امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

دفاع قاطعِ کل حاکمیت از سیاست‌های زن‌ستیزانه

اعتراضهای زنان ایرانروزنامه جوان، ۱۹ اسفندماه، سخنان علی خامنه‌ای را نقل کرد که با خیزش زنان در چندین هفته گذشته در ارتباط ‌بود. این سخنان که هم‌زمان با روز جهانی زن ایراد شد، دشمنی آشتی‌ناپذیر رژیم ولایت فقیه را با حقوق زنان بار دیگر به‌اثبات رساند. خامنه‌ای، زن را مدیر و محور خانواده و نقش مادری، همسری و ایجاد آرامش در خانواده را مهم‌ترین شغل و مسئولیت او دانست و دربارهٔ حرکت‌های خودجوش زنان و حجاب، گفت: “آن‌همه هزینه، فکر و تبلیغات کردند که درنتیجهٔ آن چند دختر فریب بخورند و در گوشه‌وکنار روسری از سر بردارند…
و همه تلاش‌هایشان در این نتیجه کوچک و حقیر خلاصه شد که این، مسئله‌ای نیست اما آنچه بنده را حساس می‌کند، طرح مسئله ٬حجاب اجباری٬ از دهان برخی خواص است.

این عده که در میان آنها روزنامه‌نگار، روشنفکرنما و آخوند معمّم هم وجود دارد، همان خطی را دنبال می‌کنند که دشمن نتوانسته با آن‌همه هزینه در کشور به نتیجه برساند که ان‌شاءالله این کارشان نادانسته باشد. حکومت باید مانع انجام حرام علنی شود.” خامنه‌ای با رد ادعای این افراد مبنی بر اینکه دستور خمینی دربارهٔ حجاب زنان مربوط به همهٔ زنان نبوده است، گفت:”این حرف غلط است زیرا ما آن زمان بودیم و خبر داریم که امام بزرگوار در مقابل این منکرِ واضح که به‌دست پهلوی‌ها و دنباله‌های آنها در کشور ایجاد شده بود، همچون همه منکرات مثل کوه، محکم ایستاد و گفت حجاب باید وجود داشته باشد.” سایت فرارو، ۱۶ اسفندماه، نوشت: “علی مطهری می‌گوید نظر پدرش این بوده که مطرح شدن الزام حجاب در اسفند ۱۳۵۷ زودهنگام بوده و می‌بایست بعد از استقرار نسبی نظامات اسلامی در کشور مطرح شود.” مطهری در این گزارش تمام‌قد از حجاب اجباری دفاع می‌کند. بر اساس همین گزارش، علیرضا بهشتی- فرزند محمد بهشتی- در مصاحبه‌یی گفته که پدرش قطعاً با حجاب اجباری سازگاری نداشته و در دوران مسئولیت در دادگستری نیز چنین کاری نکرده است. روزنامه جمهوری‌اسلامی، ۲۰ اسفندماه، سخنرانی محمد بهشتی را چاپ کرد که گفته بود:” تو ای خانم! بنشین با خودت بیندیش در درونت چه انگیزه‌ای هست که تو را وامی‌دارد به‌جای پوشش با کرامتی که اسلام برای تو درنظر گرفته است می‌خواهی بدون این پوشش به خیابانها و کوچه‌ها بیایی؟ آیا خودآگاه یا ناخودآگاه در اعمال روحت خودنمایی و میل به خودنمایی و نمایش دادن خویشتن در برابر دیدگان دیگران تو را به این گناه وانمی‌دارد؟ و اگر تو نتوانستی این تمایل و یا جهل یا هرچیز را در خودت مهار کنی و دوباره خواستی این‌گونه بیرون بیایی باید به شما بگوییم که جامعه ما چنین وضعی را در محیط اجتماعی‌اش تحمل نمی‌کند.”

سایت فرارو، در همان گزارشی که نقل شد و در جایی دیگر از آن، آورده است: “رئیس‌کل دادگستری استان تهران، سه‌شنبه ۱۵ اسفند، اعتراضات به حجاب اجباری را ٬حرکات مذبوحانه‌ای٬ خوانده که ٬با حمایت دشمنان اسلام در قالب کشف حجاب٬ در جامعه شکل گرفته است. او گفته این اعتراضات هنجارشکنی است و باید با آن قاطعانه برخورد شود.” روزنامه رسالت، ۲۲ اسفندماه، سخنان جوادی آملی، یکی دیگر از روحانیون مرتجع، را آورده که گفته است: “آنکه روسری خود را بر سر چوب کرده است نمی‌داند دارد با آیهٔ ٬وَلْیضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیوبِهِنَّ٬ [٬و مقنعه‌های خود را تا گریبان فرو گذارند٬] مقابله می‌کند، اگر ما امر به معروف و نهی از منکر کنیم قطعاً بی‌حجابی از بین خواهد رفت. بدانیم که دشمن همواره در کمین است، ما الآن در میدان مین هستیم.”  روزنامه قانون، ۱۹ اسفندماه، در ارتباط با حوادث روز جهانی زن، نوشت: “در روز پنج‌شنبه اکانت تویی‌تر روزنامه شرق خبر از بازداشت دو روزنامه‌نگار خود که در مقابل وزارت کار در کنار دیگر تجمع‌کنندگان هشت مارس بودند، خبر داد. فعالان حقوق زن را بعد از دستگیری به کلانتری‌های وزرا و گیشا منتقل کردند. روی پلاکاردهای زنانی که بازداشت شدند نوشته بود: ٬دستمزد برابر و عادلانه برای زنان٬ ٬فرصت‌های شغلی عادلانه برای زنان٬ ٬نه به تبعیض جنسیتی٬ این‌ها مطالباتی است که زنان ایرانی سال‌هاست به‌دنبال آن هستند و هنوز که هنوز است هیچ‌کدام از آن‌ها محقق نشده است.” قانون در جایی دیگر نیز نوشت: “اما مطالبات زنان در سال‌های گذشته وجود داشت و امسال نسبت به سال‌های قبل پررنگ‌تر در جامعه دیده شد. دختران جوانی در متروی تهران با پخش کردن بروشورهای آزار جنسی که بنرهای آن بر ایستگاه‌های مترو چسبانده شده بود سعی در آگاهی بخشی زنان و مردان درباره این موضوع داشتند. مطالبات زنان هرروز بیشتر می‌شود و این درحالی است که تمام زنان جهان در طول تاریخ پیگیر این حق بوده‌اند. شاید یکی از دلایل پرشورتر برگزار شدن روز زن در امسال عدم تحقق وعده‌هایی بود که روحانی در آغاز دورهٔ ریاست‌جمهوری‌اش مطرح کرد و بسیاری از آن‌ها بی‌نتیجه ماند.”

اجتماع تعدادی از فعالان حقوق زنان در مقابل وزارت کار که درنهایت به دستگیری آنان منجر شد، حرکتی بسیار هوشمندانه بود و نشان داد که این تجمع در رابطه با حجاب اجباری نبوده و عمدتاً پیرامون خواست‌های صنفی برنامه‌ریزی شده است که در هر صورت مورد سرکوب قرار خواهد گرفت. علی خامنه‌ای- همراه با مقام‌های دولتی و رسانه‌های ایران- معمولاً در روز جهانی زن سکوت اختیار می‌کرد، اما با توجه به حرکت‌های امیدبخش در جامعه از سوی زنان، چاره را در آن دید که شمشیر را از رو ببندد و با تأکید بر سیاست‌های زن‌ستیزانه، این پیام را علنی سازد که با هرگونه مطالبه برای بهبود کیفیت شرایط زنان به‌شدت مقابله خواهد شد. در این رهگذر، مهره‌های سیاسی در حاکمیت که به حمایت از زنان تظاهر می‌کردند، یا به حمایت از این سخنان خامنه‌ای پرداختند یا سکوت کردند.

تحقق مطالبات زنان با امید بستن به جناح‌های حکومتی حاصل نمی‌شود. حرکات شجاعانه زنان نشان داد که جنبش پویای زنان راه خود را با تمامی دشواری‌ها پیدا کرده است.

به نقل از «نامه مردم» شماره ۱۰۴۷

۲۸ اسفند ماه ۱۳۹۶

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی