دارند و وزارت ورزش و جوانان ماموریت خود را امسال در این زمینه انجام داده است.
فریبا محمدیان در مراسم جشنواره میلاد حضرت زهرا (س) که در مجموعه ورزشی شهید شیرودی سالن افراسیابی برگزار شد، در رابطه با حضور زنان در ورزشگاه‌ها و اینکه آیا امسال زمینه‌های این حضور فراهم شده است یا خیر افزود: آنچه که دغدغه وزارت ورزش و سایر بخش‌ها برای حضور زنان و خانواده‌ها در ورزشگاه‌ها حضور دارند حفظ شان و ارزش‌های اسلامی و اجتماعی است و این شان تنها برای زنان نبوده و ما به فکر رعایت شئونات تمام اقشار از جمله زن و مرد هستیم.
همکاری با آمریکا برای توسعه وزنه‌برداری بانوان
شرق: وزنه‌برداران زن ایرانی در حالی مدت کوتاهی است فعالیت خود را در این رشته آغاز کرده‌اند که خیلی زود توانستند خودشان را در دنیا مطرح کنند. اولین بازخورد جهانی تشکیل تیم ملی وزنه‌برداری بانوان ایران، برپایی اردوی تمرینی اهواز برای آنها است. اردویی که مسئولیت آموزش آن بر عهده اورسلا پاپاندرئا، نایب‌رئیس فدراسیون جهانی وزنه‌برداری و رئیس فدراسیون وزنه‌برداری آمریکا است. او دو بار سابقه قهرمانی در بازی‌های المپیک را دارد. قهرمان اسبق وزنه‌برداری جهان هم‌اکنون در یکی از باشگاه‌های وزنه‌برداری در تگزاس آمریکا فعالیت می‌کند.
تیم پالایش نفت آبادان قهرمان سوپرلیگ بسکتبال بانوان شد
ایرنا – فینال سوپر لیگ بسکتبال زنان روز پنجشنبه با قهرمانی تیم پالایش نفت آبادن پایان یافت. تیمی که از قبل قهرمانی اش مسجل شده بود. به گزارش ایرنا ؛ رقابت های فینال سوپر لیگ بسکتبال A زنان امروز با انجام چهار دیدار در سالن بسکتبال ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد.
برنامه رقابت های لیگ برتر فوتبال ، والیبال و سوپر لیگ بسکتبال زنان
تهران- ایرنا- برنامه رقابت های لیگ برتر فوتبال ، والیبال و فینال سوپر لیگ بسکتبال زنان اعلام شد.
در هفته بیست و یکم رقابت های لیگ برتر فوتبال زنان کشور روزهای پنجشنبه و جمعه با پنج دیدار در خرم آباد، اهواز، اصفهان ، بوشهر و سنندج برگزار می شود .
به دختر وزنه‌بردار هشت ساله اجازه اجرای برنامه داده نشد
یورونیوز-.یک دختر ۸ ساله وزنه‌بردار که قرار بود در حاشیه رقابت‌های وزنه‌برداری جام فجر در اهواز روی صحنه برود و به طور نمایشی وزنه بزند، از این کار منع شد. آی‌سن ادیب که به جوان‌ترین وزنه‌بردار زن ایران معروف شده، به دعوت رسمی فدراسیون وزنه‌برداری از اردبیل به اهواز رفته بود، روز جمعه ۱۸ اسفند با ممانعت حراست شرکت نفت نتوانست در سالن اما رضای شهرک نفت اهواز وزنه بزند. در تصاویر منتشر شده از این رخداد، علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه‌برداری ایران در حال دلجوئی از این دختربچه که به شدت متأثر شده و گریه می‌کند، دیده می‌شود.
ماچولند ـ ۲۱ اسفند ۱۳۹۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی