امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

در همدلی با “دختران خیابان انقلاب” و علیه حجاب اجباری در برلین

20180316_213344 (2)جمعه شب، شانزدهم مارس “گروه باهم برای ایران” با همکاری انجمن فرهنگی دهخدا، میزگردی با شرکت مانا نیستانی کاریکاتوریست ساکن فرانسه و میهن روستا فعال حقوق زنان ساکن برلین و از خانواده ی جان باختگان دهه شصت با میزگردانی ندا سطانی، در همبستگی با “دختران خیابان انقلاب” در کافه ی «پراخت وِرک» شهر برلین برگزار کرد

 

 

***

 

 

جمعه شب، شانزدهم مارس “گروه باهم برای ایران” با همکاری انجمن فرهنگی دهخدا، میزگردی با شرکت مانا نیستانی کاریکاتوریست ساکن فرانسه و میهن روستا فعال حقوق زنان ساکن برلین و از خانواده ی جان باختگان دهه شصت، با میزگردانی ندا سطانی، در همبستگی با “دختران خیابان انقلاب” در کافه ی «پراخت وِرک» شهر برلین برگزار کرد.

پیش از شروع برنامه برخی نوشتارها و کاریکاتورهای مانا نیستانی که حاوی مضامین سیاسی ـ اجتماعی، بویژه در خصوص امر زنان است به معرض نمایش گذاشته شده بودند. همچنین پخش کلیپی از تظاهرات های زنان در مقاطع مختلف مثل یک ماه بعد از انقلاب سال ۵۷ علیه حجاب اجباری، دختران خیابان انقلاب بر سکوهای مخابرات با شال های برچوب شده، نیز تصویرِ زن باحجاب و  زنان سالخورده در حمایت از دختران انقلاب، پرتوافکنی بر نام و عکس های زنانی که در تظاهرات هشت مارس امسال جلوی وزارت کار در ایران دستگیر و سپس به قید کفالت آزاد شدند و بالاخره  مریم شریعتمداری در اعتراض به حجاب اجباری که توسط مامور انتظامی از سکو به پایین هل داده شد، با ترانه ی  “تا به کی خموشی ای زنان ایران” نقش ویژه و جالب توجهی در فضا سازی و تمرکز بر موضوع برنامه قبل از شروع  برای شرکت کنندگان داشت.

20180316_195154 (2)مانا نیستانی سخنرانِ مهمان از خود شروع کرد که بعد از سال ۸۸ به خارج آمده است و بعد از آن مشغول به کار در خصوص امر حقوق زنان شده است. وی گفت که زمانیکه در ایران زندگی می کرد، آگاهی برابری جنیستی به معنای عمیق کلمه نداشته است زیرا که شرایط سیاسی ـ اجتماعی و فرهنگی ایران چنین امکانی را نمی دهد و صحبت از زنان و معضلات آنان تابو هستند و درعناد با سیاست حاکم محسوب می شوند. البته این به معنا نیست که مردان تلاش خود را در این راستا نکنند.

مانا نیستانی علت پرداختن به مسائل زنان در کارهایش را بدلیل حضور پررنگ زنان در صفوف مقدم مبارزات سیاسی و اجتماعی ایران در دوره های مختلف مطرح کرد. یکی از حرکت هایی که وی را تحت تاثیر قرار داد، همین اعتراضات” دختران خیابان انقلاب” بر روی جعبه های مخابرات خیابان ها است که از نظرش مبارزه ای خلاقانه، مدنی، امیدوارانه و مسالمت آمیز است. در واقع “دختر خیابان انقلاب” ضمن آگاهی به عواقب و هزینه های حرکت خود، به قدرت حاکم «نه» گفت که در تصویرکارتونی «تکثیر دختران انقلاب»  این ویژگی ها منعکس است.

در ادامه مانا نیستانی اظهار کرد که کشور ایران سیستمی با فرهنگ مردسالار و پدرسالار چه از نوع شاهی، یا ولایت فقیهی، توسعه و تغییرات به نقع جامعه فقط با به رسمیت شناختن حقوق زنان و تحقق آن به واقعیت می پیوندد.

وی در پایان آرزو کرد همه گروه ها با هر نظر، عقیده و نگاهی، آزادانه در شرایطی صلح آمیز در ایران بتوانند زندگی کنند

20180316_200241 (3)سپس میهن روستا فعال و محقق حوزه زنان در سخنرانی خود به پنج تصویر قابل توجه از جنبش زنان پرداخت.

ـ  اولین تصویر از زنانی بود که  یک ماه بعد از انقلاب ۵۷ زنان به خیابان آمدند و شعار دادند که ما انقلاب نکردیم که به عقب برگردیم؛ ازادی نه شرقی و نه غربی، جهانی است. بخشی از کنشگران آن حرکت زنان چپ بودند که به زندان افتادند، شکنجه شدند، کشته شدند.

ـ دوم زنانی بودند که از سال ۸۸ در تبعید زندگی می کنند، در روز جهانی زن،  سمبلیک با روسری در همبستگی با زن مهاجر و تحت ستم ظاهر شدند در حالیکه زنان محجبه در حمایت از زنان معترض به حجاب اجباری روسری خود را برنداشتند. البته در این خصوص از سوی یکی از شرکت کننده ها، حمایت زنی محجبه با شال برچوب در عکس های به نمایش گذاشته، تذکر داده شد.

میهن روستا گفت که مسئله ححاب مسئله ی مهمی است. این فقط یک پارچه نیست بلکه یک «ارزش» است. هدف آن هم حذف بدن زن است. بنابراین نمی توانیم از برابری صحبت کنیم وقتی مبارزه با حجاب احباری به بیراه می رود؛ مبارزه با حجاب اجباری به این معنا نیست که مسائل دیگر از جمله مشکلات اقتصادی کم اهمیت تر از آن هستند.

تصویر بعدی از زنان فعالی بود که برای آزادی زندانیان سیاسی زن آش نذری می پزند و یا فعالانی که مسئله حجاب اجباری را بها ندادند.

تصویر چهارم مرتبط با گروهی از مردان ترکیه ملبس به پوشش زنانه در دو هفته اخیر بود که در حمایت از زنان در مقابل فشار و رشد اسلام گرایی در ترکیه به زنان، اقدام کرده بودند. در حالیکه مردان ایرانی فقط در حمایت از یک زندانی سیاسی مرد این کار را کردند که حکومت با حجاب به سرانداختن آن قصد تحقیر وی را داشت. در این خصوص هم از سوی شرکت کننده ای یادآوری شد که برخی مردان لباس کردی زنانه بر تن کردند.

میهن روستا ادامه داد که  در مورد موقعیت زن و حجاب اجباری و حجاب فرهنگ سازی شده که زنان جنس دوم هستند. در تولید زن ستیزی بعضی زنان هم همدست چنین مردانی در تولید این فرهنگ هستند. برغم اینکه قوانین زن ستیزانه و شریعت ایران فقط حق مردان را مد نظر دارد، مثل مسئله حضانت فرزندان، حق طلاق،.. ..

 تصویر آخری که سخنران معرفی کرد همان “دخترخیابان انقلاب” معطوف به کار مانا نیستانی است که پیام های زیادی برای ما دارد. این زن بالاتر از همه ایستاده است. به روشنی و به کمال تبعیض و زور به زن در افتادگی شال برچوب، خودش را بارز می کند. با وجودی که تنهاست و شعار دیگران را نمی دهد.

میهن روستا گفت که دختر بچه ها نباید از شش سالگی مجبور به پوشش حجاب شوند بلکه از ۱۸ سالگی اختیار به پوشش داشته باشند. وی گفت که معتقد به کشف حجاب اجباری نیست ولی حجاب هم نباید اجباری باشد این نماد قیمومیت مردان بر زنان و حذف بدن زنان و تحقیر آنها است. بدون حل مسئله ی حجاب اجباری راه به جلو نداریم و حل معضلات دیگر جامعه ایران را هم غیرممکن می سازد.

این برنامه بیش از دوساعت طول کشید و شرکت کننده های غیر فارس زبان هم با  ترجمان ضحا آقامهدی در آن شرکت فعال داشتند.

آذین ـ ۲۸ اسفند ۱۳۹۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی