امروز:   فروردین ۳۱, ۱۴۰۳    
ما زنان در شبکه های اجتماعی
آوریل 2024
د س چ پ ج ش ی
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
آخرین نوشته ها

زنان سعودی و حق حضانت فرزندان پس از طلاق

24eQ4cNGبا این حال هنوز کارهای بسیاری هست که زنان عربستان نمی‌توانند بدون اجازه مردان انجام دهند، از جمله تقاضای پاسپورت، سفر به خارج، ازدواج، بازکردن حساب بانکی، راه انداختن شرکت، جراحی شدن و آزاد شدن از زندان.
این ممنوعیت‌ها به دلیل قانون قیمومیت مردان بر زنان در این کشور اعتبار دارد. قانون قیمومیت برآمده از فرقه‌ سنی مذهب وهابیت است. بر اساس این سیستم، هر زنی باید در مکان‌های عمومی مردی به همراه داشته باشد. این مرد امکان تصمیم‌گیری در مواردی را دارد که ذکر شد./.

******

وزارت اطلاع‌رسانی عربستان سعودی اعلام کرده که زنان در این کشور اکنون می‌توانند بدون ارائه شکایت پس از طلاق، حضانت فرزندان خود را بگیرند.

این اقدام به معنای شکسته شدن یک تابو در عربستان سعودی است که در آن قوانین سرپرستی به طور گسترده‌ای به نفع مردان بوده است. در عربستان بر اساس قانون قیمومیت مردان، زنان برای گرفتن حضانت فرزندانشان پس از طلاق به اجازه دادگاه نیاز داشتند که اغلب سال‌ها طول می‌کشید.

از این پس زنان در این کشور می‌توانند به راحتی و تنها با ارائه درخواست به دادگاه، حضانت فرزند خود را بگیرند و به اقدامات قانونی دیگر نیازی نیست.

زنان همچنین مجاز به انجام تمام امور اداری مربوط به فرزندانشان در دپارتمان‌ها و سازمان‌های دولتی، سفارتخانه‌ها و موسسات آموزشی و مدارس و نیز درخواست و دریافت گذرنامه برای آنها هستند.

این تغییرات بخشی از اصلاحاتی است که ولیعهد عربستان محمد بن سلمان آغاز کرده تا برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ را در این کشور اجرایی کند. بخشی از این برنامه شامل اعطای آزادی‌های بیشتر به زنان است که از تفکیک جنسیتی و تبعیض در این کشور رنج می‌برند. بر این اساس، عربستان سعودی برای نخستین بار اجازه رانندگی زنان را در سپتامبر ۲۰۱۷ صادر کرد. همان زمان زنان اجازه یافتند تا برای اولین بار در مراسم روز ملی عربستان شرکت کنند.

سال گذشته عربستان سعودی اعلام کرد که ممنوعیت فعالیت سینماهای خصوصی را که بیش از سه دهه بسته بودند، برمی‌دارد. قرار است سینماهای این کشور امسال بازگشایی شوند.

در ماه دسامبر گذشته، هزاران زن عربستانی در نخستین کنسرت عمومی یک خواننده زن شرکت کردند. تا پیش از این، اینگونه برنامه‌ها تنها مختص به مردان بود.

با این حال هنوز کارهای بسیاری هست که زنان عربستان نمی‌توانند بدون اجازه مردان انجام دهند، از جمله تقاضای پاسپورت، سفر به خارج، ازدواج، بازکردن حساب بانکی، راه انداختن شرکت، جراحی شدن و آزاد شدن از زندان.

این ممنوعیت‌ها به دلیل قانون قیمومیت مردان بر زنان در این کشور اعتبار دارد. قانون قیمومیت برآمده از فرقه‌ سنی مذهب وهابیت است. بر اساس این سیستم، هر زنی باید در مکان‌های عمومی مردی به همراه داشته باشد. این مرد امکان تصمیم‌گیری در مواردی را دارد که ذکر شد.

این قانون عربستان را به یکی از نابرابرترین کشورهای خاورمیانه تبدیل کرده است.

به نقل از زمانه / ۲۳ اسفند / ۱۳۹۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی