امروز:   اسفند ۲۹, ۱۴۰۲    

خامنه‌ای: اوضاع عالی است، مسئولان ظرفیت‌‌ها را بشناسند و مردم بیشتر کار و زاد و ولد کنند

yeksh01منبر روز اول سال ۹۷ خامنه‌ای نشان می‌دهد که او تا چه حد عمق بحران را دریافته و چه چاره‌ای برای رفع آن اندیشیده است. خامنه‌ای ابتدا به موضوع استفاده نکردن از ظرفیت‌های کشور پرداخت. او از نیروی جوانان صحبت کرد و سپس به دفاع از سیاست افزایش جمعیت پرداخت و وظیفه مردم را تکثیر نسل دانست تا ظرفیت و توانایی کشور بیشتر شود. او گفت جمعیت زیاد آبروی ماست، و این توطئه دشمنان است که می‌خواهند کشورهای اسلامی کم‌جمعیت باشند…/

******

منبر روز اول سال ۹۷ خامنه‌ای نشان می‌دهد که او تا چه حد عمق بحران را دریافته و چه چاره‌ای برای رفع آن اندیشیده است. خامنه‌ای ابتدا به موضوع استفاده نکردن از ظرفیت‌های کشور پرداخت. او از نیروی جوانان صحبت کرد و سپس به دفاع از سیاست افزایش جمعیت پرداخت و وظیفه مردم را تکثیر نسل دانست تا ظرفیت و توانایی کشور بیشتر شود. او گفت جمعیت زیاد آبروی ماست، و این توطئه دشمنان است که می‌خواهند کشورهای اسلامی کم‌جمعیت باشند…

به گزارش ایلنا، خامنه ای از مسئولان انتقاد کرد که به اندازه کافی وجود ظرفیت رشد در کشور باور ندارند و از آن استفاده نمی‌کنند. و سپس امر کرد که باید در این باره برنامه‌ریزی شود.

خامنه‌ای در آستانه نوروز روز پنجشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۶،تنش‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی را که ایران درگیرشان است نتیجه «هجوم دشمنان» دانسته و گفته بود: «البته کسانی به این وضع معترضند و فکر می‌کنند جمهوری اسلامی این جنگ را شروع کرده است اما این تصور، نوعی غفلت است.»

وی افزود: آزادی در همه جای دنیا چارچوب دارد، آزادی یعنی برخلاف دین و شریعت عمل کردن وجود ندارد.اینکه کسی توقع داشته باشد آزاد باشد و خلاف دین عمل کند ، درست نیست.

پیش از شروع سخنرانی خامنه‌ای یک مداح به شعار دهی در وصف “ولی امر مسلمین جهان” پرداخت و از جمله غریو برداشت: «فرمان بده فرمان بده، از جان اطاعت می‌کنیم!»

و فرمان خامنه‌ای این شد که مبنا بر این گذاشته شود که وضعیت مملکت عالی است، اشکال اصلی در استفاده نکردن از ظرفیت‌ها و امکانات کشور است که برای آن هم می‌توان برنامه‌ریزی کرد.

خامنه‌ای همچون همیشه به دفاع از حکومت « اسلامی» پرداخت که مهمترین آنها به گفته او برقراری شریعت است، امری که شورای نگهبان ضامن آن است. او در بررسی کارنامه چهل‌ساله جمهوری اسلامی گفت که شعارهای اصلی آن حفظ شده و نظام به موفقیت‌های زیادی رسیده. او در این رابطه موضوع استقلال و «مردم‌سالاری دینی» را برجسته کرد و سپس تأکید ویژه‌ای کرد بر آزادی بیان در ایران. خامنه‌ای گفت که عده‌ای از آزادی استفاده می‌کنند و تبلیغ می‌کنند که آزادی نیست. او گفت هر کس بگوید که به خاطر عقیده‌اش زیر فشار است دروغ می‌گوید.

علی خامنه‌ای که با زیر سؤال رفتن جایگاه ولایت فقیه در جامعه آن‌چنان از افزایش برپایی اعتصاب‌ها و اعتراض‌های کارگران و سرایت آن‌ها به دیگر لایه‌های مردم زحمتکش بیمناک شده است. اخیرا او در واکنش به خیزش اعتراضی دی‌ماه تا حد پذیرش این که نظام در زمینه عدالت پیشرفت خوبی نداشته، عقب نشسته بود، در منبر اول سال سخنش را تعدیل کرد و گفت منظورش این نبوده که نظام در زمینه عدالت کم‌کاری کرده است. در این باره برای اثبات کارنامه مثبت نظام به آمار بانک جهانی متوسل شد، یعنی کوشید مرجعی برای بستن دهان منتقدان پیدا کند، مرجعی جهانی برای تأیید ادعای «ولی امر مسلمین جهان». وی که در بهمن‌ماه ۹۶ هشدار می‌داد: “بنده بارها این را در سخنرانی‌ها، خطاب به کارگران عزیزمان [!] گفته‌ام که ضدانقلابِ کشور از اول چشمش به کارگرها بود بلکه بتواند جامعه کارگری را به‌نحوی علیه جمهوری‌اسلامی تحریک کند”.

خامنه‌ای در بخش انتقادی سخنانش به برخی مسئولان اشاره کرد که «دچار تنبلی و کم کاری بودند و هستند». سپس گفت: «وضع کشور اقتضا می کند که کار پر توان و پرتلاش داشته باشیم.» در همین بخش انتقاد کرد که یک مانع توسعه «اعتماد کردن به نسخه بیگانگان است.»

خامنه‌ای از بالا گرفتن اختلاف‌های جناحی هم انتفاد کرد و «قبیله‌گرایی سیاسی و جناحی» را مانع توسعه دانست. سپس بر ادامه مبارزه با فساد تأکید کرد در عین حال گفت که فساد در آن حدی نیست که می‌گویند: « اینکه بگویند مسئله فساد، امروز در کشور به یک مسئله رایج درآمده. نه این خبرها نیست. البته فساد کمش هم بد و مضر است ولی اینکه تبلیغ می‌کنند که فساد همه جا را گرفته، نه اینطور نیست.»

خامنه‌ای در پیام تحویل سال خود شعار سال را حمایت از کالای ملی دانست. او در سخنرانی روز اول سال هم به این موضوع پرداخت و گفت که باید برای دفاع از کالای ملی جنس قاچاق نخرید. او درباره شعار سال گفت: «برخی می‌گویند تعیین شعار سال فایده ندارد چون عمل نمی‌کنند، من قبول ندارم. تعیین شعار سال با دو منظور است، یکی جهت دادن به سیاست‌های اجرایی و عملکرد مسئولین دولتی و حکومتی و یکی هم توجیه افکار عمومی.»

بخش پایانی سخنرانی خامنه‌ای به اوضاع منطقه اختصاص داشت. او در این بخش به دفاع از دخالت‌گری در اوضاع سوریه و عراق پرداخت و گفت: «در سالی که گذشت، جمهوری اسلامی پرچم عزت و اقتدار ملت ایران را در منطقه به اهتزاز درآورد. این‌ها کارهای بزرگیست. حالا فضول‌های بین المللی، کسانی که در همه مسائل دنیا می‌خواهند دخالت کنند معترضند که چرا ایران در عراق و سوریه شرکت می‌کند و دخالت می‌کند؟ خب به شما چه؟»

نکته مهم در بخش سیاست خارجی این بود که خامنه‌ای همانند پیام اول سال، از برجام و برنامه‌ موشکی حرفی نزد.

به گزارش زمانه،بخش تجویزی برنامه خامنه ای در مورد مسئولان حکم به آنهاست که بیشتر تلاش ورزند. حکم به ملت هم این بود که بیشتر زاد و ولد کنند، جوانان بیشتر کار کنند و همه جنس ایرانی بخرند.

به نقل از صدای مردم / ۳ فروردین / ۱۳۹۷

نظرات بسته است

جستجو
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
آرشیو مطالب قدیمی